Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Idrætsskole fra 1. august 2008
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til Vestervangsskolen
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.
Læringsreformen Idræt, motion og bevægelse skal sikres kvalitet i den nye læringsreform ved at sikre bevidsthed om hvilke kvaliteter forskellige aktører.
Åben skole - set i foreningsperspektiv Herning Fremad, torsdag d. 11. juni 2015.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
DGI Institutionsidræt
Forenings Partnerskaber -Idrætsklubber og forvaltning i forening
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
[klik og indsæt kommunenavn]
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts 2014

Dagsorden Partnerskabsmodellen – Baggrund – Partnere – Krav til klubber – Krav til skolen – Logistik Samarbejde Nøglepersoner – Skole – Klub – Forvaltning Næste skridt 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Orienteringsmøde Deltagere: – HSI – Klubber og forbund Bordtennis Fodbold Orienteringsløb – Idrætskoordinatorer – Hillerød Kommune 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Læringsreformen Idræt, motion og bevægelse skal sikres kvalitet i den nye læringsreform ved at sikre bevidsthed om hvilke kvaliteter forskellige aktører kan bidrage med. Den nye folkeskolereform lægger op til en tredeling af indsatsen – Idrætsundervisningen (Idrætslæreren sikrer kvalitet via Idrætsmærket) – Bevægelse i fagene (faglæreren bruger kroppen til at sikre bedre læring) – Understøttende undervisning: Pædagogerne fra Idræts SFO`erne sikrer glæden ved Idræt, gennem pædagogisk Idræt Idrætsforeningerne kan bruges i såvel idrætsundervisningen, som i den understøttende undervisning ved at sikre, at eleverne får sportslig kunnen indenfor forskellige idrætsgrene. Idrætsforeningerne er hermed med til at sikre Fælles Mål for faget Idræt, ved at sikre sportslig kunnen. For at sikre, at instruktørerne har en relevant faglig baggrund, og at undervisningen er alderssvarende udarbejdes samarbejdsaftaler med et antal idrætsforeninger. 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Idræts og bevægelses begrebMiddelMål Faget idræt i skolen Læring af basale færdigheder Idrætsmærket Trinmål (Fælles Mål) Basisfærdigheder Motorisk kunnen Idræt som middel til læring Vi lærer gennem kroppen God fysisk form giver bedre indlæringsmuligheder Aktivitet der kombinerer bevægelse og kognition Kognitiv læring Idræt som redskab til sundhed Bevægelse skaber en sund krop Konditionstræning Styrke / bevægelighed En sund krop Idræts SFOSjov - socialLegen / pædagogisk idrætBevægelsesglæde Talentidræts- klasserne Basale og idrætslige færdigheder ATK Basistræning/Kost/Psykologi Fra talent til elite IdrætsforeningerSportslige færdighederTræningSportslig kunnen Idrættens egne værdier Leg-Dans-Kamp-FordybelseIdrætsforeninger Skole / SFO Uorganiseret / kommerciel Fællesskab, sjov Læring Sundhed Kurt Curth, Idrætskonsulent, Hillerød Kommune.

Idrætsforeninger og idrætsundervisningen Talentidrætsklassemodellen (Team Danmark) – ”Skole satsningsidrætsgrene” – 2 ugentlige træninger a 1½ time – Trænerne deltager i relevante møder med lærere, pædagoger mm – Skolen har en ansvarlig person fx idrætskoordinatoren – Foreningen har fokus på aktiviteten i skolerne – Trænerne underviser ud fra ATK – Det enkelte idrætsforbund godkender klubben – DIF understøtter faglig kvalitet og uddannelse af såvel instruktørerne som idrætsforening – Der underskrives en samarbejdsaftale 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Idrætsforeningerne Praksis / logistik 8 skoler (7 folkeskoler + 10.klasse skolen) Undervisning i 3/4.klasse og 7/8.klasse Undervisningen foregår i idrætstimerne 5 uger pr idræt pr klasse 3 idrætsgrene 15 uger med 2 gange 1½ times undervisning i tre idrætsgrene på hver skole 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Samarbejde Hvad har betydning for et velfungerende samarbejde? – At I kender egne primære kompetencer – At I kender jeres samarbejdspartners primære kompetencer – Åbenhed og en attitude der hilser samarbejdet velkomment 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Overvej Hvad kan du som forening / skole bidrage med for at sikre at partnerskabet bliver en succes? Hvilke forventninger har du til skolen / idrætsforeningen? 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Kompetenceskabelon Hvad er mine primære kompetencer – hvad er jeg bedst til? Hvilke andre kompetencer har jeg – hvad kan jeg også? Hvad er de andre professioners primære kompetencer – hvad er de bedst til? Hvilke andre kompetencer har de andre professioner – hvad kan de andre professioner også? Hvordan bidrager jeg helt konkret til åbenhed i et samarbejde og hvordan viser jeg helt konkret at et samarbejde er velkommen? 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Status? Har afsluttet 4 fodbold og 2 orienteringsforløb – Gode instruktører – Respekt for hinanden – Glade børn Evaluerer i uge 41 Samarbejde med forbund 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune

Problemstillinger? Økonomi Placering i skoledagen Deltagelse af lærer / pædagog 26.marts 2014 Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune