Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle fællesskaber (Ekeland, 2007) I dag: fokus på individets udvikling Risiko for personlig fiasko Alternative fællesskaber og:
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Det store vi… Relationer skaber konteksten for læring (Stern m.fl.) At se sig selv som en del af noget større: alle skal tilhøre et udviklende fællesskab Identity og We-dentity - identitet og vi-dentitet
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Folkeskolen ”I fremtiden bliver skolen det samlende fællesskab i samfundet. Vi bliver mere fragmenterede, men folkeskolen er vi fælles om” (Bøttger-Rasmussen, If Fremtidsforskning, 2009)
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Danske børn De mange – og de få Kammeratorienterede unge (14%) og socialt isolerede unge (6%) Hvornår er man ikke en del af et fællesskab? Adfærd, der er for usædvanlig Adfærd, der er for uacceptabel
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Hvem afgør dette? Den dominerende diskurs blandt Professionelle Forældre Børnene Sprog skaber virkelighed
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Udviklende fællesskaber – to bevægelser Ændringer for, ved og med barnet Ændringer for, ved og med de afgørende kontekster omkring barnet NB: kreative processer Børns adfærd: særlige invitationer
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Hvordan etableres udviklende fællesskaber? Kontakt Ansvar – hvor langt rækker det? Åbenhed – og etik Handleplaner og beredskab Børn opdrager børn Fokus: - en proaktiv indsats (ledelse, didaktik og involvering) Virkemidler (evidensbaserede)
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Fællesskab – om hvad? Fra problembeskrivelse til vision Fra ”er” til ”kan blive til” Det fraværende men implicitte Dannelse At tro på betydningen af egen indsats Opgaven: en invitation til at bringe det bedste frem i hinanden
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. En sammenhængende indsats Teori/forståelse Organisation Metodik Personlige kvalifikationer