Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Hjerterum og opsøgende funktion
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læringsstile og lektier
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
FÆLLESSKAB.
Lucinahaven Pædagogik Lucinahaven indretter læringsmiljøer ud fra tre pædagogiske tilgange: Legepædagogik, værkstedpædagogik og børns inddragelse.
Lærings- og praksisfortælling
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Majbørn 2015 Præsentation af program
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Velkommen til.
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Målformuleringer i et børneperspektiv
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Velkommen til

Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi med i januar måned, det samme år som barnet skal i skole.  Fastelavn  Sommerfest  Bondegårds tur  Lanternefest  Jule fest

Dagligdagen:  Vi kommer stille og roligt ind i børnehaven så vi ikke forstyrrer dem som er kommet i deres aktivitet.  Vaske hænder når man kommer i børnehaven og også når man går hjem.  Når man er færdig med at vaske hænder går man til kaktus og vælger sig på. Det er rigtigt god at den som afleverer er med barnet når det vælger sig på. Bagefter siger man farvel.  Vi tager suttesko på når vi kommer.  Legetøj er ikke tilladt.  Forældre skal skrive på en liste hvem henter barnet og kl. hvad  Forældre skal hjælpe sit barn med at holde orden i garderåben Vende tøj om så klart til at tage på, hænge op tøj inden man går hjem om aften og sætte sko/støvle på plads.  Det er vigtigt at forældre er med til at fremme sit barns selvstændighed ved at give dem lov til selv at tage tøj og sko af og på!!  Et selvstændigt barn er et selvsikkert barn!

Vores fire elementer:  Kaktus  Krop og bevægelse  Mobbekuffert  Projekter

De seks læreplanstemaer indgår i alle disse elementer  Alsidig personlig udvikling  Sociale kompetencer  Sproglig udvikling  Krop og bevægelse  Naturen, naturfænomener  Kulturelle udtryksformer

Gruppe opdeling:  Spilopper Grøn gruppe: De yngste Gul gruppe: De mellemste Rød gruppe: De ældste

Gruppe opdeling:  Fiduser: Grøn gruppe: De yngste Gul gruppe: De mellemste Rød gruppe: De ældste

Vores dag i børnehaven: 08:00-09:15 » Kaktus 09:15-09:30 » Oprydning 09:30-10:00 » Samling * hvor mange er vi * hvilken dag har vi, måned og år * vejr/tøj * synge 10:00-11:15 » Pædagogisk time vi arbejder med vores projekter hvor vi tager højde for de 6 elementer der indgår i læreplanen Mandag: Mobbekuffert Tirsdag: Tur/stue/legeplads eller sal Onsdag: Tur/stue/legeplads eller sal Torsdage: Tur/stue/legeplads eller sal Fredage : Fælles samling i salen 11:15-12:15 » Frokost/ 12:30-14:30 » Legeplads 14:30-15:00 » W/C vaske hænder–frugt/brød 15:00-lukketid » Kaktus

Samlingen:  Samlingen spiller en stor rolle i vores dagligdag  Her øver vi os i hvilken dag/mdr/år det er  Hvad er det for noget vejr vi har i dag og hvilket tøj skal vi tage på  Øver os i at tælle  Vi synger  Vi leger sanglege  Vi lytter til hinanden  Når vi laver projekt er det her vi snakker om projektet og giver hin anden fælles informationer om det. Derfor er det vigtigt at jeres barn deltager i vores samling.

Kaktus I 2009 da Kaktus blev indført, havde vi ikke noget navn til aktiviteten. Børnene på stuen blev spurgt hvad de syntes det skulle hedde og en af drengene foreslog kaktus og det stemte alle børnene på!! Så derfor KAKTUS (han havde lige fået en kaktus af sin mormor aften inden )

Kaktus i løbet af dagen..  Kaktus kører fra om morgenen når vi åbner og til kl. ca. 9:15, hvor der er oprydning inden samlingen  Efter frugt kører kaktus igen indtil lukketid. Vi har et skema hvor vi noterer hvilke aktivitet barnet vælger sig på – vi kører efter ”den som startede i dag er til sidst i morgen” så alle får muligheder at vælge sig på først.  Vi vil bede forældre om ikke at hente sit barn fra kl. 15:00-15:15. Da er vi i gang med at vælge os på Kaktus.

Kaktus, aktivitets kalender består af:  Foto af aktiviteter skal max være 8 (alt efter hvor mange børn her er) De voksne bestemmer hvilke aktiviteter der skal være på, der skal ikke udskiftes for tit, da det virker forvirrende – gentagelse er godt!!  Vi sætter skilte på med et tal på, som viser hvor mange kan vælge sig på aktiviteten

Foto af børnene  Børnene har et foto af sig selv som de bruger til at vælge bestemt aktivitet. Vi forlanger at barnet fastholder sit valg i et stykke tid, alt efter barnet alder.

Formålet med Kaktus:  Det giver en vis ro på stuen om morgenen, når børnene kommer. Vi har en erfaring af at når børn møder om morgen og er parat til at møde og lege med de andre børn, at nogle ganger møder barnet; ”Du må ikke være med i denne leg” Det er ikke rart at starte dagen på denne måde.  Med Kaktus er det aktiviteten børnene vælger og de lærer hurtigt at fx hvis det er et fire tal på og det er kun tre der har meldt sig, at så kan den fjerde godt være med fordi det siger tallet!! Men hvis det er en aktivitet som er optaget og et barn gerne vil være med, spørger vi de andre børn om det kan lade sig gøre… Oftest kan de det  Det er almindeligt at barnet i starten af sin børnehave tid altid vælge det samme og først når barnet er blevet trygt i sine omgivelser at, det begynder at vælge noget andet.  De lærer også at de skal rydde op efter sig inden de kan vælge sig på en ny aktivitet!!

Mobbekuffert og bamse ven.

Plancher  Vi bruger plancher med billeder på, hvor vi spørger børnene hvad de ser på det enkelte billede. Kun en planche til hvert børnemøde.

Bøger  Forskellige børnebøger som nogle kendte personer har skrevet om at blive mobbet.

Sjove lege  En bog proppet med sjove lege, hvor man skal tage hensyn til hinanden og arbejde sammen

Massage  Vi laver massage på hinanden…Fordi ”Dem man rører ved mobber man ikke”

CD´er  Vi bruger cd´erne til både legene og massagen.

Krop og bevægelse  vores særlige fokus og målsætning  Motorik og rytmik: motorik- og rytmikgrupper, musik, sang, rytme, mimik, kropsfornemmelse, sjov, leg, fællesskab.  Ture og trapper: at komme ud og bruge kroppen, at sanse og opleve, op og ned af vores trapper.  Afspænding: klassisk musik, afspændingsøvelser I samling, i løbet af dagen. mærke sig selv, ro I krop og sind, tanker der flyder afsted, afslapning og pause "rum”, energi igen.  Kreative aktiviteter: sanser, oplevelser, udfordring, fantasi, udtrykke sine indtryk, hygge, tanker, værkstedsområde med spændende materialer.  Projekter og fokus på temaer: Kroppen, sanser o.l.  Stillerum og larmemuligheder: Stillerum, at kunne trækkes sig lidt tilbage og få pause fra `larm`, slappe af, hvile, ro I kroppen. Larmerum, at kunne larme, hoppe, fjolle, bruge sin krop, leg.  Leg: rolleleg, konstruktionsleg, sangleg, rim og remser, venskaber, tilknytning, konflikthåndtering, udvikling, sjov, hygge, sanser, fælleskab.  Små grupper: faste grupper og forløb med 1-2 voksne  Trivsel: psykisk og fysisk velvære, kontrast til de mere stille lege, kendskab til krop og psyke, individ og samspil, glæde, samhørighed, tilknytning, faste aktivitetsgrupper og aktiviteter med mening i, plads til den spontane aktivitet der er spændende at forfølge.

Projekter

Dokumentation Projekter Den måde vi dokumenterer vores arbejde.

 Vi dokumenterer vores arbejde mens vi laver projekter, børnemøder og samlingen. Vi tager billeder og skriver en tekst, hvor vi beskriver hvad vi laver og hvorfor!!