Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Postmaskinoperatøruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Postmaskinoperatøruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Postmaskinoperatøruddannelse
Velkommen til DAG 2

2 Opfølgning fra Mandag Nævn 3 ting som gik godt Nævn 3 ting som gik mindre godt

3 Præsentation Ergonomi opgaven Mandag

4 Kunde / leverandørforhold
Hvad er et godt kunde / leverandør forhold? Hvilken betydning har et korrekt udført arbejde for dig? – for slutbrugeren? En god oplevelse fortælles til 2 personer / en dårlig oplevelse til 10 personer

5 Kunde/Leverandør - Opgave
Hvem er dine/jeres kunder ? Hvilke krav har kunderne til dit arbejde. Hvilke krav stiller virksomheden til den kvalitet, I skal præstere. Hvor godt lever I op til Kravene ? Skal interne og eksterne kunder ”behandles” på samme måde ?

6 Kunde- og Leverandør forhold
Jeg er ansvarlig for, at min leverandør leverer, hvad jeg forventer Jeg er ansvarlig for, at det jeg afleverer til min kunde er OK Min leverandør Mig Min kunde Overensstemmelse Overensstemmelse Det kræver, at jeg definerer, hvad jeg forventer af min leverandør Det er Mit ansvar, at jeg kender min kundes krav

7 Kunde/Leverandør Kvalitet er at opfylde kundens krav og forventninger
En kunde er den person, du overdrager dit arbejde til, - altså næste led i kæ-den. Dette gælder uanset det er kun-der udenfor eller indenfor virksom-heden

8 Tabs faktorer Hvad betyder ordet ”tabs faktorer”?
Hvor opstår tabsfaktorer i den samlede produktionsproces / end-to- end ?

9 Gruppeopgave - Maskinstop
Hvad kan give maskinstop ? Hvilken indflydelse har maskinstop på driftsafviklingen ? Hvordan kan I medvirke til at antallet af maskinstop mindskes ?

10 Vigtige mål for OCR Formatgrænser for Standardbrev –
lidt større end C5 Max. mål: 17cm x 23 cm Min. Mål: 9 cm x 14 cm Tykkelse: max 0,5 cm Vægt: max 50 gram

11 OCR - standardbreve Ikke OCR egnet indhold Kuglepenne CD rom
Nøgleringe / metalgenstande Ikke OCR egnet post Avisklip og kuponer, Girokort Tandlægekort Runde postkort Farvede og blanke kuverter Retur og flytte breve

12 Videokodning OCR/FSM Det perfekte OCR C4 brev
Storbreve, maxibreve indenfor målene og standardbreve, der er mere end 5 mm tykke. Konvolut – frit felt på 6 x 12 cm til print af stregkode og flytteoplysning. De 12 cm måles fra 3,5 – 4,5 cm fra højre kant. Anbefalingen derfor er at friholde felt på 6 x 16,5 cm målt fra højre kant.

13 Hvad kan køres på FSM Formatgrænser for Storbrev – lidt større end C4
Brug den gule bakke som skabelon Max størrelse – som bunden af bakken. Max tykkelse – 2,5 cm / max vægt – 1000 gram

14 Det perfekte OCR C4 brev C4 konvolut Peter Hansen Villavejen 7
Adresse tværstillet C4 konvolut Friholdt areal på 60 x 165 mm til print af stregkode og flytteoplysning 60 mm 165 mm Peter Hansen Villavejen 7 7777 Villaby

15 Det perfekte OCR C4 brev C4 konvolut Adresseret i længderetning
Peter Hansen Villavejen 7 7777 Villaby 60 mm 165 mm Friholdt areal på 60 x 165 mm til print af stregkode og flytteoplysning

16 Hvad kan ikke køres på FSM
Breve med forskydeligt indhold: Nøgler, brilleetuier, filmruller, blodprøver, mv. Aviser Blindekassetter Er du i tvivl ? – Send brevet til FSM

17 Gruppeopgave - Materiel
Hvilke konsekvenser har defekt materiel for driftsafviklingen ? Hvordan sikrer I Jer at defekt materiel tages ud af produktionen ?

18 Nødstop Hvad betyder NØDSTOP ? Hvornår aktiveres NØDSTOP ?

19 QSM QSM står for: Quality Of Service Monitor
QSM måler kvaliteten på brevforsendelser QSM målinger foretages via ”Chip” i brevforsendelser Antenner ”fast” monteret Mobile anlæg

20 QSM - fortsat QSM – målingerne foretages af uvildigt revisionsfirma
IBM – Consolting Group PDK kan ikke få oplysninger vedrørende brevforsendelser indeholdende ”chip”

21 QSM - Opgave Hvad er baggrunden for at kvaliteten løbende måles ?
Hvad gør I for at Jeres team lever op til virksomhedens kvalitetsmål ? Hvordan måler I teamets kvalitet ?

22 100 sendte breve Hvor mange skal være fremme dagen efter iflg. kvalitetsmålet?

23 Post Danmarks Kvalitetsmål.
PDK´s eget kvalitetsmål: – 95 % af rettidig afsendte breve skal være omdelt dagen efter. Økonomibreve senest 3 hverdage efter indlevering. Krav til PDK iflg. Koncession: – 93 % af alle indenlandske breve og pakker skal være omdelt dagen efter.

24 Kvartals resultater Breve Økonomibreve 2. kvartal 2006 94,8% 97,5% 1. kvartal 2006 92,2% 96,9% 4. kvartal 2005 93,5 % 97,3 % 3. kvartal 2005 93,1 % 98,4 % 2. kvartal 2005 95,5 % 98,8 %

25 Hvad påvirker kvaliteten negativt

26 Hvad skal der til for at hæve kvaliteten

27 Rapportering af dårlig kvalitet
I samme øjeblik der observeres eller konstateres dårlig kvalitet rapporteres dette straks: Hvad er dårlig kvalitet ? Hvor opstår dårlig kvalitet ?


Download ppt "Postmaskinoperatøruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google