Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Matematik er det nye sort!
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Kreative U-dialoger Hvordan kan vi tilrettelægge og lede kreative U-dialoger og U-eksperimenter Vicki Sieling 2013.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Skolereform august 2014………………
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Måltidet – lyst og fællesskab
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Børn og pædagoger i en digital verden
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Relations kompetencer
Socialisering Kapitel 5.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Dannelses- og kreativitetsprocesser hos børn og unge Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
© Kreativitet, Hans Reitzels Forlag, Lars Geer Hammershøj, 2012
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)

Fremtidens samfund – Nye krav og udfordringer til fremtidens arbejdsmarked og mennesker: Leve af: kreativitet og innovation Falde fra hinanden: sammenhængskraft

Uddannelse per definition: – Skal forberede kommende generationer til det samfund som kommer Daginstitution som del af uddannelsessystem – Hvordan fremme kreativitet og dannelse her? – Hvilken pædagogik?

Dilemma – I praksis er der tradition for at værdsætte kreativitet og dannelse i daginstitutioner – I forskningen og pædagogikken mangler begreber for og teoretisk forståelse af, hvad kreativitet og dannelse er og hvordan det fremmes

Problem, også for praktikere: 1) Uden begreber svært at begrunde disse aktiviteter, er udsat 2) Uden begreber vanskeligt at udvikle praksis og medarbejderes kompetencer 3) Problem hvis kreativitet og dannelse ikke passer til læreplaners lærings- og kompetenceperspektiv

Jeg: Kreativitet og dannelse er ikke kompetencer, men dannelsesproblematikker – Læreplanstemaernes begreber passer ikke hertil, er lærings- og kompetenceparadigmet – I stedet burde to temaer tilføjes 7. tema: Dannelse 8. tema: Kreativitet

Kreativitet Ifølge forskningen: – Et af de mest uafklarede begreber – Definition: idé eller produkt, der på en gang er nyt og relevant – NB: Er definition af resultatet af processen, ikke en forståelse af processen.

Kreativitet I pædagogikken – Leg er børns måde at være kreative på – Kreativitet er værdsat, men ikke begrebet Ideal for menneskedannelse (barnets måde at udfolde sin menneskelighed og natur) Middel til barnets kognitive og personlighedsmæssige udvikling (barnets almene psykologiske udvikling)

Dannelse – Selvoverskridelse i det sociale Dannelsesrejse: hjem-ud-’hjem’ Erfaringsdannelse – Dannelse af smag Ændre til det bedre Dannelsesidealer og forbilleder

Kreativitet som dannelsesproblematik Kreativitet – Definition: Nyt og relevant produkt Skjult lighed mellem kreativitet og dannelse – Det nye: Overskridelsesproces Proces der bevirker brud med eksisterende tænkning: – Det relevante: Smagsafgørelsesproces Proces der bevirker afgørelse af hvilke brud eller kombinationer er relevante:

Sanselige kræfter Hvad er overskridelse og afgørelse? – Ikke evner (færdigheder, kvalifikationer, kompetencer) Er bundet til person – Ikke sanser, følelser, stemninger Registrere forskelle i omgivelser (sanser), selvforhold (følelser) og det sociale (stemninger) – Sanselige kræfter Bevirker en forandring i forholdet mellem selv og det sociale Personen er i kræfternes vold

Skema over de sanselige kræfter Indbildningskraft SynteseForestilling Afgørelseskraft MønsterStil OverskridelseskraftSvingningStemning UdlevelseskraftIntensitetTrance

Legepladslege Indbildningskraft: Lege med sand Afgørelseskraft:Lege med vand Overskridelseskraft:Rutsje Udlevelseskraft:Gynge

De fire faser i den kreative proces (Henri Poincaré, Arthur Koestler) 1.Præparation Bevidst arbejde med problemet. Frustration. - Overskridelse: Borer sig ned i problemet 2.Inkubation Mystisk proces og foruroligende stemning. ”Opfindelse er skelnen, er valg”. - Overskridelse: Brud med eksisterende tænkning - Smagsafgørelse: Ubevidst afgørelse af hvilke brud/kombinationer er relevante 3.Illumination Får den nye, lyse idé. Pludseligt og lystfuldt. -Overskridelse: materialisering af brud -Smagsafgørelse: fuldbyrdelse af dømmekraft -Indbildningskraft: Forbinder ting der hidtil eksisterede adskilt. 4.Verifikation Efterprøve og justere idé. Få idéen til at virke. - overskridelse: forholder ny idé til eksisterende tænkning

Typer af kreativitet (Koestler) Idé: Forskning – 1. og 4. fase Udtryk: Kunst – 2. fase Joke: Humor – 3. fase Leg?

Leg og kreativitetspædagogik Leg er tre ting: – Leg som direkte udfoldelse af sanselige kræfter den sanse-motoriske leg – Leg som kreativitet forstået skabelsen af et fiktivt legeunivers den symbolske leg eller den imaginære situation – Leg som dannelse forstået som selvoverskridelse i en fælles stemning selskabelighed

Hermed… – bestemme hvordan daginstitutionen som del af uddannelsessystem skal fremme kreativitet og dannelse Problem i forskningen – Identificerer ikke dominerende kreative processer på forskellige niveauer – Overser processer der udtryk for genuin kreativitet

Kreativitet og dannelse på niveauer af uddannelsessystemet Dannelsesproces KreativitetsprocesFokus Daginstitution (0-6) Leg (selskabelighed) - selvoverskridelse i legestemning Leg (fantasi) - skabe et imaginært univers Selve selvoverskridelsen Skole (SFO) (6-10) Erfaringsdannelse - gøre erfaringer af at være et subjekt i et fællesskab Frembringeleg - opfinde regler, konstruere ting, digte historier/forestillinger Det der overskrides i eller produceres Skole (klub) (10-16) Erfaringsdannelse - gøre erfaringer af at være et subjekt for udvikling af egen verden Positioneringshumor - humor i form af leg med roller At være selv i processen Ungdomsuddannelse (16-18) Almendannelse - dannelse af personlighed på tværs af fællesskaber Personlige udtryk - skabe selvudtryk Personlighedens forholdelsesmåde

Kreativitetspædagogik Dannelse er ‘født’ som pædagogisk perspektiv – Fremme selvoverskridelse Tage med på dannelsesrejser – Mhp. at åbne nye verdener – Danne smag Præsentere efterlignelsesværdig stil – Mhp. at det efterlignelsesværdige efterlignes

Kreativitetspædagogik i forhold til leg – Tage med på dannelsesrejser til nye verdener Fantasi- og legeverdener Anderledes verdener: kultur, natur, sociale etc. – Præsentere efterlignelsesværdig forholdelsesmåde Måder at forholde sig på i nye verdener Måder hvori man hensættes i stemninger typiske for legen: Begejstring og munterhed

Skabe blik for lege- og kreativitetsprocesser – ”Test af Kreative kræfter og processer i Legen (KL- testen)” Test af graden af sanselige kræfters udfoldelse i legen Test af karakteren af kreative processer i legebegivenheder

Hvordan kan daginstitution bidrage til at forberede kommende generationer til fremtidens samfund? – Ved at fremme leg fremmes kreativitet, leg er kilde til senere former for kreativitet Vigtigt hvis kreativ og innovativ vidensøknomi – Ved at fremme leg fremmes overskridelse og afgørelse, dvs. dannelse Vigtigt hvis nye vilkår for dannelse betyder intensivering af overskridelse og smagsdannelsesproblematikker

Tegn på nye vilkår for dannelse – Nye normalvanskeligheder i skolen (Ziehe) Problemer med fremmede verdener Proble4mer med motivation og lyst til at lære – Nye sociale patologier og diagnoser Problemer med smagsafgørelse – Enten udmattelse eller vrede Problemer med selvoverskridelse – Enten for meget eller for lidt