AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Advertisements

Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Set i forældreperspektiv
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Arbejdspladsudvikling
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
Opgaven jeg fik stillet
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
At udforske sin egen praksis
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Medalje til Høje-Taastrup
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
November 2014 Business and Social Sciences AARHUS UNIVERSITET 1. årsprøver og eksamensregler Ved Studievejledningen.
Koncernmål: medarbejdertrivsel
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
Forskeren: Er spillet om supersygehusene overraskende? Og hvor er embedsmændene i dette spil? Oplæg ved Lektor Mads Leth Felsager Jakobsen Institut for.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
Skolebestyrelsens beretning Søgårdsskolen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Dokumentation, evaluering og evidens
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Læse- og matematikkonferencer
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
- Kom tættere på dit barns skolegang
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
READ – sammen om læsning
- Tanker fra en underviser
Det lydløse terningekast
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning Gruppebaserede indsatser i foråret 2014 Informationsmøde d. 4. december 2013 Maria Knoth Humlum, Lektor, lnstitut for Økonomi, Aarhus Universitet Simon Calmar Andersen, Lektor, lnstitut for Statskundskab, Aarhus Universitet

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FORSØGSPROGRAMMET OG FØLGEFORSKNINGEN › Forsøgsprogrammet: Ministeriet for Børn og Undervisning har igangsat forsøg med en række indsatser, der skal forbedre elevers læring og trivsel med særlig fokus på dansk som andetsprog › Følgeforskning: Institut for Statskundskab og Institut for Økonomi, Aarhus Universitet sammen med Rambøll Management Consulting › Følgeforskningen står for implementering og evaluering af forsøgsprogrammet 2

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FORSØGET I FORÅRET 2014 Indsatsen › foregår på 4. klassetrin › er for grupper af elever med › Arabisk › Tyrkisk eller › Somalisk modersmål › 50 skoler med i alt 68 tilmeldte grupper af elever › Tilfældigt udvalgt til at modtage indsatsen enten i foråret 2014 eller i foråret

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? Det primære formål: › Kan bestemte indsatser › Øge elevernes faglige udbytte? › Øge elevernes trivsel? › UDOVER den udvikling, der normalt sker i løbet af 16 undervisningsuger › PÅ TVÆRS af skoler med forskellig baggrund 4

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? › Almindelige forsøg: › Måske er det skoler med størst behov (svageste elever), der vælger at afprøve ny indsats Dårligere resultat, selvom der reelt var positiv effekt › Måske er det skoler med engagerede lærere (ildsjæle), der vælger at afprøve ny indsats Bedre resultat, selvom der ikke var nogen reel effekt › Lodtrækning › Ingen systematisk forskel i udgangspunktet Bedre resultat må skyldes en reel effekt 5

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? At høste gevinsten kræver at setup’et overholdes: › Man må ikke ændre på lodtrækningen › Man skal deltage i dataindsamlingen 6

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 IMPLEMENTERING AF FORSØG › Hvis læreren bliver sygemeldt – giver det så ikke mere mening at lade en anden skole el elevgruppe gennemføre indsatsen? › Nej – man ville ikke gøre det i sammenligningsskolerne, så man stiller indsatsskolerne for godt › Kan man ikke trække sig helt ud af forsøget? › Nej – det kan stille enten indsats- eller sammenligningssiden bedre. › Behøver alle elever, lærere og ledere besvare spørgeskema? › Ja – ellers svarer det til at trække sig ud af forsøget, og det kan skabe ubalance mellem indsats- og sammenligningssiden 7

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 IMPLEMENTERING AF FORSØG › Hvis man synes, materialet virker godt, er det så ikke bare med at dele det med kolleger? › Nej – så kan vi ikke skelne indsats- fra sammenligningsskolerne/-grupperne › Hvis man synes, det virker dårligt, kan man så ikke bruge sit eget i stedet? › Nej – for så vil evalueringen vise effekten af materialet › Hvorfor skal vi opgive cpr-numre på lærere og elever? › Nødvendigt for at koble survey-oplysninger med registeroplysninger nationale test => kortere spørgeskemaer 8