AlmenBolig+ - Beboermøde I Balders Have - 5. januar 2016
Balders Have 1. Velkomst v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent 2. Tildeling af boliger - principper v/Finn Larsen, Udlejningschef 3. Hvordan fremkommer huslejen v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent 4. Forpligtende naboskab – Hvad er det? v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent 5. Processen frem mod indflytning og status på byggeriet v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent 6. Præsentation af kommende mødetemaer v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent 7. Lodtrækning om adresser v/ Finn Larsen, Udlejningschef i KAB
Tildeling af boliger - principper
Tildeling af bolig m.v. Boligerne er nu fordelt Der var ca. 56 ansøgninger Min nye adresse Efter mødet vil der være en lodtrækning Trækker først ét nummer Trækker herefter en adresse Hvis I bytter adresser så skal i gøre det i dag
Tildeling af bolig m.v. Hvornår kan vi flytte ind Forventet indflytningsdato er den 15. juni 2016
Lejekontrakt Lejekontrakt og girokort på indskud og første måneds husleje udsendes 15. januar 2016 Lejekontrakt skal være underskrevet og delindskud kr. betalt senest 30. januar 2016 Restindskud og første måneds husleje senest 9. juni 2016 Sammen med lejekontrakten skal der skrives under på en allonge (tillæg) til lejekontrakten der indeholder særlige forhold, som: Forsøgskoncept Kommunikation Indskud Vedligeholdelse i lejeperioden Råderet Fraflytning
- Hvordan fremkommer huslejen? v/Mikkel Kjøgx, kundekonsulent
Udlejningsbudget Balders Have Standardbudget for Areal m Ordinære udgifter: I alt Nettokapitaludgifter: kr. ____________ I alt kr Offentlige og andre faste udgifter: Grundskyld kr. Vandafgift kr. Renovation kr. Forsikringer kr. El – fællesarealer kr. Administration inkl. moms kr. __________ I alt kr
Udlejningsbudget Balders Have Variable udgifter: Renholdelse kr. Alm. vedligehold kr. Diverse udgifter kr. Uforudsete kr. __________ I alt kr. – ca. 8,5 % Henlæggelser: Planlagt og periodisk kr. Fraflytningsordning kr. Lejetab m.v kr. ___________ I alt kr Udgifter i alt kr.
Forpligtigelser – aftale i lejekontrakten Større forpligtigelser end andre almene boliger Selvforvaltning – intet personale Fælles renholdelse – forpligtiget til at deltage i fælles arbejde Individuelt ansvar for vedligehold og renholdelse Udlejer kan få foretaget vedligehold / renholdelse på beboerens regning, såfremt de ikke lever op til ovenstående.
Forpligtigelser – aftale i lejekontrakten Såfremt lejer undlader at opfylde sine forpligtigelser i henhold til denne aftale, herunder at deltage i fælles ansvar for afdelingens drift, vedligeholdelse, renholdelse m.v., kan udlejer vælge at opsige lejemålet som misligholdt. Såfremt lejer ikke længere er i stand til at opfylde sine forpligtigelser på grund af nedsat førlighed, sygdom el. lignende, skal der søges en fleksibel løsning evt. ved afdelingsbestyrelsens mellemkomst. Såfremt der ikke kan opnås anden aftale pålignes lejer en tillægsleje som kompensation for den manglende opfyldelse af forpligtelserne, som herefter varetages af udlejer.
Forpligtende naboskab – Hvad er det? - v/Mikkel Kjøgx, kundekonsulent
En boligorganisation – organisatorisk opbygning
Afdelingens formelle spilleregler Et årligt afdelingsmøde (budget og valg) Afdelingsbestyrelse (fleksibelt antal medlemmer) Forvalte afdelingsmødet beslutninger Forestå driften Udarbejde budgetter i samarbejde med administrationen Tage ansvar for problemer Indkalde og forberede afdelingsmøder
Digitalt og socialt fællesskab – Facebook Grøndalsvænge Langhusene Ravnsborg Enebærstien
Processen frem mod indflytning Hvad sker der nu? Og i de kommende måneder?
Status på byggeriet Hvor langt er byggeriet Udvendige arbejder er afsluttet. Indvendig aptering pågår. Udearealer, beplantninger og belægninger mangler. Tidsplanen Indflytning 15. juni 2016
Processen frem mod indflytning 1. Byggeperiode - Byggeriet opføres - Byggeudvalg er referencegruppe - Udarbejdelse af driftsvejledninger m.v. - Udlejning, huslejeberegning etc. 2. Aflevering af byggeri - Byggeriet afleveres - Kvalitetssikring og mangelafklaring Sker i samarbejde mellem: Projektleder Byggeteknisk ressource Kundekonsulent
Kundekonsulentens opgaver – Balders Have Medvirker ved overgang fra byggefase til driftsfase År 1 & 2 – Fejl og mangler År 2 & 3 – Rammerne for eget driftsansvar I driftsfase afdelingens kontaktperson i KAB Sparringspartner for afdelingsbestyrelsen - v/Mikkel Kjøgx, Kundekonsulent
Processen frem mod indflytning - møderække 1. møde – i dag 5. januar møde – marts 2016 Hvordan skal man bo i en energiklasse I-bolig Hvad gør og kan jeg i min bolig Husorden, arbejdsudvalg m.m. Status på byggeriet 3. møde – maj 2016 (ca. 1 måned før indflytning) Indflytning og mangelafhjælpning Status på byggeriet 4. møde – september 2016 (ca. 2 måneder efter indflytning) Stiftende afdelingsmøde
Tildeling af boliger v/ Finn Larsen - og nu til tildeling af boliger