KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) Dato: Editer dato.
Juridisk metode på det sociale område
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Temadag for tandlægekonsulenter
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
FRIT VALG af boligindretning
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
BL 11. kreds weekend 13. November 2010 Udsættelser Ulla Gregor, DAB.
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Muligheder og rettigheder
Temadag for tandlægekonsulenter Temadag for Tandlægekonsulenter Tandlægekonsulentens klagesagsbehandling i Det Sociale Nævn.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Oplæg om de kompenserende ordninger
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Bente Bondebjerg, Årsmøde for frivillige 25.oktober 2015 Integrationsydelse - og andre nye lave ydelser Frivillignet, 25.oktober 2015 Bente Bondebjerg,
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Orientering om nye tendenser på området (Reform af beskæftigelsesindsatsen mm.) Kontorchef Kirsten Thomsen.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Envina indsatsplanmøde februar 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Sygedagpenge og ferie Du kan ikke modtage sygedagpenge under ferie, uanset om ferien afholdes i ind- eller udland. Lav altid en aftale med din sagsbehandler.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Helbredstillæg Folkepension.
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Tillægsprocent 2018.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Præsentationens transcript:

KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO

Præsentation Helle Gerdes Camilla Lykkegård 2

Dagens emne ATOs anmodning: Hvilke overvejelser og/eller konkrete ændringer i sagsbehandlingspraksis i Københavns kommune har principafgørelse har ført til? 3

Dagens punkter Lovgrundlag AKL § 82 Lovgrundlag AKL § 82 a Principafgørelse – centrale punkter Principafgørelse og Vejledningen til aktivloven Overvejelser Konkret sagsbehandlingsskridt Ansøgning/behandlingsoverslag Eksempler Status 4

Principafgørelse

Ny principafgørelse 6

Lovgrundlag AKL § 82 7

Sygebehandling m.v. § 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet. 8

Lovgrundlag AKL § 82 Nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet Økonomiske mulighed Offentlig behandlingssystem Anden lovgivning 9

2 kasser Nødvendig behandling Ikke nødvendig behandling 10

Lovgrundlag AKL § 82 a 11

Lovgrundlag AKL § 82 a § 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. Stk. 2. For personer, som er fra 18 år til og med 24 år, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 3. For personer, som er fra 25 år til og med 29 år, som modtager integrationsydelse efter § 22, og som ikke modtager tillæg efter § 22, stk. 4-8, eller som modtager uddannelseshjælp efter § 23, og som ikke modtager aktivitetstillæg eller barselstillæg efter § 24, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, og som ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 5. Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året. Stk. 6. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse. Stk. 7. Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres. Stk. 8. Kommunen skal i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder efter § 99 i lov om social service, særligt oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje efter stk DATO

Lovgrundlag AKL § 82 a Al tandpleje, også ikke nødvendig behandling (i 82- forstand) (Behandling, der er en tandlægefaglig begrundelse for at lave, men som ikke er nødvendig / < kr.). Behandling > = Nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet + forhåndsgodkendelse. 600 kr. / 35% / samlet behandlingsforløb. Ingen økonomisk vurdering. Resterende egenbetalingen kan søges dækket efter § 82. Særlig vejledningsforpligtelse. 13

3 kasser Nødvendig behandling Kan dækkes både efter §§ 82a/82 Tandpleje Kan kun dækkes efter §82a (< kr.) ”Ikke tandpleje” Kan hverken dækkes efter §§ 82a eller 82 (Ex. Tandblegning, gebyr eller OEK) 14

Principafgørelse

Konkret eksempel - behandlingsoverslag 16

Principafgørelse a: Behandling > kr. = forhåndsgodkendelse + nødvendig behandling 82: Nødvendig behandling og økonomisk mulighed 17

Principafgørelse Kommunen har oplysningspligten 18

Principafgørelse At behandling er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet vil som hovedregel være opfyldt ved at behandlingsbehovet er dokumenteret i et behandlingsoverslag fra ansøgerens tandlæge. (nyt ? – fremgår af lovbmk. til 82 a) 19

Principafgørelse U-enighed mellem egen tandlæge (TL) og kommunens tandlægekonsulent (TLK) er ikke nok til at fravige det udgangspunkt. (Overslaget dokumenterer behandlingsbehov) 20

Principafgørelse Kommunen skal konkret begrunde hvis der ikke gives hjælp til hele det ansøgte. 21

Principafgørelse Ved tvivl om det nødvendige behandlingsbehov kan kommunen indhente yderlig ”faglig vurdering” fra egen tandlæge om behandlingsbehovet. ( ) 22

Principafgørelse Kommunen kan eksempelvis forelægge egen tandlæge et alternativt behandlingsforslag og bede om en vurdering heraf. Kommunen kan bede egen tandlæge om, at forholde sig til om en anden eller mere kortsigtet løsning kan dække behandlingsbehovet. ( ) 23

Principafgørelse Det skal tillægges vægt, at egen tandlæge har undersøgt ansøger og derfor har et bedre vurderingsgrundlag. 24

Principafgørelse Ved fortsat u-enighed mellem egen TL og TLK om nødvendig behandling kan kommunen bede om en 3. vurdering. 25

Principafgørelse Det følger af afgørelsen at: Vurderingen af om en tandbehandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet efter en ordlydsfortolkning er den samme efter § 82a og § 82, 2. pkt. 26

Principafgørelse A (AKL § 82) Det følger af afgørelsen, at: Der kun kan ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Det var derfor også nødvendigt, at kommunen skulle tage stilling til, om behandlingen var nødvendig at foretage på ansøgningstidspunktet eller om den kunne udsættes til et tidspunkt, hvor ansøgeren selv ville have mulighed for at betale for behandlingen. 27

Vejledningen til aktivloven Det følger af vejledning nr. 39 til lov om aktiv socialpolitik jf. punkt 409 vedr. aktivlovens § 82, at: Det skal være lægeligt dokumenteret, at en behandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Kommunen ved tandbehandlinger bør påse, at der ikke foretages behandlinger, som går udover, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal desuden vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften. 28

Ministeriets orienteringsskrivelse Det følger af Social- og Integrationsministeriets opfølgende orienteringsskrivelse vedrørende tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a af den 23. maj 2013, at: Hvis tandlægen mod forventning, har foreslået en væsentlig fordyrende eller unødvendig behandling, kan kommunen afslå at godkende behandlingen. 29

Opsummerende – 82a og 82 nødv. beh/ kr. Udgangspunkt: Overslag = Nødvendig behandling. Egen TL´s vurdering tillægges mere vægt end TLK. Lov: Kun nødvendig og lægelig dokumenteret. Pligt til at påse kun nødvendig behandling. Vurder om nødvendigt med dyr behandling, mens borger ikke selv kan betale. Væsentlig fordyrende behandling / afslag. 30

Overvejelser / ændringer Overvejelser i Københavns kommune: Er behandlingsoverslag = dokumenteret behandlingsbehov? Hvad er tandlægekonsulentens rolle fremover? Hvad skal vi stille op med, at der rejses tvivl om tandlægekonsulentens faglighed? Hvad gør vi når TL og TLK ikke er enige om behandlingsbehov? Er borgerens egen tandlæge uvildig? Kan behandlingsoverslag sidestilles med en lægefaglig udtalelse? Hvordan undgår vi flere hjemvisninger? Hvordan sikres at der træffes korrekte afgørelser? 31

Konkret sagsbehandling 32

Eksempel nr. 1, behandlingsoverslag 33

Eksempel nr. 1 Tandlægens udtalelse: "Dette er det mest faglige indiceret, og er derfor ikke muligt at sende nyt behandlingsoverslag på ansøger" 34

Brev til egen tandlæge Begrundelsen for anmodning om et alternativt behandlingsoverslag er: Der kan ved hjælp efter § 82a samt efter § 82 ved behandlingsforløb, der overstiger kr., alene ydes hjælp til behandling, der er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Vurderingen af om en tandbehandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet er efter en ordlydsfortolkning den samme efter § 82a og § 82, 2. pkt. jf. i øvrigt principafgørelse Det er tandlægekonsulentens vurdering, at ansøger har behov for nødvendig behandling. Det er dog samtidig tandlægekonsulentens vurdering, at det fremsendte behandlingsoverslag dækker en mere langsigtet og væsentligt fordyrende behandling, som kan erstattes af en billigere og mere kortsigtet løsning. Tandlægekonsulentens vurdering rejser derfor tvivl om hvorvidt hele den foreslåede behandling er nødvendig på kort sigt. Det følger af Social- og Integrationsministeriets opfølgende orienteringsskrivelse vedrørende tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a af den 23. maj 2013, at hvis tandlægen mod forventning, har foreslået en væsentlig fordyrende eller unødvendig behandling, kan kommunen afslå at godkende behandlingen. Det følger af vejledning nr. 39 til lov om aktiv socialpolitik jf. punkt 409 vedr. aktivlovens § 82, at det skal være lægeligt dokumenteret, at en behandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Det følger videre af vejledningen, at kommunen ved tandbehandlinger bør påse, at der ikke foretages behandlinger, som går udover, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal desuden vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften. Det følger videre af principafgørelse A-14-04, at der skal tages stilling til, om behandlingen er nødvendig at foretage på ansøgningstidspunktet eller om behandlingen kan udsættes til et tidspunkt, hvor ansøgeren selv vil have mulighed for at betale for behandlingen. Det følger af principafgørelse , at hvis der er tvivl om behandlingsbehovet, herunder hvilken behandling der er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet, kan kommunen som led i sagens oplysning indhente en yderligere faglig vurdering fra ansøgers tandlæge om behandlingsbehovet. Egen tandlæge bedes fremsende nyt alternativt behandlingsoverslag – udg.pkt. i kortsigtet & nødvendig behandling. 35

Eksempel nr. 1 - tandlægejournal 36

Eksempel nr. 1, nyt overslag 37DATO

Eksempel nr. 2 – første overslag 38

Eksempel nr. 2 - egen tandlæges udtalelse 39

Eksempel nr. 2 - nyt overslag 40

Status Københavns kommunes hidtidige erfaring: Borgerne er (indtil videre) i vidt omfang endt med samme resultat. Det har taget lidt længere tid. Det har administrativt været fordyrende. AST – klagesager. 41

Spørgsmål? 42