Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Er mit barn klar til skolestart ?
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Hva er god klasseledelse ?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen til BFO Baltorpskolen Afdelingerne: Fritter 1, Fristedet og 8’eren Tivænget og Kornvænget.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Skævinge Skole respekt – tillid – nærvær Indskrivningsmøde, Skævinge skole d. 28/10 Ny Harløsevej 17, 3320 Skævinge,  ,
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Velkommen til Skolen ved Sundet
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015

Velkommen Præsentation af aftenens program Kl. xx: Velkommen og præsentation af deltagere Kl. xx: Oplæg v. xxx Kl. xx: Spørgsmål og dialog Kl. xx: Tak for i aften!

Formål med forældremødet - at fortælle om… Hvorfor det er vigtigt at samarbejde på tværs omkring overgangen fra børnehave til skole Den kommunale overgangsmodel: fire overgangsaktiviteter Hvordan børnehaverne (konkret) arbejder det sidste år med de kommende skolebørn Hvordan SFO’erne arbejder fra 1. maj og frem til skolestart Den første tid i børnehaveklassen Hvordan forældrene bedst kan støtte deres barn i overgangen – forventninger til samarbejdet ”Der eksisterer et direkte forhold mellem kvaliteten af de voksnes samarbejde og barnets lyst og evne til at erobre ’det nye’: Jo bedre samarbejde mellem de voksne, desto bedre overgang for barnet” [Larsen, 2013]

Samarbejdet på tværs - mellem pædagoger, lærere og forældre Samarbejdet på tværs er vigtigt for at understøtte barnet i skiftet til nye venner, nye voksne, nye fysiske omgivelser og nye forventninger Sikre tryghed og omsorg for det enkelte barn Anerkende barnets nuværende kompetencer, erfaringer og viden og støtte barnet i at bygge videre på dette Et tæt samarbejde med jer forældre er en forudsætning for at skabe en god overgang for jeres barn

Den kommunale overgangsmodel – fire hovedaktiviteter Derudover: åbent-hus-arrangementer, velkomstmøder, overleveringsskemaer, overleveringssamtaler og diverse lokale aktiviteter

Det sidste år i børnehaven har vi fokus på: Læringsparathed, f.eks. –At være nysgerrig og videnbegærlig –At kunne vente og lytte, mens andre taler –At kunne bede om hjælp, når man har brug for det –At kunne modtage en kollektiv besked –At kunne fortælle om sine oplevelser Sociale kompetencer, f.eks. –At kunne samarbejde i forbindelse med leg, aktiviter og hverdagsrutiner –At kunne danne venskaber og udvise empati –At kunne sætte ord på følelser og konflikter Fortsætter på næste side…

Det sidste år i børnehaven har vi fokus på - fortsat: Selvhjulpenhed og motorik, f.eks. –At kunne løbe og balancere –At kunne cykle –At have styr på egne ting –At kunne tage tøj af og på –At kunne klare toiletbesøg alene Det betyder mindre fokus på skolespecifikke færdigheder som f.eks. at kunne alfabetet, tallene fra 1 til 100, mm.

I SFO’en fra maj til august har vi fokus på: Læringsparathed –bygge videre på børnehavens arbejde –At give børnene kendskab til konkrete regler, tegn, mm. Det relationelle, f.eks. –At understøtte nye relationer og venskaber –At give børnene kendskab til de nye voksne De fysiske rammer, f.eks. –At give børnene kendskab til SFO’ens og skolens område

Den første tid i børnehaveklassen har vi fokus på: At bygge videre på børnehavens og SFO’ens arbejde At opbygge venskaber på tværs af klasserne At opbygge regler og rutiner og gøre eleverne trygge ved det nye miljø Små faglige forløb Tryghed i frikvarterer - hvad kan man hvor - konflikthåndtering

Forældrenes rolle – sådan kan I understøtte jeres barn i overgangen Læringsparathed: –Understøt jeres barns sprog og kompetencer til at udtrykke sig, lytte og koncentrere sig ved f.eks. at tale sammen om dagens oplevelser, synge sammen og læse højt (tal sammen om det i læser, hvad undrer dig, - hvad mon undrer dit barn?) –Understøt jeres barns nysgerrighed og videnbegærlighed ved f.eks. at Følge dit barns tankegang og stille undrende spørgsmål til det dit barn fortæller Lave aktiviter, gå ture i skoven, undersøge nærområdet Stille åbne spørgsmål frem for lukkede spørgsmål, f.eks. "Hvordan har din dag været?" kontra "Har du haft en god dag?”

Forældrenes rolle - fortsat Sociale kompetencer: –Understøt jeres barn i at kunne samarbejde ved f.eks. altid at tale positivt om andre børn, således at du ikke er med til at stigmatisere og ved at fortælle om vigtigheden af, at vi er forskellige, at kunne forskellige ting, at kunne se ting i forskellige perspektiver, få øje på muligheder og synergi –Understøt jeres barn i at kunne danne venskaber og udvise empati ved f.eks. at invitere forskellige legekammerater med hjem og lade barnet deltage i fælles fritidsaktiviteter med andre børn, f.eks. sport, udflugter, mm.) –Understøt jeres barn i at sige til og fra og lære egne grænser at kende ved f.eks. at tale med barnet om følelser og anerkende dem

Forældrenes rolle - fortsat Selvhjulpenhed og motorik: –Understøt jeres barns selvhjulpenhed ved f.eks. at give jer tid til at jeres barn øver sig igen og igen på at tage tøj af og på og gå på toilettet selv –Understøt jeres barn i at have styr på egne ting ved f.eks. at lade barnet være med til at pakke rygsækken om morgenen og rydde op efter sig selv –Understøt jeres barns motorik ved f.eks. at cykle sammen med jeres barn og lave andre fysiske aktiviteter Derudover: Gør brug af kommunens tilbud som f.eks. overleveringssamtaler Spørg pædagoger og lærere, hvis der er noget, I er usikre på

Spørgsmål?

Tak for i aften!