Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d. 20.01.2015 - hvordan spiller vi hinanden gode?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
MTV – speciallægekursus i samfundsmedicin
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Kvalitetspolitik i Natur og Miljø:
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
- Spot på snusepraktikker
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Myndiggørende myndighed
Myndiggørende myndighed
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Tværgående samarbejde –
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Rammesætning for dagen
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
1. Relationel kommunikation
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Danmarks Vejlederforening
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?

Side 2 Jeg vil tale om… Fokus på tværfagligt samarbejde - hvorfor? Hvordan skal vi forstå tværfagligt samarbejde? Hvad kræver det af dig? Hvad kræver det af ledelsen?

Side 3 Det tværfaglige samarbejde - hvorfor Indsatser har ikke understøttet hinanden nok Manglende oplevelse af helhed For megen stop`n`go i forløbene Borgere har oplevet manglende sammenhæng Relevant viden er ikke blevet udvekslet mellem forskellige professionelle

Side 4 Det tværfaglige samarbejde Lovbestemt på flere områder Flere grupper af borgere har nu en koordinerende sagsbehandler Flere kommuner organiserer sig i tværfaglige enheder

Side 5 Helhedsorienteret indsats Den unge UU Job- center Udd.- inst. Psykiatri Social- afdeling Misbrugs- afdeling Virksom -heder Boligsoci ale indsatser

Side 6 Flerfaglighed Tværfaglighed Monofaglighed Ligeværdigt samarbejde Fælles faglige målsætninger Konkret samarbejde Udveksling af viden Fokus på nye muligheder Ny fælles merviden Synergi mellem indsatser Integrerede forløb Forskellige mål Hver faglighed arbejder isoleret med sagen Der udveksles informationer om forskellige indsatser Det koordineres hvor langt man er Når kun en enkelt faglighed er i spil

Side 7 Når vi arbejder helhedsorienteret, skal vi tænke… Hvem skal involveres efterfølgende, som jeg skal tænke sammenhæng med? Hvem skal jeg samtænke min egen indsats med? Hvad er der sket, før jeg kom ind i sagen, som har relevans?

Side 8 Indsatskontinuitet Organisations- kontinuitet Kommunikations- kontinuitet Relations- kontinuitet

Side 9 Relationel koordinering - Jody Gittell

Side 10 Relationel koordinering Med afsæt i din faglige funktion at kommunikere og handle for at integrere egen opgaveløsning ind i den store opgaveløsning. Elementerne er: – Fælles mål – Fælles viden – Gensidig respekt – Problemløsende kommunikation – Hyppig kommunikation – Rettidig kommunikation – Korrekt kommunikation

Side 11 Samarbejdspartnere Få identificeret dine samarbejdspartnere Lær samarbejdspartnerne at kende Få opbygget et fælles sprog, så I kan arbejde mod fælles mål Få øje på sammenhænge snarere end snitflader Identificer muligheder for konkret samarbejde Få forventningsafstemt om det konkrete samarbejde

Side 12 Overgangene i borgerens forløb bliver sikrere Indsatserne kan spille sammen og understøtte hinanden Sammenhæng i indsatsen giver bedre progression Helhed og parallelindsatser i stedet for stop’n’go Den relevante viden i sagen er til rådighed Medarbejderne får en langt bredere samarbejdsflade Medarbejderne får nye faglige vinkler med nye perspektiver Medarbejderne får partnere i indsatsen Det giver mening fordi:

Side 13 Gør hinanden gode

Side 14 Hav åbne vinduer Lær hinanden at kende Giv hinanden de relevante informationer Søg viden hos hinanden Brug hinanden som medspillere Koordinér indsatserne, så de ikke spænder ben for hinanden Opsæt tydelige mål og delmål, så alle involverede kan støtte op om det, I arbejder på og se, om der sker progression

Side 15 Hvad kan DU byde ind med? Stil din viden til rådighed Vær eksplicit for at skabe transparens Vær tydelig om mål Vær åben over for nye vinkler Vær tilgængelig Vis respekt for andres faglighed Se efter sammenhæng og mulighed for at indsatser kan understøtte hinanden Lyt, spørg, vær undersøgende Se efter ressourcer og muligheder Gør dig til en vigtig partner

Side 16 HELE organisationen med Ledelsesmæssig prioritering af det tværfaglige arbejde Mulighed for at lære hinanden at kende og få fælles sprog Forventningsafstemning Rammer og foraer Tydelige udmeldinger

Side 17 Bedre, koordinerede, sammenhængende forløb for borgerne Bedre ressourceudnyttelse En styrket organisation Nytænkning i indsatserne Tilbagemeldinger om udfordringer, resultater og gode historier Synlig kommunikation og ledelse og centrale samarbejdspartnere Godt tværfagligt og tværorganisatorisk Godt tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde betyder: samarbejde betyder:

Side 18 Tværfagligt samarbejde giver mening… For borgeren For de profes- sionelle For indsatsen For organisa- tionen For økonomien

Side 19 Hvad vil DU særligt lægge vægt på i den kommende periode for at styrke det tværfaglige samarbejde?