22-09-20161 Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner Gørløse Skole og Lille Lyngby Skole Statusseminar torsdag den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- en lille lektie i det rigtige
Advertisements

Vi skal i gang med en spændende uge, hvor det skal handle om affald.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Børns fritid i Ballerup Kommune
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Sundhedsprofiler for børn
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
Dias 1 – kostkompasset udfoldet for rådet om fysisk aktivitet
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Vores Fritid Laura & Martine. Sove Martine sover 62 timer om ugen Laura sover 56,5 timer om ugen.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
- en lille lektie i de gode ting for kroppen
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tre klare nationale mål
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
SUNDBY. SUNDBY Sundby kantine/café Sundby kantine/café; I Sundby Cafe lærer du at finde opskrifter om sund mad, både almindelig mad, men også det søde.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Bevægelse, motion og idræt
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Morgenmad Nogle spiser havregryn med mælk og sukker.
1. Forbrug af energi ved passiv og aktiv livsstil 2 Så meget energi bruger du dagligt, hvis du for eksempel: SkoleSidder ned i frikvartererne (45 min/dag)51Løber.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Fællesskab i byer. Koncerter Vi synes der skal være nogle flere koncerter. Det behøves naturligvis ikke at være en dyr koncert. Vi tænker vær halve år.
Hverdagens forløb Theis og Olivia. Fakta om aktiviteterne Løbning: Løbning holder de fleste i form, så det er sundt at løbe. Atletik: Atletik er både.
Session 7 – Livsstil Undervisere:
KOST & TRÆNING.  CV  57 år, gift, 1 barn på 22 år.  Uddannet Børnehavepædagog og idrætslærer  Dyrket eliteidræt i 10 år, specielt 800 – 1500m  Uddannet.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Aftenens program: Velkomst v. Jacob Due Hansen Haderslev Elite v. Morten Nørby Poulsen Idrætsklasserne v.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Unge og overvægt.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Besat af sundhed Asta & Nikoline.
Spil: Repetitions fysisk aktivitet Spørgsmål: Spilleregler:
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Nøgletal for Beskæftigelsesreformen
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Boldbasis for idrætsusikre børn - Alle elever i spil
Præsentationens transcript:

Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner Gørløse Skole og Lille Lyngby Skole Statusseminar torsdag den 13. november 2008 Projekt Kost og Fysisk Aktivitet: Børn, Mad og Bevægelse Birthe Holmegaard Sektion for Sundhedsfremme og Forebyggelse Hillerød Kommune

– Baseline og opfølgning af spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner 4-5 klasse elever fra Gørløse skole interventionsgruppe (28 elever) 4-5 klasse elever fra Lille Lyngby skole sammenligningsgruppe (55 elever) Februar klasse elever fra Gørløse skole interventionsgruppe (23 elever) 5-6 klasse elever fra Lille Lyngby skole sammenligningsgruppe (54 elever) Oktober

3 Sundhedsstyrelsen anbefaler At børn og unge er fysisk aktive mindst 60 minutter dagligt. Og mindst to gange om ugen skal pulsen helt i top i minimum 20 minuttet. Aktiviteterne kan f.eks. omfatte sports og idræt, leg eller at gå eller cykle mellem hjem og skole. At børn over 10 år dagligt spiser mindst 600 gram frugt og grønt om dagen, hvilket lidt groft målt svarer til 6 stykker frugt/grønt om dagen.

Resultater: fysisk aktivitet Hvor lang tid om dagen bruger børnene på at lege, dyrke sport, cykel, gå, osv., hvor ofte kommer pulsen op i 20 minutter Andel som bruger en time Andel som får pulsen og derover om dagen på at op i mindst 20 minutter cykle, at lege, dyrke sport af gangen mindst to osv., i pct. gange om ugen, i pct. febr. okt. febr. okt Gørløse skole Lille Lyngby skole I alt

5 Resultater: Fysisk aktivitet febr Den tid pr. dag børn i 4. og 5. klasse bruger på at cykle, gå, lege, dyrke sport

Resultater: Fysisk aktivitet okt Den tid pr. dag børn i 5. og 6. klasse bruger på at cykle, gå, lege, dyrke sport

7 Sundhedsstyrelsen undersøgelse af årige livsstil og sundhedsvaner på landsplan (stikprøveundersøgelse) Andel der bruger en time eller mere på at cykle, gå, lege mv. på landsplan.

Resultater : fysisk aktivitet febr Børn som kunne tænke sig at bevæge mere end de gør i dag 4. og 5. klasse

Resultater : fysisk aktivitet okt Børn som kunne tænke sig at bevæge mere end de gør i dag 5. og 6. klasse

Fysisk inaktivitet: brug af tv og computer om dagen i fritiden Febr. 21% og okt. 23% ser mindst tre timer tv Febr. 14% og okt. 27% bruger computer mindst tre timer Lille Lyngby skole Febr. 20% og okt. 12% ser mindst tre timer tv Febr. 18% og okt. 12% bruger computer mindst tre timer Gørløse skole

Foretrækker at se tv, spille computer eller høre musik eller andre stillesiddende aktiviteter i fritiden Gørløse skole Februar 21% Oktober 9% Lille Lyngby skole Februar 13% Oktober 8%

Resultater: Børns indtag af frugt og grønt febr. okt. febr. okt Gørløse skole Lille Lyngby skole I alt Andel som dagen før har spist mindst 3 stykker frugt/grønt eller derover, i pct. Andel som dagen før har spist 6 stykker frugt/grønt eller derover, i pct.

Spiser morgen og frokost/madpakke alle 5 dage om ugen februar og oktober Februar Spiser morgenmad - alle 5 dage om ugen, i pct. Spiser frokost/madpakke - alle 5 dage om ugen, i pct. Gørløse Ll. Lyngby skole 8777 I alt 9184 Oktober Spiser morgenmad - alle 5 dage om ugen, i pct. Spiser frokost/madpakke - alle 5 dage om ugen, i pct. Gørløse8691 Lille Lyngby9087 I alt8988