Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Brobyggende relationer
Undervisningsministeriet 16. maj 2017 Per Schultz Jørgensen
2
Pia er 17 år og lige begyndt
På grundforløbet på social- og sundhedsskolen En dag vil hun måske også læse videre til sygeplejerske, siger hun hun bor sammen med mor, stedfar og fire mindre søskende i en tre-værelses lejlighed Hun synes det er svært at finde tid til sig selv
3
hun er til tider plaget Hun har mange negative tanker om sig selv
Om sit udseende, som hun ikke er tilfreds med hendes overvægt bekymrer hende Hun synes de andre i klassen ser ned på hende Derfor siger hun ikke så meget i timerne Holder sig ofte for sig selv Har svært ved at sove om natten Føler sig udmattet og irritabel Hun kan ikke koncentrere sig om skolen synes at verden er ”grå og trist” – og kan pludselig begynde at græde
4
Hvis Pia var robust så… Så havde hun en indre ro og styrke til ikke at lade sig gå på af sin egen selvusikkerhed Så kunne hun overveje og tænke løsninger, der kunne støtte hende Så ville hun bruge sit sociale netværk Så ville hun forsøge at gøre noget aktivt Vi skal over broen og ind i Pias verden Ind i den proces som er hendes tanker, følelser, selvopfattelse
5
At gå over broen At spørge ind til den andens oplevelse
Følge op på den Opmuntre til uddybning Støtte i en ny forståelse Den 4 årige har været i Zoologisk Have
6
Over broen til Pia Fortæl om dine tanker – hvor er du nu – hvad tænker du mest på, når du vil ud af tristheden? Støtte hende i refleksionsprocessen og Hendes afprøvning af nye selv-strategier frem mod selvværd og autonomi Relationens troværdighed
7
Unge på sidelinjen Piger der dropper ud af gymnasiet pga. stress og angst Unge med diagnoser Misbrugsproblemer Sociale problemer Sårbare unge, der ikke kan klare presset Unge der dropper ud af uddannelserne
8
Selvdisciplin? Naomi Katznelson (Politiken, 2013)
Mange unge kæmper med selvdisciplin – andre har for meget af den ”Vi kan se behovet for at selvmotivere sig bliver større, men ingen kan byde ind med, hvordan man lærer unge at motivere sig selv og disciplinere sig. Det er en stor opgave for uddannelsessystemet fremover: hvordan fremmer vi det?”
9
15 årige, symptomer dagligt
10
Fortrolighed Har du nogen at tale med, hvis du har vanskeligheder?
HBSC undersøgelsen 2014 (11-15 årige) 77 pct.: mor og far - og venner 9 pct.: mor og far – men ikke venner 9 pct.: venner – men ikke mor/far 5 pct.: ingen: de isolerede
11
Fortrolig med andre
12
”Mellem drøm og mareridt”
Lisbeth Bendtsen ”Unges fortællinger om engle, dæmoner, anerkendelse og skam” Kravet om selvrealisering - leve op til…. Oplevelsen af ikke at slå til Ydre kontrol – indre kaos Negative billeder: dæmonisering og skam Vejen frem: anerkendelse og støtte Narrativ terapi
13
Er det en stigende tendens?
Til at ”sygdomsgøre” og diagnosticere Medicinalindustriens enorme indflydelse Sociale belastninger – der ikke er aftaget? Mange familier, der ikke opdrager deres børn Manglende psykisk robusthed hos mange En enorm individualisering - Risikosamfund - med forstærket socialt og kulturelt pres
14
Opskrivning af subjektivitet
Jeg føler Jeg tænker meget på mig selv Er jeg god nok? Slår jeg til, får jeg anerkendelse Selvkredsen Spørgsmålet om kontrol Angsten for tab af kontrol
15
En samfundsmæssig forståelse
Bortfald af normer og forskrifter: Opbrudssamfundet nye familiemønstre Familiens svækkede betydning på opdragelsen For mange forældre, der er stået af over for de store børn og unge Individualisering og krav om ”selvrealisering” Nye kompetencer - og nye grupper der ikke magter kravet om at kunne håndtere egne erfaringer
16
Hvad er en relation? To vigtige begreber: interaktion og relation
Båndet mellem mig og et andet menneske eksisterer kun i min tanke! Relation er altid noget vi skal fortolke os frem til Det er et håb, en tro, en forventning Her ligger den dybe anerkendelse Som vi er afhængige af
17
To slags anerkendelse Vi roser for præstationer, her ligger selvtilliden, der kan fastholde os i det faglige spor Vi engagerer os fagligt, menneskeligt og relationelt – her ligger selvværdet
18
Hvad er kernen i selvet? Den jeg er Det jeg ved Det jeg kan
19
Men hvad er ”den jeg er” ? De tilbagevendende selvoplevelser
Troen på at være noget værd De personlige refleksioner Oplevelser af at kunne regulere egne følelser og reaktioner Selvet er dybtliggende mønstre af erfaringer med selvregulering
20
Søren Kierkegaard har ret
Selvet vokser ud af treklangen krop - psyke og ånd ”Mennesket er en syntese af det sjælelige og det legemlige. Men en syntese er utænkelig, når de tvende ikke enes i det tredje. Dette tredje er ånden”. vi gør ånden og ”sjælen” hjemløs Derfor får mange børn og unge ”ondt i sjælen”
21
Brobygning som dialogmodel
Hvis man taler op til mennesker – løfter det! Derfor ikke kun fokus på problemer – men især på udfordringer En anerkendende tilgang Dialogbaseret Procesorienteret Handlingsorienteret
22
Dialogmodellen 4: aftaler 1: hvad går godt? 2: udfordringer
3: muligheder 4: aftaler
23
Hvad går godt for Pia? Pia er glad for at lave lektier på skolen, her synes hun der er ro Hun snakker her med en fra klassen, som hun ind imellem hjælper Hun har det godt med sin mor, som siger hun ”skal tænke positivt” Pia tror hun kan finde ud af noget med kammeraterne, hvis de måske snakkede om det i klassen
24
Den professionelle relation
Professionel forbundethed er nærvær, engagement og opfølgning Hvad er opfølgning? Opfølgnings-pædagogik i Den gule Flyver Det centrale er at have betydning for nogen og dermed selvværdet Det relationelle mirakel
25
Brobygningen i processen
Vi går over broen til Pia… …hun på vej over broen til sig selv
26
litteratur Grønbæk, M. & Pors, H. (2011 og 2016) Vækstmodellen – vejen til den gode samtale. Dafolo. Cyrulnik, B. (2002) De grimme ællinger. Resiliens og traumer. Rosinante. Jørgensen, P. Schultz (2014) Styrk dit barn karakter. Kristeligt Dagblads Forlag Jørgensen, P. Schultz (2016)Broen til det andet menneske. Kristeligt Dagblads Forlag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.