AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Videnskabsteori og faglige metoder
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Metode i AT Religion.
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humaniora.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Workshop om AT med dansk i samarbejde med andre fag
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Skønlitteratur, indeksering, note
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
Videnskabsteori & metode
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
AT med danskfaglige briller
Præsentation af Det retoriske kompas
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Ondskab
Videnskabsteori & metode
Sprogfagenes metoder Susanne Galsøe.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Repetition i 3.C Dansk
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
Dansk stil 1: Genrer og krav 2: Dårlige og gode anslag
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Almen studieforberedelse
Årsplan – en kort en lang
Litterære tilgange og metoder
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Folkeskolens afgangsprøve
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Udvikling af fiktionskompetence
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Medierne og den politiske kommunikation
Eksamen i skriftlig dansk
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Dokumentar.
SRO SKRIV!.
Menneskets forhold til naturen
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Sso SKRIV!.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Engelskfagets metoder
Teoretisk pædagogikum
Fag, fagligt samspil og metode
Den analyserende Artikel
AT og humanistiske metoder
Tysk i SRP 2014.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
- og hvordan du undgår dem…
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Grundbog til DANSK i grundforløbet
Præsentationens transcript:

AT med dansk i samarbejde med andre fag 1

Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem 2 Hvilke videnskabelige og idémæssige spørgsmål kan stilles med inddragelse af danskfaget? Hvilke danskfaglige teorier og metoder kan bringes i spil i AT?

3 Danskfaglige metoder Det enkelte fags særpræg - Hvad er danskfagets overordnede metode? Teori og metoder inden for faget - Hvilke specifikke analysemetoder findes i danskfaget?

Dansk i AT Danskfaget kan komme i spil på forskellige måder: – Emnet er danskfagligt Litteraturhistorie Forfatterskaber Nyhedsformidling Talegenrer (…) – Måden der arbejdes med emnet på er danskfaglig Argumentationsanalyse Retorisk analyse Kommunikationsanalyse (…) 4

Metoder i danskfaget  analysestrategier LITTERÆRE ANALYSESTRATEGIER – fx: Nykritik (nærlæsning af teksten på tekstens præmisser) Psykonanalytisk (Freuds psykoanalyse) Strukturalistisk (aktantmodellen mv.) Biografisk (forfatterens liv) Under ”Dansk link” kan du læse mere uddybende om de litterære analysestrategierDansk link LITTERÆRE ANALYSESTRATEGIER – fx: Nykritik (nærlæsning af teksten på tekstens præmisser) Psykonanalytisk (Freuds psykoanalyse) Strukturalistisk (aktantmodellen mv.) Biografisk (forfatterens liv) Under ”Dansk link” kan du læse mere uddybende om de litterære analysestrategierDansk link SPROGLIGE OG MEDIEMÆSSIGE ANALYSESTRATEGIER – fx: Argumentationsanalytisk (påstand, belæg, argumentatoriske ”kneb”. Retorisk analytisk (appelformer, allitterationer, tretrinsraket..) ) Kommunikationsanalyse (afsender, budskab, modtager) Transaktionsanalytisk (V V, V B, B V) Reklame-, film,- eller billedanalytisk SPROGLIGE OG MEDIEMÆSSIGE ANALYSESTRATEGIER – fx: Argumentationsanalytisk (påstand, belæg, argumentatoriske ”kneb”. Retorisk analytisk (appelformer, allitterationer, tretrinsraket..) ) Kommunikationsanalyse (afsender, budskab, modtager) Transaktionsanalytisk (V V, V B, B V) Reklame-, film,- eller billedanalytisk

AT fra et danskfagligt perspektiv Årets tema og opgave- formulering De tre ressourcerum Danskfaglige indfaldsvinkler Danskfaglige metoder REJSER - OPDAGELSER, FORANDRINGER OG NY VIDEN AT 2009

7 Sprog Litteratur Medier

Det litterære stofområde En roman, novellesamling, digtsamling, der tematiserer det at rejse i fortid, nutid eller fremtid: – Rejseromaner (rejsen som dannelseskatalysator) – Science fiction litteratur (rejsen som utopi) Ræsonnerende prosa om rejsen – Rejsebeskrivelser (rejsen som erkendelsesredskab) – Ekstremsport (rejsen mod grænseoverskridelse) HVORDAN FORMIDLES SAMMENHÆNGEN MELLEM DEN FYSISKE REJSE OG HOVEDPERSONENS MENTALE UDVIKLING I VÆRKET?

Det sproglige stofområde Sagprosa-tekster med synspunkter for og imod den moderne dannelsesrejse HVORDAN ARGUMENTERER TEKSTERNE, HVILKE RETORISKE VIRKEMIDLER TAGES I ANVENDELSE, OG HVORDAN ETABLERES SAMMENHÆNGSKRAFTEN I TEKSTEN?

Det mediemæssige stofområde En spillefilm, et radiodrama eller et computerspil, der tematiserer det at rejse HVORDAN FORMIDLES SAMMENHÆNGEN MELLEM DEN FYSISKE REJSE OG HOVEDPERSONENS MENTALE UDVIKLING I STYKKET? Dokumentarudsendelser, der forholder sig til rejsen – Fra et kulturelt og globaliseringsmæssigt perspektiv – Fra et turisme- og wellness-perspektiv – Fra et samfundsøkonomisk og politisk perspektiv HVILKE FIKTIONS- OG FAKTAKODER TAGER UDSENDELSEN I ANVENDELSE?