Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Lovlig sagsbehandling
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Kommunens sagsbehandling
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Fra inkontinensproblem til bevilling
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Optikermøde den 8. maj 2012 • Støtte til special- og svagsynsoptik.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
FSD, oktober Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler?
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Det Sociale Kapitel
2-01.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Muligheder og rettigheder
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Oplæg om DUKH og grundlæggende muligheder for støtte til børn og unge ”Nye udfordringer – Nye forventninger” GUU-GUA foreningen Den 18. juni 2011 Quality.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Ligebehandling af etniske minoritetsfamilier i børne- ungesager
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Rådet for Socialt Udsattes konference om bisidderordninger
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Økonomiske overvejelser
Mødet med det offentlige system
Ligebehandling af etniske minoritetsfamilier i børne- ungesager
Præsentationens transcript:

Oplæg om DUKH og retssikkerhed

Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen og handicappolitikken  Rettigheder og pligter  Hvad er retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse til DUKH  DUKH’s erfaringer  DUKH’s 10 gode råd  Tid til spørgsmål

D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold

DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap  Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed  Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet Fokus på retssikkerhed og uvildighed

Borgere med handicap og pårørende Handicaporganisationer og vidensmiljøer på handicapområdet

Principper i den sociale lovgivning at borgerne har et ansvar for deres egen situation, således at den enkelte, eventuelt med en særlig støtte, aktivt skal medvirke til at løse egne problemer at borgerne og brugerne skal medvirke og have indflydelse at mulighederne for hjælp skal ses bredt og ikke kun i forhold til den sociale lovgivning at indsatsen tidligt i et hjælpeforløb skal målrettes, for at hjælpen i højere grad kan virke forebyggende at fremme et rummeligt arbejdsmarked for at fastholde personer i beskæftigelse og forbedre mulighederne for at få en aktiv tilværelse at fleksibiliteten øges og der inddrages andre i forebyggelse og løsning af sociale opgaver f. eks. faglige organisationer, de frivillige m.fl.

Principper i handicappolitikken Kompensationsprincippet mennesker med nedsat funktionsevne skal i videst muligt omfang kompenseres for følgerne af deres nedsatte funktionsevne Sektoransvarlighedsprincippet den sektor, der udbyder en ydelse er ansvarlig for, at den pågældende ydelse er tilgængelig for mennesker med handicap Solidaritetsprincippet alle har et ansvar for den enkelte, hvorfor handicapkompenserende ydelser finansieres af det offentlige Ligebehandlingsprincippet betyder ikke at behandle alle ens. Ligebehandling betyder derimod at sikre alle lige muligheder – lige muligheder for at udvikle og nyttiggøre sine potentialer og udvikle færdigheder i overensstemmelse med den enkeltes evner

Borgerens pligter og rettigheder & kommunens pligter Medvirke og samarbejde Give Oplysninger Mulighed for bisidder Aktindsigt Rådgivning Sagsbehandlingsfrister Inddrage borgeren Helhedsvurdering Begrunde afgørelser Give Klagevejledning Skriftlige afgørelser

Retssikkerhed - hvad er det ?  at borgeren får de ydelser, som han eller hun er berettiget til. Det er ikke altid det samme, som at man får de ydelser, man har søgt om.  at sagsbehandlingsreglerne overholdes. Det vil bl.a. sige, at borgeren bliver inddraget i sagsbehandlingen og får mulighed for at give sin mening til kende om sin situation – samt bliver oplyst om, hvordan sagsbehandleren vurderer borgerens situation.  at borgeren ikke pålægges andre pligter, end dem lovgivningen muliggør.

mangler viden om lovgivning og støttemuligheder? DUKH kan rådgive om, hvad lovgivningen konkret siger om rettigheder og muligheder inden for handicapområdet. Eksempelvis reglerne for: Rådgivning og vejledning Dækning af merudgifter ved handicappet Revalidering og Pension Bolig og Hjælpemidler Befordring Undervisning og uddannelse Beskæftigelse Behandling og træning Ligeledes reglerne for… Du kan henvende dig, når du…

undrer dig over myndighedens behandling af din henvendelse? DUKH kan oplyse generelt om, hvordan offentlige myndigheder arbejder. DUKH rådgiver om reglerne for sagsbehandling, eksempelvis: Hurtig sagsbehandling Borgerinddragelse Oplysning af sagen Partshøring Aktindsigt Bisidder Afgørelse, begrundelse og klagevejledning Du kan henvende dig, når du…

Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren Oplever at være kastebold mellem forskellige systemer Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage Søg altid rådgivning i kommunen først Du kan henvende dig, når du…

rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig

Du ringes op senere samme dag af en konsulent for rådgivning omkring din henvendelse. Ved telefonisk henvendelse taler du med en assistent, der beder om nogle oplysninger for at registrere din henvendelse Henvendelse til DUKH kan ske telefonisk eller skriftligt

DUKH’s erfaringer: 1)Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning 2)Borgeren er ikke inddraget i sin sag 3)Sagen er ikke tilstrækkelig oplyst 4)Der er ikke foretaget en individuel/konkret vurdering i forbindelse med, at der er truffet en afgørelse 5)Det er uklart, om der er truffet en afgørelse eller ej 6)Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld 7)Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen 8)Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang 9)Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger  koordinering

DUKH’s 10 gode råd - til borgeren 1.Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om 2.Tag evt. en bisidder med 3.Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde 4.Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder 5.Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen 6.Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan 7.Bed din sagsbehandler, om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid, der forventes 8.Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag 9.Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning 10.Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler

Hjemmesider og pjecer Hjemmesider – Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholdwww.sm.dk – Ankestyrelsenwww.ast.dk - Socialstyrelsen/VISOwww.socialstyrelsen.dk/viso – Undervisningsministeriets hjemmesidewww.uvm.dk – Forældrerådgivningenwww.foraeldreraadgivningen.dk – Klagenævnet for specialundervisningwww.klagenaevnet.dk - Den offentlige sundhedsportalwww.sundhed.dk Pjecer Kend spillereglerne! – udgivet af Danske Handicaporganisationer

På kan du: 1)Læse mere om DUKH 2)Finde viden om lovgivning - hjælp til selvhjælp 3)Få rådgivning via vores netrådgiver 4)Tilmelde dig vores nyhedsmail og få besked, når DUKH udsender nyt 5)Finde en kopi af denne præsentation