Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?
Valg af speciale Findes drømmespecialet? Min liste over det, jeg IKKE skulle være: –ortopædkirurg –psykiater –børnelæge
Hvorfor så alligevel? God til at kommunikere med forældre og med børn Kommunikation er godt – men ikke alt… Bredt speciale – bredt interesserede læger Søde mennesker! Jeg befandt mig simpelt hen godt på børneafdelingen
Målrettethed? Mange specialer har en ”sandkasse”, man kan melde sig ind i – det er langt billigere end at blive medlem af specialeselskabet Yngre Dittendatten arrangerer ofte kurser for ”prækursister” Lægeforeningens kurser Søge introduktionsstilling umiddelbart efter turnus/KBU Fyld evt. ventetid ud med undervisning, forskning, sundhedsfremmer-arbejde
Sikker på specialet? Brug god tid på specialets hjemmeside – uanset hvor kedelig, den måtte være Find nogen (der kender nogen), du kender i specialet – spørg! Find specialets faglige profil (kan være nemmest på og læs den grundigt – passer den på dig?
Ansøgningen Jeg brugte MEGET lang tid – mange timer spredt ud over en uge Svært at finde på noget originalt – prøv alligevel Følg den faglige profil for specialet Tydeliggør, at du har fundet det rigtige speciale og hvorfor – og hvorfor specialet har brug for dig Få to andre til at læse ansøgningen igennem – mindst én som ikke er læge
Forberedelse til samtalen Engagement i Yngre Lægers uddannelsesfora, lokalt og nationalt Medlem af Uddannelsesrådet for Pædiatri Deltagelse i temadag om MMI- samtaleformen Prøvede at forestille mig, hvad de kunne finde på at spørge om…
Samtalen - MMI Multiple Mini Interview Konceptet importeret fra England Vurderer ”blødere” kompetencer, specielt kommunikation, refleksion, overblik, indsigt i egne evner I første runde 2. dec. 2008: Fire poster, tre bedømmere på hver (fra tre forskellige ansættelsesregioner)
MMI Syv minutter pr. post, heraf ét til at læse og forstå opgaven Efter syv minutter bipper et ur, og man forlader lokalet Hver bedømmer skal give point individuelt – ”karakteren” bliver ikke diskuteret Formentlig mindre risiko for nepotisme end ved traditionelle ansættelsessamtaler
MMI De fire poster: Præsentation af sygehistorie – deltagere opfordret til at bruge Dagens Case- skabelon (på forhånd kendt opgave) Situation med arbejde under pres Forvagt i en børnemodtagelse, scenarie Kommunikation med en patient og hans mor/far
Tænk over Kan du lide de andre i specialet? Er arbejdsvilkårene noget for dig? Du får point for at være målrettet – ikke for at holde dig tilbage og vise ydmyghed (så opdager de dig bare ikke) – SØG det du gerne vil Få andre til at hjælpe dig, også ikke-læger