Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
”Livet er ikke, som man har levet det,
Route 25 - en vej til uddannelse og job
Familiesamtaler med børn som pårørende
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Giv vejledningen vinger!
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fagets formål, fokus og fagmål
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Sociologi – Individ og samfund
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Almen sTudieforberedelse - AT
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Procesværktøjer.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Pædagogisk forår i København
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Inklusion og inkluderende processer
Narrativitet i teori &praksis
Om at spørge.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Relations kompetencer
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Dynamisk system teori - model
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Den pædagogiske læreplan
Rita Buhl 22. september 2018.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
torsdag den 11. april 2019 Basen
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011

Program 1.Introduktion til det narrative univers: Fællesmængder, delmængder og forskelle 2.Kollektiv narrativ praksis 3.Øvelse: Fælles narrativ tidslinje 4.Perspektivering: Muligheder og begrænsninger

Narrativ praksis: Fællesmængde Narrativ praksis er baseret på tillid til den anden, terapeuten eller vejlederen er ikke ekspert på den andens liv Sætter fokus på menneskers fortællinger om deres identitet Bevidsthed om konteksten Opbygning af alternativ historie Vidnegrupper

Narrativ terapi Eksternalisering af problemet gennem navngivelse: ’Personen er ikke problemet, problemet er problemet.’ (Michael White) Opdagelse af unikke hændelser (undtagelser) Det fraværende, men implicitte: Ønsket om et andet liv, tilstand, praksis (A. Morgan 2005 og M. White 2006)

Narrativ vejledning – to forskellige perspektiver 1) Winslade & Monk, 2008: Respektfuld nysgerrighed Vejledning er en proces, som sker over tid Brug af omsorgsfællesskaber (støttegrupper)

(perspektiver, fortsat) 2) UVM & DEL, 2004: Fokus på individet: Den enkeltes eget projekt at skabe mening og identitet Narrativ mening er en kognitiv proces: Forbindelsen mellem fortid, nutid og fremtid Fokus på narrativ kompetence – evne til at fortælle historier med et mål, en hensigt

Kollektiv narrativ praksis Bevidsthed om konteksten Løsninger og muligheder ligger både hos individet og i det kollektive Styrkelse af individet sker via styrkelse af det kollektive Håb! (Denborough 2008)

Værdier Mennesker har brug for at kunne bidrage til noget større, der rækker ud over dem selv: At gøre noget for menneskeheden. At ens liv ikke er spildt. Mennesker har brug for at være del af sociale bevægelser. I kollektiv narrativ praksis starter disse i det personlige og i det lokale, og bevæger sig kollektivt udad til verden.

Samfundsmæssig forståelsesramme Vi skabes i relationer til andre og i en samfundsmæssig kontekst Fortællinger er dobbelte: Der er altid spirer til en alternativ fortælling Mennesker responderer på uretfærdigheder, fx af social, psykisk eller fysisk karakter.

At styrke individet gennem kollektivet – og omvendt Kollektiv dokumentation af færdigheder, viden og værdier gennem righoldige beskrivelser og fortællinger Opbygge ritualer og ceremonier, som styrker de lokale, kollektive værdier Skabe og genskabe lokale, folkelige kulturer.

Kollektiv narrativ praksis som vejledning At gå fra den enkelte til fællesskabet til kollektivet Den enkeltes historie indgår i gruppens historie og bidrager til andre menneskers liv Styrkelse af empowerment, selvværd og motivation Men: kræver tillid!

Kollektiv narrativ tidslinje Titel på begivenheden Tidspunkt (årstal, tid på året, tid på dagen) Sted Tegn en metafor for situationen

Perspektivering Muligheder ved Kollektiv narrativ praksis som vejledningsmetode - og begrænsninger

Referencer Denborough, D. (2008): Collective Narrative Practice. Adelaide: Dulwich Centre Publications. Morgan, A. (2005): Narrative samtaler. Kbh: Hans Reitzels Forlag. White, M. (2006): Narrativ praksis. Kbh: Hans Reitzels Forlag. White, M. (2006): Narrativ teori. Kbh: Hans Reitzels Forlag. Winslade, J.M. og Monk, G.D. (2008): Narrativ vejledning i skolen. Corwin Press Inc. & Dansk Psykologisk Forlag. Undervisningsministeriet og DEL (2004): Fortællingen i vejledningen. Narrativ vejledning. Kbh: Uddannelsesstyrelsens håndbogsserie nr. 17 –