Bibliotekernes data - Og hvad så? Odense Bibliotekerne v. Kent Gottschalk Hansen, Systemadministrator & Thomas Skivinger Bojsen, Konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Arkitektur - data.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Bibliotek.dk i WorldCat
Udviklingsplaner Sønderborg
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Adjunkt Dennis van LiempdSyddansk Universitet KoldingJanuar 2012 Videnkapital, immaterielle aktiver og bankers kreditgivning.
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Visual Studio Team System Fra versionsstyring til processtyrring.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Udenrigsministeriets server management med MOM 2005 Bjørn Lysholm Jensen Systemadministrator.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Den fællesoffentlige integrationsmodel Jens Krieger Røyen Den Digitale Taskforce.
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Miljøstyrelsens nye miljøportal
Hvad er mål/resultat (output)?
NOEA/IT FEN - Databaser/Sikkerhed 1 Lektion 10 Sikkerhed og integritet Områder Autorisationsmatrix Realisering i SQL.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Organisation og kommunikation
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Den Regionale LEAN Enhed
Digital skriftlig- og mundtlighed
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skole- og Kulturforvaltningen PLANLÆGNING AF BM-UNDERSØGELSE (2011)
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Hvorfor Datawarehouse Hvad er det totale salg i område A? Hvilken sælger fik højeste kommission i denne måned ? Hvordan har salget i region A ændret sig.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Modelprogram for et nyt bibliotekskoncept Tænketanksmøde nr. 1 Danmarks Biblioteksforening Jonna Holmgaard Larsen, Kulturstyrelsen d
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
System- administratorens rolle i fremtiden DDElibra Brugergruppemøde 12. maj
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Rapportfunktioner i SMDB 4. december 2015 Odense Klaus Otto Hansen.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
CASE seminar fremmedsprog Liselotte Andreasen
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Udgangspunktet for vores handlinger og beslutninger er, at de skal bidrage til merværdi for borgerne og ”51/49-reglen” 51/49-reglen illustrerer, at beslutninger.
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Løsningsworkshop drejebog
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Nye digitale løsninger
Personalemøde – opfølgning på MTU
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Danskernes digitale bibliotek
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Borgerens adgang til egne data
Danskernes digitale bibliotek
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Bibliotekernes data - Og hvad så? Odense Bibliotekerne v. Kent Gottschalk Hansen, Systemadministrator & Thomas Skivinger Bojsen, Konsulent

Agenda Rammesætning Data Warehouse Interne kompetencer Processer for arbejde med data –Ad hoc opgaver –Standardrapporter Perspektivering

Rammesætning Hvordan kom vi i gang? Proces igangsat fra cheflag –Bringe faggrupper sammen  Statistik netværk –Kommunalt samarbejde Mål: Ledelsesbeslutninger på oplyst grundlag

Rammesætning Hvilke data arbejder vi med? Vi benytter primært data om borgernes biblioteksbrug. Biblioteksdata sammen med kommunedata i datawarehouse

Rammesætning –Etiske og juridiske overvejelser ifm arbejde med personfølsomme oplysninger Lille personkreds, som har adgang til data Tæt og løbende kontakt med Odense Kommunes IT- sikkerhedschef Interne retningslinjer bliver udarbejdet i Statistiknetværket Persondataloven

Organiseret så det giver de bedste muligheder for at lave rapporter & analyser. sende data tilbage til systemer. Datawarehouse

Processer –Hente data –Rense/ensarte data –Kombinere data –Lægge data parat på hylderne –Sende data videre

Interne kompetencer IT –SQL –SAS programmer / Databaser –… Analyse og Rapporter –Statistik, økonometri, kommunikation

Processer for data Ad hoc opgaver –Case Bellinge Standard rapporter –Case eReolen

Ad hoc opgaver - Case Bellinge 1) Baggrund Kontekst –Ønske om at dække Odense bedre –Lokalpolitiske interesser Forventningsafstemning –Hvad skal der undersøges? –definitioner

2) Overvejelser - Udarbejdelse Data –Bibliotekssystemdata transaktioner lånere beholdninger –Borgerdata

3) Iterationer Opgaven afklares løbende undervejs ”Bestilleren” tror de ved hvad de vil  Ofte ikke det de vil, når de undervejs præsenteres for findings Høj grad af kontakt ml. Systemadministrator og Analytiker  Afklaring af definitionsspm

4) Datagrundlag Der bygges en rapport ovenpå data –Forudsætninger –Analyser –Perspektivering Følges af personligt møde for at underbygge den skrevne rapport

5) Grafer -Relative mål ift. absolutte mål -Faste definitioner -Brugervenlighed

6) Udmøntning Der blev på baggrund af den demografiske analyse søgt anlægsmidler til åbning af en filial i Bellinge

Std. Rapport – Case eReolen Opdaterede Dynamiske Web

Std. Rapport – Case Ereolen Følge udviklingen Slutbruger To do – sammenligning med fysiske materialer

Perspektivering Hvor vil vi gerne hen? –Standard rapporter –Bredere forankring i organisationen –Brugerrettet brug af data f.eks. anbefalinger