Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Progression i samfundsfag
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den gode opgaveformulering
Videnskabsteori og faglige metoder
SRP-konference workshop 2
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Den gode opgaveformulering?
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Den populærvidenskabelige artikel
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den populærvidenskabelige artikel
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Program Hvordan sikrer vi, at begge fag kommer tilstrækkeligt i spil? Hvad kendetegner den gode opgaveformulering? Undervejs og til slut: Eksempler og overvejelse. B(r)yd gerne ind. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Gymnasielærer siden 2005 Columbus: Redaktør og (fra 2013) forlagsdirektør SRP-censor i begge fag Udviklingsprojekt om tværfaglig skrivning SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Begge fag i spil SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus - men hvad kan eleverne …? SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus … og hvad kan fagene? Fagkonsulent Faglig arbejdsdeling Juridisk autoritet Gymnasiefag Universitetsfag Læreplan Forhandlet praksis Faglig socialisering Ny inspiration Akademisk autoritet Faggruppe Fagligt miljø Eksamen Social autoritet SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Muligheder Samfundsfag: Rummeligt genstandsfelt, stærk fagidentitet (fagdiskurs), skriftlig dimension Historie: Endnu mere rummeligt genstandsfelt (mennesker og natur) Næsten ingen materialebegrænsning SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Udfordringer Historie: Samfundsfag: Materialebegrænsning, aktualitetskrav A- eller B-niveau? Historie: Næsten ingen materialebegrænsning , fagidentitet mindre klar (fagdiskurs?), løfte over redegørelsesniveau? SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Overvejelser Historie: Hvornår arbejder eleven historiefagligt reelt over det redegørende niveau? Hvornår arbejder eleven IKKE historiefagligt? Kan historie være et samfundsvidenskabeligt fag, når det samarbejder med samfundsfag? Samfundsfag: Hvordan sikres niveauforskel? SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Dogmeregler Historie Samfundsfag Krav om analyse af kildemateriale Gerne bestemt analysestrategi Tydeliggøre: Sådan skal du arbejde historiefagligt her Eksplicit krav om teori/begreber og samfundsfaglig empiri Aktualitet/nutid Tydeliggøre: Sådan arbejder du på A-niveau her Overordnet spørgsmål, der skaber sammenhæng SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Den gode opgaveformulering SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Upræcise og ukonkrete opgaveformuleringer: Væsentligste forklaring på klagesager Skaber forskellige forventninger hos elev, vejleder og censor Om ombedømmelser: http://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/documents/Per_Henriksen_Fredericia_21_10_14_1_.pptx SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Læreplanen om opgaveformuleringen til SRP: Skal ”være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven, herunder krav til omfanget af opgaven, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen” og ”gøre det muligt for eleven at honorere målene med studieretningsprojektet” SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP: Det skal de kunne Besvare den stillede opgave Fordybelse Metoder Faglige mål Materiale Formidling Formalia SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Hovedspørgsmål 1. Redegørelse 2. Analyse/undersøgelse 3. Diskussion/vurdering + faglige signalord SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Specifik Uspecifik Klar, afgrænset, stilladserende Åben, uklar afgrænsning, ikke stilladserende SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Konflikten i Syrien (”Specifik”) 1. Giv en redegørelse i store træk for Syriens historie fra 1. Verdenskrig og indtil nu. 2. Undersøg, hvilke væsentlige aktører der spiller en rolle i den aktuelle konflikt i Syrien og karakteriser deres forskellige interesser i konflikten. 3. Diskuter, hvad der skal til, for at en fredelig løsning på konflikten kan opnås. I diskussionen skal teorier om international politik. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Konflikten i Syrien (”Uspecifik”) Hvorfor er konflikten i Syrien så svær at stoppe? SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Tværfaglig Særfaglig

Konflikten i Syrien (særfaglig) 1. Giv en redegørelse i store træk for Syriens historie fra 1. Verdenskrig. 2. Undersøg, hvilke væsentlige aktører der spiller en rolle i den aktuelle konflikt i Syrien og karakteriser deres forskellige interesser. 3. Diskuter, hvad der skal til, for at en fredelig løsning på konflikten kan opnås. I diskussionen skal teorier om international politik inddrages. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Konflikten i Syrien (tværfaglig) Hvorfor er konflikten i Syrien så svær at stoppe? 1. Giv en redegørelse i store træk for Syriens historie fra 1. Verdenskrig og indtil nu med henblik på at forklare skillelinjerne i den aktuelle konflikt i Syrien. 2. Undersøg, hvilke væsentlige aktører der spiller en rolle i konflikten i Syrien og karakteriser deres forskellige interesser. I undersøgelsen skal indgå kildekritiske analyser af selvfundne kilder med henblik på at kunne belyse aktører i konflikten. 3. Diskuter, hvad der skal til, for at en fredelig løsning på konflikten kan opnås. I diskussionen skal teorier om international politik og viden om konfliktens historiske rødder inddrages. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

Tværfaglig Specifik Uspecifik Særfaglig

Tværfaglig Specifik Uspecifik Særfaglig Fagligt integreret med præcise krav til besvarelse og bedømmelse ”Den gode blanding” Fagligt integreret med krav om stor elev-selvstændighed – vanskeligere at bedømme ”Prøv lykken” Specifik Uspecifik Præcise delopgaver, men ikke faglig integration. Svær at besvare til 12, let at bedømme. ”Den tunge sandwich” Upræcise delopgaver uden faglig integration. Svær at besvare overhovedet, svær at bedømme? ”Den luftige sandwich” Særfaglig

Tværfaglig Specifik Uspecifik Særfaglig

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus 1. Redegør for USAs brug af militær magt i landets udenrigspolitik fra 1989 til 2008. 2. Undersøg USAs placering i det internationale system i dag. 3. Diskuter om USA også fremover vil være den altdominerende supermagt. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Hvordan kan fænomenet hooliganisme forklares? Redegør kort for fænomenet hooliganismen og dets historie Der ønskes en diskussion af hvilke forklaringsmodeller der kan anvendes til at forklare hooliganisme historisk og i det senmoderne samfund. Diskussionen skal tage afsæt i selvvalgte cases og inkludere kildekritisk analyse. Vurder hvilke sociologiske forklaringsmodeller der har størst forklaringskraft overfor hooliganismen i Danmark SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus 3 Den tyske krises betydning for Hitlers magtovertagelse Med udgangspunkt i en redegørelse for udviklingen i Tysklands økonomiske situation i mellemkrigstiden ønskes en analyse af Tysklands krise i 30’erne. Relevant historisk kildemateriale og samfundsfaglig teori skal inddrages i analysen. Efterfølgende ønskes en diskussion af, hvorledes krisen har bidraget til, at Hitler kom til magten i Tyskland. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus 4 1. Redegør kort for den tidlige udvikling af apartheid i Sydafrika med særligt henblik på det ideologiske grundlag og værdisæt 2. Analysér med udgangspunkt i selvvalgt kildemateriale, hvordan udviklingen i apartheid som ideologi italesættes 3. Diskutér afslutningsvis, hvilke konsekvenser det ideologiske grundlag fik for etableringen apartheid som system SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus Redegør for hovedtræk i dansk udenrigspolitik fra 1940 til i dag Undersøg baggrunden for det udenrigspolitiske skifte fra neutralitet til NATO-medlemskab i 1949 Diskuter om den nuværende udenrigspolitik er præget af aktivisme eller tilpasning. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus 6 Voldskriminalitet og straf i Danmark Du skal først dokumentere forskellige historiske perioders syn på kriminalitet og stil herunder skarpt på hvordan dette syn har udmøntet sig i den konkrete retspraksis. Du skal dernæst give en oversigt over strafferammerne for vold i Danmark i dag og den konkrete strafudmåling i voldssager. Med udgangspunkt i den udarbejdede oversigt skal du analysere, hvordan vold og voldsforbrydere opfattes. Sammenlign med den almindelige befolknings opfattelse af vold og voldsforbrydere. Du skal endelig diskutere, om fængselsstraf er den mest hensigtsmæssige måde at bekæmpe voldskriminalitet på. I diskussionen skal indgå undersøgelser af, hvordan straf virker på den enkelte og virker som generel præventiv foranstaltning. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus

7 Hvorfor er dansk politik blevet opdelt i ”rød og blå blok”? 1. Giv en kort redegørelse for det danske partisystems udvikling i perioden 1945-2015. 2. Undersøg ved brug af en historisk diskursanalyse, hvornår udtrykkene ”rød og blå blok” første gang optrådte i den offentlige debat i Danmark og i hvilken sammenhæng. 3. Diskuter, hvad der kan forklare dansk politiks opdeling i ”rød og blå blok”. I diskussionen skal den historiske undersøgelse og teori om politikkens medialisering inddrages. SRP-kursus i Fredericia 21.10.2015 Anders Hassing Forlaget Columbus