Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Talehørelæreren - og konsultativt arbejde
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Skolereformen Overordnede mål:
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Mad, Måltider og Pædagogik
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Alle børn er alles ansvar
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Folkeskolereform 2014.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerprofessionen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Fællesskab og relAtioner i fdf
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Konsultative praksisformer i PPR
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Inklusion og inkluderende processer
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Lederen - landsdelsmøde Samfundsbeskrivelse - Ketchersamfund, on-and-offsamfund - Ny kode: alderdom, voksne, unge, børn - Frihedsbegrebets konsekvenser.
Pædagogens univers.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle fællesskaber (Ekeland, 2007) I dag: fokus på individets udvikling Risiko for personlig fiasko Alternative fællesskaber og:

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Det store vi… Relationer skaber konteksten for læring (Stern m.fl.) At se sig selv som en del af noget større: alle skal tilhøre et udviklende fællesskab Identity og We-dentity - identitet og vi-dentitet

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Folkeskolen ”I fremtiden bliver skolen det samlende fællesskab i samfundet. Vi bliver mere fragmenterede, men folkeskolen er vi fælles om” (Bøttger-Rasmussen, If Fremtidsforskning, 2009)

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Danske børn De mange – og de få Kammeratorienterede unge (14%) og socialt isolerede unge (6%) Hvornår er man ikke en del af et fællesskab? Adfærd, der er for usædvanlig Adfærd, der er for uacceptabel

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Hvem afgør dette? Den dominerende diskurs blandt Professionelle Forældre Børnene Sprog skaber virkelighed

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Udviklende fællesskaber – to bevægelser Ændringer for, ved og med barnet Ændringer for, ved og med de afgørende kontekster omkring barnet NB: kreative processer Børns adfærd: særlige invitationer

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Hvordan etableres udviklende fællesskaber? Kontakt Ansvar – hvor langt rækker det? Åbenhed – og etik Handleplaner og beredskab Børn opdrager børn Fokus: - en proaktiv indsats (ledelse, didaktik og involvering) Virkemidler (evidensbaserede)

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Fællesskab – om hvad? Fra problembeskrivelse til vision Fra ”er” til ”kan blive til” Det fraværende men implicitte Dannelse At tro på betydningen af egen indsats Opgaven: en invitation til at bringe det bedste frem i hinanden

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. En sammenhængende indsats Teori/forståelse Organisation Metodik Personlige kvalifikationer