Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Problemløsningsteknikker
Læringsstile og lektier
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Analyse- og udviklingsmodel
Kommunikation i projekter
Om feedback og tilbagemeldinger
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Økonomiske kompetencer
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Fem lærere på mentorkursus
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Miljøcertificering på IBOS
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Fem lærere på mentorkursus
SRO SKRIV!.
markedsføringsplaner
Skab et Samarbejde med Synergi
Markedsføring og reklame
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Videnskabeligt projekt
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvordan kommer vi ind ad døren?
- og hvordan du undgår dem…
Fra anledning til udvikling
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Læringsmål og niveaubeskrivelser
To change the image behind the Mock up.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Planlæg din kommunikation

Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere effektivt med medarbejderne Vil gøre indtryk på dine målgrupper ved at have tænkt kommunikationsindsatsen igennem

Dette værktøj indeholder En beskrivelse af ”hvad er en effektiv kommunikationsindsats” Beskrivelse af 8 trin til at planlægge din kommunikation

Sådan gør du! De otte trin i overskriftsform: 1. Kortlæg baggrund, formål og ambition 2. Formulér dit budskab 3. Definér dine målgrupper 4. Fastlæg din slagplan5. Udform dine materialer 6. Tag styring og før kontrol 7. Evaluér 8. Følg op

Trin 1: Kortlæg baggrund, formål og ambition Gør dig nogle indledende overvejelser: Hvad handler sagen om? Er det overhovedet noget, du kan løse med kommunikation? Hvad er baggrunden for at gennemføre kommunikationen? Hvad vil du opnå med kommunikationen? Hvad er din konkrete ambition for kommunikationsindsatsen?

Trin 2: Formuler dit budskab Budskabet virker kun, hvis det er klart, timet og troværdigt Hvad vil jeg gerne sige? Hvad er mit hovedbudskab – altså det vigtigste i min meddelelse? Hvilke argumenter bakker op om hovedbudskabet? Hvorfor gennemfører vi dette?

Trin 3: Definér dine målgrupper Dit budskab skal være tilpasset medarbejderne Foretag en prioritering af målgrupperne, hvilken gruppe er vigtigst, og hvilken er mindre vigtig. Del målgrupperne op I primær og sekundær målgruppe. Lav en kort beskrivelse af den vigtigste målgruppe - tænk den i forhold til dit budskab ved at stille dig selv spørgsmålene: Hvor interesserede er målgruppen i at lytte til mit budskab? Hvilken interesse og holdning har målgruppen til budskabet? Hvilke potentielle barrierer er til stede for målgruppen, og hvordan kan de overkommes i kommunikationen? Udvælg argumenter, som målgruppen vil være lydhør overfor Husk at formulere dit budskab i et sprog, som er naturligt for dig og dine medarbejdere Hvilke kanaler vil målgruppen foretrække?

Trin 4: Fastlæg en slagplan Hvordan skal kommunikationen foregå? Hvilke kommunikationskanaler vil du bruge, og hvordan kan de kombineres? I hvilken rækkefølge skal indsatserne gennemføres? –Overvej, om nogle medarbejdere skal informeres før andre - og i så fald hvordan du undgår uhensigtsmæssig spredning af budskabet –Overvej hvilken rækkefølge, der vil give det bedste flow. Gennemførelsen af indsatserne skal desuden times og koordineres med andre begivenheder i virksomheden Lav en detaljeret handlingsplan, hvor aktiviteter, tider og ansvarsfordeling fremgår

Trin 5: Udform dine materialer Fysisk og grafiske udformning af materialer skal understøtte kommunikationen: Hvordan skal den konkrete ordlyd være? Hvordan skal materialerne se ud? Og hvilken form passer bedst? Kan modeller og illustrationer hjælpe med at skabe overblik og vise sammenhænge, hvilke? Hvilken kreativ idé kan skabe opmærksomhed om indsatsen? Test altid et udkast af materialerne på repræsentanter fra målgruppen, inden du mangfoldiggør dem. Hvem i målgruppen kan teste materialerne?

Trin 6: Tag styring og kontrol Det er dit ansvar, at aktiviteterne foregår som planlagt Hold gryden i kog Sørg for, at der er ansvarlige for alle indsatser Følg op på alle aktiviteter for at sikre, at de foregår som planlagt Er der dele af indsatserne, der skal følges op på, gælder det, at jo hurtigere der rettes op, desto bedre bliver resultatet

Trin 7: Evaluér Evaluér altid større indsatser Nåede du målet for indsatsen? Hvad gik godt, og hvad gik mindre godt? Hvad skal du huske til næste gang?

Trin 8: Følg op Hvad giver anledning til nye initiativer? Skal der kommunikeres mere med dele af målgruppen?

Planlæg din kommunikation Kortlæg baggrund, formål og ambition Hvad er baggrunden for at gennemføre kommunikationen? Hvad vil du opnå med kommunikationen? 2. Formulér dit budskab 3. Definér dine målgrupper 4. Fastlæg dine målgrupper 5. Udform dine materialer 6. Tag styring og før kontrol 7. Evaluér 8. Følg op Hvad vil du gerne sige? Hvad er hovedbudskabet - kernen - i budskabet? Hvem vil du gerne nå med dine budskaber? hvordan vil du karakterisere målgrupperne? Hvor interesserede er de i at lytte til mit budskab Hvordan vil de umiddelbart opfatte din henvendelse? Hvilke kanaler vil målgruppen foretrække? Hvordan skal kommunikationen foregå? Hvilke indsatser skal gennemføres for at nå og overbevise målgrupperne? Hvilke kanaler vil du anvende? Lav en deltajeret handlingsplan Formuler konkrete materialer og test om de fungerer efter hensigten Sørg for at alt foregår som planlagt. Før løbende kontrol med aktviteterne og ret op om nødvendigt Nåede du målet med kommunikationsindsatsen? Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad har du lært til næste gang? Giver det anledning til nye initiativer? Skal der kommunikeres mere med dele af målgruppen?