KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Synopsis VIP13 HH3.
Almen studieforberedelse
Årsplan – en kort en lang
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Engelskfagets metoder
AT-eksamen 2018.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN

Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af opgaveformulering 25 maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider maj Udarbejdelse af synopsis, aftal evt. træffetid med vejledere Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve og i 2 eksemplarer i lokale 9 d. 27/5 mellem kl. 12 og 14. Juni Intern mundtlig evaluering juni (datoen meddeles i eksamensplanen)

Sprog, Kommunikation og Kultur Opgave 1: Valgplakater Gør rede for relevante kulturteorier. Foretag en analyse af to selvvalgte valgplakater eller valgvideoer fra to lande (hvis sprog du modtager undervisning i) med vægt på virkemidler herunder også kulturelle. Husk at argumentere for dit valg af plakater. Diskuter, hvordan de to landes kulturelle forskelle og ligheder kommer til udtryk i plakaterne.

Redegørelse: at beskrive, gennemgå og forklare/give en begrundelse for noget Komparativ analyse: at undersøge to tekster, i dette tilfælde to valgplakater, og sætte dem op mod hinanden for at bevise at de er ens eller forskellige og begrunde dette Diskussion: at undersøge og debattere ved at fremføre begrundelser for og imod

Faglige elementer Redegørelse for relevante kulturteorier Hofstede: løgdiagram De 4 dimensioner Alternative kulturteorier: Mellem gode mennesker (Peter Hauge Jensen, Ole Ravn m. fl.) (socialt og psykologisk) Det kulturelle møde (Anne Skaarup Rasmussen & Georg Bank-Mikkelsen (dansk kultur, Hall, landeportrætter)

Faglige elementer Komparativ analyse Sammenlignende analyse af to selvvalgte valgplakater fra to lande (se evt. bilag) med vægt på virkemidler. Vælg to lande med forskelle i værdier, dimensioner og virkemidler (sprog og billede) – Valg af metode Hvordan kommer de to landes værdier (redegørelsen) etc. til udtryk? (virkemidler)

Metode Hvad er metode? – Metode er de redskaber du bruger i de enkelte fag til at bearbejde dine kilder. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Humanistisk metode Vi arbejder med kvalitative data – Tekster, billeder, film, reklamer m.fl. Afhængig af, hvilken type materiale du arbejder med, skal du vælge en metode, der passer. Det kunne være:

Humanistisk metode Tekstanalyse – Fiktion – Sagprosa Digtanalyse Kommunikationsanalyse Retorisk analyse – Sprog – Argumentation Billedanalyse Kulturanalyse Filmanalyse Reklameanalyse

Faglige elementer Diskuter, hvordan de to landes kulturelle forskelle og ligheder kommer til udtryk i plakaterne. Indled evt. med en opsamling på ligheder og forskelle fra analysen Brug pointer fra redegørelsen til at diskutere, hvordan partierne i de to lande kommunikerer og appellerer til deres vælgere og hvorfor – Husk at koble kulturteori og virkemidler i plakaterne

Litteratur Brug dine lærerbøger/kompendier: Dansk Fremmedsprog Evt. afsætning (målgrupper) Kompendier: Brug sproget: teori og opgaver/materiale til synopsis. Dog må du ikke bruge det materiale, du brugte til fremlæggelse i Sprog, kultur &kommunikation Anden litteratur: Mellem gode mennesker (Peter Hauge Jensen, Ole Ravn m. fl.) (socialt og psykologisk) Det kulturelle møde (Anne Skaarup Rasmussen & Georg Bank-Mikkelsen (dansk kultur, Hall, landeportrætter) Geert-hofstede.com (national cultures)

Vægtning i opgaven Redegørelse bør fylde max. (20%) Analyse og diskussion kan enten vægtes ligeligt, eller I kan have fokus på analysen

Fri snak et par minutter Diskuter med sidemanden, hvordan du/I vil gribe opgaven an. Husk på, når din præstation skal vurderes, er det primært, hvad der sker ved eksamensbordet, der tæller. Så del bare gode ideer mellem jer nu.

Hvordan kommer du videre? Nærlæs opgaven Diskuter indhold/fokus Hvilke materialer mangler jeg? Få læst relevant litteratur igennem Lav en disposition/stikord/mindmap

Hvordan kommer du videre? Uge 21: 25 maj (6.-8. lektion) Kursus i synopsis, metoder, refleksioner (1 lektion) samt vejledning efter træffetider Uge 21: maj Udarbejdelse af synopsis, aftal evt. træffetid med vejledere Opgaven afleveres på Lectio under SO1 intern prøve og i 2 eksemplarer i lokale 9 d. 27/5 mellem kl. 12 og 14. Husk at overholde tiden.

God arbejdslyst herfra!!!