Dannelse, leg og læring BUM konferencen 25. september Per Schultz Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Karakterdannelse for begyndere
Advertisements

Skal børn lære mere og mere?
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.
Hjemløses ny velfærd Housing first new welfare  Ansvar for egen bolig  Træning af Kompetencer  Selvværd i opgaveløsning  Nærvær i Netværk  Halvering.
Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Unge i Grønland Med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Et børneliv i tryghed og trivsel Konference Rådet for Bedre Hygiejne 2016 Center for Børneliv.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Brobyggende relationer
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Selvets kultur.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Vil vi den unge? Eller vil vi noget med den unge?.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Trivsel og værdier - i skoletasken
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Velkommen til Risskov Skole
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Dannelse, leg og læring BUM konferencen 25. september Per Schultz Jørgensen

Min opfattelse Vi lever med et nyttepræget syn på børn De skal undervises og lære mere og mere Systemet har overtaget styringen Hvor er dannelsesperspektivet? Hvor er barndommen? Jeg argumenterer for et alternativ for vigtigheden af børns karakterdannelse For autonomi og integritet I en verden i opbrud

Læringsvinklens dominans Læreplaner Måling og testning sat i system måletyranni Sammenligning uafladelig Konkurrence mellem børn og skoler Systematisk forsøg på at accelerere udviklingen Og en dannelse på afveje

David Elkind The Hurried Child The Power of Play

Hvad siger David Elkind? ”Vi har i dag et enormt problem i USA, fordi man skubber børnene tidligere og tidligere i skole og stiller større og større krav…” ”Vi ved børnene lærer i helheder, at de lærer ved at lege…” ”I skal passe på at I ikke ender som os…” ”Vi skal genopdage barndommen”. (Interview Politiken, 3. Februar 2003)

Hvorfor er vi endt der? Vækst og BNP Effektivisering Konkurrence og NPM Alt ses i en økonomisk vinkel individualisering Fra velfærdsstat til konkurrencestat Det neoliberale og globale er retningsvisende

Hvad blev der af… Barndommen Dannelsen

Barndommen Blev ”opdaget” i 1500 tallet Philippe Aries Men tilkæmpet op gennem de følgende århundreder Børn kom gradvis ud af hårdt arbejde Og fattigdom Barndommen blev et frirum Den vigtige faktor: børns skolegang 1900: Barnets århundrede

Moderne barndom En enorm påvirkning ”på alle kanaler” Børns verden er institutionaliseret Overvåget Medialiseret Legen er gjort til en faktor i læring Børneperspektivet er nyttepræget Men børns leg er grundlæggende det imaginære og grænseoverskridende

Leg er grænseløs i sit eget lukkede univers

Dannelsen De klassiske ny-humanistiske dannelse handler om fordybelse, kultur og selvstændighed Dannelse er et indre anliggende Helhed i en splittet verden – derfor legen Humboldt, Goethe og Schiller Grundtvig sagde folke-lighed, fællesskab og historie Her skabes autenticitet vi har erstattet dannelse med kompetence og selvdannelse

Selvdannelse Individualiseringen Det personlige identitetsarbejde Valgene Den personlige kompetence Ansvar for egen læring Radikal individualisme: netværk uden fællesskab Men her skabes også selvlidelsen

Søren Kierkegaard har ret Selvet vokser ud af treklangen krop - psyke og ånd ”Mennesket er en syntese af det sjælelige og det legemlige. Men en syntese er utænkelig, når de tvende ikke enes i det tredje. Dette tredje er ånden”. vi gør ånden og ”sjælen” hjemløs Derfor får mange børn og unge ”ondt i sjælen”

15 årige, symptomer dagligt 14

SFI undersøgelsen årige ”emotionelt sårbare” 30 pct. har modtaget psykologbistand 21 pct. har haft psykiske lidelser 27 pct. føler sig pressede ”… ganske mange unge kvinder er følelsesmæssigt risikoudsatte: de døjer med psyko- emotionelle problemstillinger, der ytrer sig ved indadvendte symptomer og tager form som tristhed og selvskadelig adfærd ”.

Er der alternativer? Med et andet menneskesyn Det demokratiske menneske Med barndommen som en egen livsfase Og et børneperspektiv Med børns ret til leg og individualitet Og karakterdannelse

Jeg tror Karakterdannelse er mere vigtigt end nogensinde fordi mange børn i dag får rigeligt med påvirkninger De har brug for indre orden Hvor de opdager deres egne potentialer får mod på livet sammenhæng og perspektiv Derfor er opdragelse og karakterdannelse vigtige tema

Hvad er karakterdannelse? En vis robusthed Selvstændighed Ansvar Men kan børn lære det?

Ansvarsopdragelse Nikolaj på 3 og hans mor på vej ud af storcentret: Jeg kan godt forstå du er træt – det er jeg også – nu sætter vi os der og hviler os, indtil du er klar igen…..

Hvordan styrker man børns karakterdannelse? Det korte svar – fire ting: 1.fastholde normer og rammer 2.inddrage børn og hjælpe dem til at blive bevidste om dem og få ejerskab 3.fokusere på processen – mere end resultatet 4.selv at tage del i processen Men hvor ligger processen?

Hvordan går man ind i processen? Drengen der har været i Zoo med sin far Gå over broen Tage del i den, spørge til den, udvikle den: give ny erkendelse Tegningen, matematikopgaven, guitartræningen, kartoffelskrælningen, stileskrivningen, beretningen Det kræver nærvær

Skumfidus eksperimentet

Walter Mischel, Stanford, USA Første eksperiment 1970 Børn 4-6 år sidder med en skumfidus på en tallerken Mischel skal lige ud og ordne noget Hvis de kan vente med at spise skumfidusen til han kommer tilbage får de en mere Og de kæmpede med sagen

Børnene blev fulgt i 20 år efter Børn der kunne udsætte klarer sig bedst senere i livet Større kompetence Bedre uddannelse Hvad fortæller det i dag? Selvkontrol Ikke bare give efter Planlægge og styre sig selv

selvkontrol Kunne klare et vist pres – uden at give op Holde ud At kunne leve op til forventninger Sætte et mål – og nå det Tro på sig selv Selvværd En indre fornemmelse af at have betydning for nogen

Hvad er selvet?

Men hvad er ”det jeg er” ? De tilbagevendende selvoplevelser Troen på at være noget værd Gentagne bekræftelser fra andre Oplevelser af at kunne regulere egne følelser og reaktioner Selvet er dybtliggende mønstre af erfaringer med selvregulering

St. Pauls Primary Church School of Camden De arbejder med perseverance gennem en måned Agnes går i 2. klasse Hun får fat i betydningen og arbejder med det I matematik og på andre områder Indimellem snakker hun med sig selv inde i hovedet

Brobygningen i processen Vi går over broen til hende… Nu er hun på vej over broen til sig selv

Jo, børn skal lære noget – og de kan næsten ikke andet Men læring handler om erfaringer, fordybelse, samtale – leg og eksperimenter Derfor skal vi udvide spørgsmålet om læring – Det er ikke kun færdigheder og paratviden Også udvikling Og karakterdannelse

Vi skal genskabe et troværdigt børneperspektiv

Og en vision om barndommen