Fælles forældrerådsmøde Dagtilbuddet Møllevang Mandag d. 29. september kl. 19.00 – 21.00 i Festsalen på Møllevangskolen Aftenens program - Velkomst v.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fælles forældrerådsmøde Onsdag d. 3. oktober 2012 Dagtilbuddet Møllevang.
Advertisements

Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Borgermøde om inklusion i hverdagen og den fremtidige organisering af specialtilbud. Danske Handicaporganisationer og Børne- og Ungdomsudvalget.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Paradokser og Dilemmaer
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Budget-tanker 2015 Vedr. normering:
Tænketankens vision i en skolekontekst
Frivilligheden i Vordingborg
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Damhusengens Skole v. Kaj
Professionel Fælles Pædagogisk Praksis
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Fortsat fremgang i Halsnæs
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Velkommen til Engen &Poplen 
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
MED-organisationen i Hjørring Kommune
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsens årlige orienteringsaften
Fra arbejdsplads til Arbejdsfællesskab
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Fælles forældrerådsmøde Dagtilbuddet Møllevang Mandag d. 29. september kl – i Festsalen på Møllevangskolen Aftenens program - Velkomst v. Claus (Dagtilbudsleder) - Præsentation af dagtilbuddet - Lidt om dét at sidde i forældreråd og bestyrelse - Lidt om arbejdet i Lidt om samarbejdet med Møllevangskolen v. Majbritt - Gruppedrøftelser ved bordene - Forventninger til det kommende års samarbejde - Hvad rører der sig rundt om i dagtilbuddet..?? - Hvad kunne efter forældrerådenes vurdering være interessant at drøfte i det kommende år..?? Opsamling – og bestyrelsen mødes kort…. Kl – Tak for i aften. Dagtilbuddet Møllevang

Sabro- Korsvejens Skole Tilst Skole Skjoldhøjskolen Hasle Skole Hasle Dagtilbud Dagtilbud Ellekær Sabro Dagtilbud Skjoldhøj Dagtilbud Tilst Dagtilbud Ellekærskolen Møllevangs- skolen Dagtilbuddet Møllevang

Møllevangsskolen Vuggestuen Kernehuset Vuggestuen Vestervang DII Haven Vuggestuen Vesterbo Børnehaven Vesterbo vug bhv Deruda’ vug bhv Tusindben vug bhv Ca. 290 vuggestuebørn Ca. 320 børnehavebørn 10 pædagogiske ledere Ca. 155 medarbejdere Budget – ca. 63 mio. kr. Dagtilbuddet Møllevang pr. 1. august 2015 Hasle Vuggestue Børnehuset Frydenlund Børnehuset Ovenpå vug bhv

Dagtilbuddet Møllevang Dagtilbuddets særlige kendetegn -Sammensat af tre tidligere dagtilbud -Meget stor forskel på kerneopgaven -Leverer børn til mange skoler Hvad VIL vi gerne kendetegnes ved..?? -Professionel opgaveløsning præget af arbejdsglæde -Høj informationskultur på alle niveauer -Villig til at investere – og eksperimentere -Dramapædagog tilknyttet -Sprogarbejdet har høj prioritet - fuldtids-sprogvejleder -Trivslen i fokus – såvel børn som voksne -”De lokale børn i den lokale skole” -Ledelsesteamet som dagtilbuddets parlament -og fuld åbenhed i alle beslutninger Vi er ikke helt i mål endnu Men vi er i bevægelse….

Dagtilbuddet Møllevang Og så til noget om bestyrelse og forældreråd..

Bestyrelsen Dagtilbuddet Møllevang Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Hasle Vuggestue Børnehuset Ovenpå Bhv. Vesterbo Børnehuset Frydenlund Dagtilbudslederen (DTL) 3 medarbejderrepræsentanter 10 forældre-repræsentanter Dagtilbuddet Møllevang 2 observatører (PL) Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere DII Haven Vesterbo-fusionen Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Vug. Vestervang Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Kernehuset Tusindben Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Forældreråd Pædagogisk leder 5 forældrerepræsentanter 2 medarbejdere Deruda’

Bestyrelse og forældreråd Oversigt over sammensætning, ansvar og kompetencer i bestyrelse hhv.forældreråd. BestyrelseForældreråd Sammensætning Opgaver og kompetencer 10 forældrerepr. 3 medarbejderrepr. Dagtilbudsleder 2 PL’ere som observatører 5 forældrerepr. 1 medarbejderrepr. Pædagogisk leder Fastsætte principper for DT’s virke Fastsætte principper for budget Fastsætte principper for åbningstid Træffe beslutning om ferielukning Føre tilsyn med DT’s virke Påtegne ansøgninger og høringssvar Medinddragelse ved ansættelser Træffe beslutninger om kostordninger Inddragelse i DT’s Lokaludviklingslan Fastsætte principper for anvendelse af DT’s lokaler Medinddragelse og drøftelse af principielle problemstillinger vedr. afdelingen Medinddragelse og samarbejde med afdelingens personale om dagligdagen, møder og arrangementer Bindeled mellem Dagtilbud hhv. afdeling og forældregruppen Sparringspartner for bestyrelsen Evt. fastsætte principper for dele af budget. Dagtilbuddet Møllevang

Og hvad er så ”et princip”..?? ”Et princip er en ramme, der giver mulighed for forskellige handlinger” Tommelfingerregel for et princip: Bestyrelsen beslutter retningen – HVAD. Dagtilbudslederen sammen med personalet beslutter metoden – HVORDAN. Dagtilbuddet Møllevang

Principper for budgettet Driftmidler og ledelse ”Det barnsbestemte beløb” Personale i disp.timer og andre ekstratildelinger Disp. & handicaptimer Aflønning af fast personale Vikarudgifter Ledelsesudgifter Videreuddannelse Drift og vedligeholdelse Beskæftigelsesmaterialer Forældrearrangementer Julefest, udflugter o.l. Merindskrivning af børn Ekstra personale Vuggestuebarn ca kr. årligt Børnehavebarn ca kr. årligt Drift (gms.pris) ca kr. årligt pr. afd. Ledelse og adm. ca kr. årligt pr. afd. Vedligeholdelse ca kr. årligt pr. afd. Indtægter Udgifter Samlet budget: ca. 63 mill. kr. Dagtilbuddet Møllevang Investering i børns fremtid Udsatte børn-midler

Tanker omkring ressourcernes anvendelse -Mest muligt til kerneopgaven – timer på gulvet..!! -Fokus på normeringer og forholdet mellem indskrevne børn og antallet af medarbejdere - Normeringer styres af børneindtag og lønsum -Færrest mulige reservationer -Få puljer eks. uddannelse, fællesarrangementer, IT m.m. -Ingen intentioner om opsparinger -Ressourcerne skal i arbejde -Gennemsigtighed og uddelegering -Sikkerhed for, at ressourcer bruges jf. formålene (inklusionsmidler m.m.) -Interne inklusionsmidler KUN efter konsultativt forum -PL har ansvaret for lønsummen, vikarpuljen, driftsbudgettet, kostforbrug og børneindtaget (bygninger/energi)

Den attraktive arbejdsplads Rammer og ressourcer Politikker og retningslinjer Personlige kompetencer Social kapital - synergi Samarbejde og tværfaglighed Redskaber og evidens Kerneopgaven i centrum

Emner i det forgangne år i bestyrelsen – ”beretningen” -Forretningsordenen – en finpudsning -Budgettet -Løbende orientering -Børneintra -Et udviklingspunkt – også i år -Lokaludviklingsplanen -Vores særlige fokus i forhold til indsatsen -Planlægning af forældrearrangementer -Ann Elisbeth Knudsen -Fusioner -Dagtilbud og afdelinger -Indførelse af forældrebetalt kostordning i Frydenlund -Ordningen er iværksat i Ovenpå -Administrative fællesskaber -Flytningen fra DTL-huset til Møllevangskolen -Effektiviseringer -Og det udeblevne høringssvar -Fælles møde m. skolebestyrelsen

Dagtilbuddet Møllevang Så er der åbnet for spørgsmål……!!!

14

430 elever 3 – 1,5 spor 40 elever i spc. klasser (0. – 10. årgang) Østfløjen 0. – 2. årgang Vestfløjen 3. – 6. årgang Hovedfløjen 7. – 10. årgang Undervisning + SFO i samme fløj SFO for 0. – 4. årgang + tæt samarbejde med klubben 15

Vi ønsker at være med til at give børnene de bedste betingelser for et godt liv Vi ønsker at skabe den bedste skole for netop vores elever i al deres forskellighed. Vi ser mangfoldighed som en styrke. Gensidig respekt og samarbejde er grundlaget for vores hverdag Vi har fokus på trivsel og faglighed - omsorg og udfordring Skolens ansatte og forældrene samarbejder om at sætte rammerne for et trygt og lærerigt skoleliv Vi er en skole i udvikling

Fokus på hvad børnene skal lære Ved de selv, hvad de skal gøre for at lære bedst? Kan vi og børnene se, at de lærer? Der er plads til alle, men ikke plads til alt De store bliver store ved at hjælpe de små Vi hjælper alle børn ved at sætte tydelige rammer – og ved at give plads, når børnene kan selv. 17

 Flere timer 30 – 33 – 35 timer/uge  Bevægelse  Understøttende undervisning  Studiebånd  Samarbejde med andre 18

Storbørnsgrupperne på skolen – med egen børnehave og sammen med dagtilbuddet Miniskole – for de børn der skal i skole Prøveskoledag – med den nye klasse Infomøder for forældrene i juni og november

Den røde tråd Det lokale fællesskab Det bedste tilbud til vores børn 0 – 18 år Bestyrelserne Hus-fællesskab fra 1. juli 2015 Fælles adm. medarbejdere