Krogerup Højskole, 19. oktober, 2015.  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Velkommen til workshoppen
kl i kantinen på Lyngholmskolen
Progression i samfundsfag
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Evaluering.
Skolereform august 2014………………
Brug af tablets/mobiltelefon i undervisningen foråret 2014
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Målorienteret og differentieret undervisning
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Evaluering - metoder og værktøjer -
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Årsplan – en kort en lang
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Evaluering.
John Hattie.
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Vidensbaseret praksis i botilbud
It i folkeskolens matematikundervisning
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Forenklede Fælles Mål Matematik
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Krogerup Højskole, 19. oktober, 2015

 Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og matematiske kompetencer

Hvad betyder ”synlig læring”? ”Det ”synlige” aspekt refererer først og fremmest til at gøre elevernes læring synlig for lærerne… Det ”synlige” aspekt refererer også til at gøre undervisningen synlig for eleverne, så de lærer at blive deres egne lærere…” (Hattie, 2013)

Hvorfor ”synlig læring”? ”… de største effekter på elevernes lærings forekommer, når lærerne lærer af deres egen undervisning, og når eleverne bliver deres egne lærere (dvs. udvikler selvregulerende egenskaber som selvovervågning, selvevaluering og selvundervisning) (…) Det er således synlig undervisning og læring af både lærere og elever, der gør forskellen.” (Hattie, 2013)

Hvordan praktiseres ”synlig læring”? ”Synlig læring forekommer, når læring er det eksplicitte og tydelige mål, når det er behørigt udfordrende, og når læreren og eleven begge (på hver sin måde) søger at finde ud af, om og i hvilken grad målet er nået. Synlig undervisning og læring forekommer, når der er en bevidst praksis, som sigter mod at opnå mestring af målet, når der gives og søges feedback, og når der er aktive, passionerede og engagerede mennesker, som deltager i læringshandlingen. ” (Hattie, 2013)

 Største effekter på elevernes læring forekommer, når lærerne lærer af deres egen undervisning, og når eleverne bliver deres egne lærere.  ”Synlig læring” skal bruges til (populært sagt), at gøre læreren til den lærende og eleverne til deres egne lærere.  ”Synlig læring” omfatter derfor bl.a. læringsmål, der er tydelige for eleverne, og løbende evaluering samt feedback (læringsmålstyring).

En væsentlig begrundelse for at indføre Forenklede Fælles Mål var, at det skulle være lettere for lærere at styre deres undervisning efter læringsmål. (Master for forenkling af Fælles Mål)

Faser Færdigheds- og vidensområde Kompetence mål Kompetence- eller stofområde Fag 11f/v

Faserne følger ikke klassetrin og rækkefølgen er (kun) en anbefaling Målene ”bygger ovenpå” Færdighedsmålene er i fokus

Problembehandling Modellering Ræsonnement & tankegang Repræsentation & symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed

Problembehandling Modellering Ræsonnement & tankegang Repræsentation & symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan gennemføre enkle modelleringsprocesser. Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data. Eleven kan gennemføre og præsentere egne statistiske undersøgelser. Geometri og måling Statistik og sandsynlighed

 Diagnosticere elevers læringsudbytte – hvad kan eleven?  Nedbryde Fælles Mål til mål for undervisningsforløb - hvilke konkrete mål skal nås hvornår?  Opstille tegn for målopnåelse– hvilke indikatorer gør det synligt, at eleven har nået et mål?  Undervisning rettet mod eksplicitte læringsmål og indikatorer, som er synlige for eleverne.  Evaluere om mål nås og give feedback - formativ evaluering  Tilrettelægge videre forløb på grundlag af den information formativ evaluering giver – planlægge den videre undervisning på baggrund af evaluering.

To eller tre små historier om læringsmålstyret, kompetenceorienteret matematikundervisning

Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer Eleven kan undersøge egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler Geometri og måling Statistik og sandsynlighed

I det første modul var lærerens pejlemærker ”undersøgelse af egenskaber ved linjer knyttet til trekanter” og ”matematiske ræsonnementer” Hun beskrev målene sådan overfor eleverne:  I skal kunne gennemføre en undersøgelse af, hvordan en trekant kan deles i to lige store dele  I skal prøve at forklare, hvorfor en trekant kan deles i to lige store dele på netop den måde (overbevise os andre)

Hvordan kan man dele en trekant i to lige store dele?

I kan forklare, hvorfor en trekant kan deles i to lige store dele på netop den måde eleven viser med beregninger (evt. i et geometriprogram), at udvalgte retvinklede og spidsvinklede trekanter ligedeles af en median eleven forklarer ud fra et eksempel, at en median inddeler grundlinjen i en trekant i to lige store dele, og hvordan det deraf følger af deres formel for arealet af en trekant, at medianen deler trekanten i to lige store dele eleven giver et egentligt bevis for, at en median kan dele en vilkårlig trekant i to lige store dele

LæringsmålTegn Elev 1 Elev 3 Elev 4 … I skal prøve at forklare, hvorfor en trekant kan deles i to lige store dele på netop den måde (overbevise os andre) eleven viser med beregninger (evt. i et geometriprogram), at udvalgte retvinklede og spidsvinklede trekanter ligedeles af en median eleven forklarer ud fra et eksempel, at en median inddeler grundlinjen i en trekant i to lige store dele, og hvordan det deraf følger af deres formel for arealet af en trekant, at medianen deler trekanten i to lige store dele eleven giver et egentligt bevis for, at en median kan dele en vilkårlig trekant i to lige store dele

Dagens program:  Vi skal snakke om minus.  Regne minus (6-7 stykker på tavlen).  I skal vise og forklare jeres metode på video.

Tid? Formulering af læringsmål og tegn på læring? Læringsmål og matematiske kompetencer? Synliggøre læringsmål? Synliggøre undervisning for eleverne og synliggøre læring for læreren? Give retning for både elever og lærere i undervisningen? Give mulighed for at arbejde målrettet? Formulering af læringsmål og tegn på læring?