Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til

2 Faste arrangementer: En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi med i januar måned, det samme år som barnet skal i skole. Fastelavn Sommerfest Bondegårds tur Lanternefest Jule fest

3 I år er der fokus på SPROG og DOKUMENTATION
Pejlemerker: I år er der fokus på SPROG og DOKUMENTATION

4 Dagligdagen: Et selvstændigt barn er et selvsikkert barn!
Vi kommer stille og roligt ind i børnehaven så vi ikke forstyrrer dem som er kommet i deres aktivitet. Vaske hænder når man kommer i børnehaven og også når man går hjem. Når man er færdig med at vaske hænder går man til kaktus og vælger sig på. Det er rigtigt god at den som afleverer er med barnet når det vælger sig på. Bagefter siger man farvel. Vi tager suttesko på når vi kommer. Legetøj er ikke tilladt. Forældre skal hjælpe sit barn med at holde orden i garderåben Vende tøj om så klart til at tage på, hænge op tøj inden man går hjem om aften og sætte sko/støvle på plads. Det er vigtigt at forældre er med til at fremme sit barns selvstændighed ved at give dem lov til selv at tage tøj og sko af og på!! Et selvstændigt barn er et selvsikkert barn!

5 Kostpolitik Findes på hjemmesiden… Slikpolitik:
I følge vores kostpolitik er det ikke tilladt at byde på slik når børnene, enten holder fødselsdag her, eller der hjemme. Der er ok. at byde på kage uden snask på, eller popcorn og frugt. Det samme gælder når børnene holder op i børnehaven.

6 Andre politikker: Bevægelsespolitik, en del af vores seks elementer
Ture politik Mobbepolitik, en del af vores fire elementer Afleverings politik Alle politiker kommer til med at ses på hjemmesiden.

7 Vores seks elementer: Kaktus Krop og bevægelse Mobbekuffert Projekter
Læse leg Klodser

8 De seks læreplanstemaer indgår i alle disse elementer
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen, naturfænomener Kulturelle udtryksformer

9 Gruppe opdeling: Spilopper Grøn gruppe: Gul gruppe: Rød gruppe:
De yngste Gul gruppe: De mellemste Rød gruppe: De ældste

10 Gruppe opdeling: Fiduser: Grøn gruppe: De yngste Rød gruppe:
Gul gruppe: De mellemste Rød gruppe: De ældste

11 Vores dag i børnehaven:
08:00-09:15 » Kaktus 09:15-09:30 » Oprydning 09:30-10:00 » Samling * hvor mange er vi * hvilken dag har vi, måned og år * vejr/tøj * synge 10:00-11:15 » Pædagogisk time vi arbejder med vores projekter hvor vi tager højde for de 6 elementer der indgår i læreplanen Mandag: Mobbekuffert / Efter frokost Læse leg. Tirsdag: Tur/stue/legeplads eller sal Onsdag: Tur/stue/legeplads eller sal Torsdage: Tur/stue/legeplads eller sal Fredage : Fælles samling i salen, hvor de ældste vuggestuebørn deltager. 11:15-12:15 » Frokost/ 12:30-14:30 » Legeplads 14:30-15:00 » W/C vaske hænder–frugt/brød 15:00-lukketid » Kaktus

12 Samlingen: Samlingen spiller en stor rolle i vores dagligdag
Her øver vi os i hvilken dag/mdr/år det er Hvad er det for noget vejr vi har i dag og hvilket tøj skal vi tage på Øver os i at tælle Vi synger Vi leger sanglege Vi lytter til hinanden Når vi laver projekt er det her vi snakker om projektet og giver hin anden fælles informationer om det. Derfor er det vigtigt at jeres barn deltager i vores samling.

13 Kaktus i løbet af dagen.. Kaktus kører fra om morgenen når vi åbner og til kl. ca. 9:15, hvor der er oprydning inden samlingen Efter frugt kører kaktus igen indtil lukketid. Vi har et skema hvor vi noterer hvilke aktivitet barnet vælger sig på – vi kører efter ”den som startede i dag er til sidst i morgen” så alle får muligheder at vælge sig på først. Vi vil bede forældre om ikke at hente sit barn fra kl. 15:00-15:15. Da er vi i gang med at vælge os på Kaktus.

14 Kaktus, aktivitets kalender består af:
Foto af aktiviteter skal max være 8 (alt efter hvor mange børn her er) De voksne bestemmer hvilke aktiviteter der skal være på, der skal ikke udskiftes for tit, da det virker forvirrende – gentagelse er godt!! Vi sætter skilte på med et tal på, som viser hvor mange kan vælge sig på aktiviteten

15 Foto af børnene Børnene har et foto af sig selv som de bruger til at vælge bestemt aktivitet. Vi forlanger at barnet fastholder sit valg i et stykke tid, alt efter barnet alder.

16 Formålet med Kaktus: Det giver en vis ro på stuen om morgenen, når børnene kommer. Vi har en erfaring af at når børn møder om morgen og er parat til at møde og lege med de andre børn, at nogle ganger møder barnet; ”Du må ikke være med i denne leg” Det er ikke rart at starte dagen på denne måde. Med Kaktus er det aktiviteten børnene vælger og de lærer hurtigt at fx hvis det er et fire tal på og det er kun tre der har meldt sig, at så kan den fjerde godt være med fordi det siger tallet!! Men hvis det er en aktivitet som er optaget og et barn gerne vil være med, spørger vi de andre børn om det kan lade sig gøre… Oftest kan de det lade sig gøre, fordi vi kører mobbekufferten, hvor vi snakker om hvordan vi gerne vil blive mødt af andre  Det er almindeligt at barnet i starten af sin børnehave tid altid vælge det samme og først når barnet er blevet trygt i sine omgivelser at, det begynder at vælge noget andet. De lærer også at de skal rydde op efter sig inden de kan vælge sig på en ny aktivitet!! Barnet lærer, at tage ansvar for sit valg.

17 Mobbekuffert og bamse ven.

18 Plancher Vi bruger plancher med billeder på, hvor vi spørger børnene hvad de ser på det enkelte billede. Kun en planche til hvert børnemøde.

19 Bøger Forskellige børnebøger som nogle kendte personer har skrevet om at blive mobbet.

20 Sjove lege En bog proppet med sjove lege, hvor man skal tage hensyn til hinanden og arbejde sammen 

21 Massage Vi laver massage på hinanden…Fordi ”Dem man rører ved mobber man ikke” 

22 CD´er Vi bruger cd´erne til både legene og massagen.

23 Børnemøde i vuggestuen

24 Børnemøde i vuggestuen

25 Læse leg.

26 Dialogisk læsning: Dialogisk læsning er en del av vores dagligdag.
En af vores medarbejdere har været på kursus i Læse leg, og er ansvarlig for dette. Hun går fra, to gange om ugen, med fire børn ad gangen. Vores Dialogisk læsning kommer også fra Red Barnet, lige som Fri for mobberi.

27 Læse leg den kreative afdeling 

28 Læseleg

29 Læse leg i vuggestuen

30 Læse leg i vuggestuen

31 Læse leg i vuggestuen

32 Enhedsklodser

33 Enhedsklodser, hvor stammer de fra?
Enhedsklodserne blev lavet af en pædagog og forsker i børns udvikling, Caroline Pratt, fra USA allerede i Hun byggede sin ideologi, dels på John Deweys udviklingspolitik. Det er lavet af en meget hård træsort, Ahorn, der findes faktisk nogle af de første klodser som blev lavet i 1893 og er de stadig i brug. • Klodserne er i visse matematiske nøgletal (proportioner ) baseret på grundlæggende klods. • Nogle af klodserne er trekantede eller kurver, men de går alle sammen op i grundklodsen med hensyn til tykkelse, bredde og længde. (Cuffaro, H 0,66; Lundberg.K -60)

34 1. Gang Fiduserne bygger!

35 Mathilde bygger 

36 Atle kommer og hjælper 

37 Krop og bevægelse vores særlige fokus og målsætning
Motorik og rytmik: motorik- og rytmikgrupper, musik, sang, rytme, mimik, kropsfornemmelse, sjov, leg, fællesskab. Ture og trapper: at komme ud og bruge kroppen, at sanse og opleve, op og ned af vores trapper. Afspænding: klassisk musik, afspændingsøvelser I samling, i løbet af dagen. mærke sig selv, ro I krop og sind, tanker der flyder afsted, afslapning og pause "rum”, energi igen. Kreative aktiviteter: sanser, oplevelser, udfordring, fantasi, udtrykke sine indtryk, hygge, tanker, værkstedsområde med spændende materialer. Projekter og fokus på temaer: Kroppen, sanser o.l. Leg: rolleleg, konstruktionsleg, sangleg, rim og remser, venskaber, tilknytning, konflikthåndtering, udvikling, sjov, hygge, sanser, fælleskab. Små grupper: faste grupper og forløb med 1-2 voksne Trivsel: psykisk og fysisk velvære, kontrast til de mere stille lege, kendskab til krop og psyke, individ og samspil, glæde, samhørighed, tilknytning, faste aktivitetsgrupper og aktiviteter med mening i, plads til den spontane aktivitet der er spændende at forfølge.

38 Projekter

39 Dokumentation Projekter Den måde vi dokumenterer vores arbejde.

40 Dokumentation Projekter Den måde vi dokumenterer vores arbejde.
Vi dokumenterer vores arbejde mens vi laver projekter, børnemøder og samlingen. Vi tager billeder og skriver en tekst, hvor vi beskriver hvad vi laver og hvorfor!!

41 Vi glæder os til at se jer 


Download ppt "Velkommen til."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google