WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
på seminariet Tankegange og indhold
Undervisningsevaluering i matematik
Velkommen til workshoppen
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Målorienteret og differentieret undervisning
Økonomiske kompetencer
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Læreplaner i Højvangen
Gymnasietime Matematik.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Læring i bevægelse Motivation
Digital skriftlig- og mundtlighed
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Læringsmål på Ans Skole del III
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
John Hattie.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
- Kom tættere på dit barns skolegang
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Åbent hus Skolens navn Dato.
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Jonas Dreyøe Aalborg Universitet Peter Sars Schewitsch
Forenklede Fælles Mål Matematik
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Simulering af binomialforsøg
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.

 En opgave (smågrupper)  Repræsentation og symbolbehandling – Hvad? Hvorfor? Hvordan? (oplæg/diskussion)  Arbejde med opgavesamling (smågrupper/diskussion) - Kan opgaverne tilpasses dine elever? - Hvilke læringsmål kunne du knytte til?  Ideer til evaluering af elevers kompetence i repræsentation og symbolbehandling (oplæg/ diskussion)

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Hvilke repræsentationer brugte I undervejs i jeres arbejde med opgaven? Hvilke repræsentationer kan det tænkes, at elever på de ældste klassetrin kan bruge til at ”tænke igennem” i arbejdet med opgaven? Talsymboler Tegninger Mundtligt sprog Variable Diagrammer Konkrete materialer IT-programmer

Repræsentation og symbolbehandling vedrører anvendelse og forståelse af repræsentationer i matematik, herunder matematisk symbolsprog Se forbindelser ml. forskellige repræsentationer Se styrker og ulemper ved forskellige repræsentationer Oversætte ml. forskellige repræsentationer Vælge ml. forskellige repræsentationer

TrinFærdighedsmål Indskoling Eleven kan anvende konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer. Mellemtrin Eleven kan oversætte regneudtryk til hverdagssprog. Eleven kan oversætte mellem hverdagssprog og udtryk med matematiske symboler. Udskoling Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation. Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer.

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Problembehandling Modellering Ræsonnement & tankegang Repræsentation & symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer. Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer Geometri og måling Statistik og sandsynlighed

 Det er svært at se, om eleverne  er bevidste om …  kender  forstår  forholder sig til  Gå efter nogle ”aktive udsagnsord” – fx om eleverne kan  anvende, bruge, beherske  tale, fortælle, give udtryk for, formidle  læse, skrive, tælle  beskrive, analysere, fortolke, argumentere, forklare  eksperimentere, undersøge, udvikle, gennemføre

 Udvikler sin didaktiske tænkning.  Får konkrete pejlemærker ”at kigge efter”, når eleverne arbejder.  Hjælper til at differentiere undervisningen. Progressionen bliver tydelig. Hvad er ”næste skridt” for eleven?  Hvad forestiller jeg mig  ”de fagligt svageste”  ”mellemgruppen”  ”de fagligt stærkeste” vil gøre?

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder. Forslag: Det er målet, at I kan bruge variable til at beskrive sammenhænge, når I løser problemer i matematik vise, hvordan I kommer frem til en løsning på forskellige måder

 Adam skal rykke til stol 1 med færrest mulige ryk. Han må kun rykke lodret og vandret til en stol ved siden af.  Strategi?  Færrest mulige ryk – hvor mange?  Hvad hvis der var 2 x 2 stole?  3 x 4 stole? ?? Ide fra Bloomfield & Vertes (2008): More People, More Math.

Matematiske repræsentationer bruges inden for og uden for matematikken.

At arbejde på en sproglig alsidig måde styrker elevernes læring. De repræsentationer, eleverne arbejder med i undervisningen, har en afgørende betydning for elevernes læringsmuligheder. (jf. Poul Cobb, 1997) Jf. Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Fra Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra

Igennem hvilke aktiviteter kan vi få ”noget at vide?” Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Diagnostiske opgaver  Brev til oldemor  Fri skriftlig besvarelse  Observationer/samtaler

 Grundidéen er at finde frem til elevers misopfattelser, så disse kan ”komme frem i lyset” og blive korrigeret.  Eksempler på diagnostiske opgaver: Størst? 13,37 eller 13,5 Størst?4,9 eller 4,90 Beregn0,12 : 2 og 0,24 : 2 Beregn 3+4*2 og 4*2+3 Fortsæt 0,2 ; 0,4 ; 0,6 ; ____ ; ____ ; ____ Størst vinkel?

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Grundidéen er at give eleverne ”frie tøjler” til at vise, hvad de kan og ved.  Eksempel 500 kg? Hvor mange børn svarer det til? Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Hvad er vi på udkig efter?  Hvilke repræsentationer kan eleverne forstå og anvende (teknisk niveau)?  Kan eleverne både anvende-, se forbindelser mellem-, oversætte mellem- og vælge repræsentationer (dækningsgrad)?  I hvilke situationer kan eleverne bringe deres ”repertoire” af repræsentationer i spil (aktionsradius)?

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.