Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Lederudvikling.
Præsentation af Patientens bog
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Sygeplejerske Lone Woelders
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Empowerment og sundhed
Afdelingsleder Morten Freil
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Innovationstyper & Innovationsrader
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Sammenhæng i hjerterehabilitering
SUF - gevinstrealisering
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
De pårørende i beslutningsrummet
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Metoden brugerstyret behandling
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Inspirationsworkshop med fokus på
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette Mollerup

Innovation Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. Innovation er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. Innovationer kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation (i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8)

4 Rådet for Teknologi og Innovation Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008

Fra triple helix – til innovationsalliancer (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008) Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget.

Innovationstilgange Typer Medarbejderdreven Brugerdreven Forskningsdreven Teknologidreven Behovsdreven Bæredygtig innovation Tilgange – organiseringer Åben Lukket Top-down – bottom up Inkrementel Radikal } Nye tilgange } Ny tilgang

Brugerdreven innovation Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007)

retninger indenfor brugerdreven innovation Voice of the customer  Brugernes behov og ønsker afdækkes via f.eks. fokusgruppe interview, spørgeskema etc. Lead user  En ”superbruger” er en erfaren bruger, som har et ekstraordinært potentiale for at bidrage, definere, modificere og indtænke brugerens behov i udviklingen af produkter eller ydelser Participatory design  ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Brugernes rolle er ikke blot at kritisere og vurdere, men aktivt at deltage i innovationsprocessen Antropologiske metoder  Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne

Foreløbige resultater af nogle af patientinterviewene Patienter med kroniske lidelser, som er blevet interviewet 5 mænd og 5 kvinder Gennemsnitsalder: 58,3 år (37-72 år) Interviewet i eget hjem (de fleste) 1½ times varighed Narrativ tilgang – patienten vælger selv fokus

Foreløbige resultater Oplevelser fejl/sjusk Manglende udveksling af information mellem afdelinger på sygehuset At møde mange læger, og det giver utryghed Mangelfuld kommunikation De små ting i hverdagen på afdelingen betyder rigtigt meget for tryghed og tillid Patienter vil ses som mennesker Patienter udser sig ”nøglepersoner” i deres forløb

Hvornår er en overgang vigtig? Når den er forbundet til oplevelsen af problemer (fejl/sjusk, utryghed, mistillid til faglige kompetencer m.v.) Patienten kan have en god oplevelse af sin kontakt med sundhedsvæsenet trods ‘system-fejl’ (udskrivningssamtale bliver ikke holdt, det er oplyst at der kommer en læge, som ikke kommer)

Hvor vejer problemerne tungest? ”Tyngdepunktet” i patientfortællingerne knyttet til hospitalet Andre overgange/kontakter til sundhedsvæsenet fylder mindre

Hvad er et forløb? Fra diagnose til d.d.? Patienterne tænker episodisk – ud fra sygdomsepisoder. d.d. sygdomsepisode Sygdomsdebut - diagnose indlæggelse Indlæggelse

Sammenhæng i forløbet? Oplevelser af sammenhæng handler ikke kun om glatte overgange Mange forskellige læger De små ting i hverdagen på afdelingen Kommunikation med personalet

Opsummering: Patienter tænker episodisk = den behandlingsmæssige kvalitet vejer tungest. Patienterne orienterer sig mod sygdom - ikke sundhedsvæsenet ydelser i sig selv. Oplevelsen af små sjusk/fejl – det har stor betydning for den generelle tillid til sundhedsvæsenet og til ”om personalet har styr på det” De vigtigste overgange finder vi i hospitalsregi Hverdagen på afdelingen er vigtig for oplevelsen af sammenhæng Patienter identificerer ”nøglepersoner”