Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
John.M.Nielsen Metode & Co.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Roskilde Tekniske Skole
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Empowerment og sundhed
Nye metoder i misbrugsbehandling
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Læring og inklusion i skolen
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
God dokumentation og evaluering – hvordan?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Inklusion og inkluderende processer
At måle Recovery orientering Præsentation af et nyt screeningsværktøj
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
E-læring på patientens præmisser
E-læring på patientens præmisser
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Hvad er recovery og peerstøtte?
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015

Dagens menu Kort introduktion til forhistorien – hvorfor et screeningsredskab? Introduktion til redskabets opbygning og Screeningsprocessen Erfaringerne med brugen af redskabet – Hvad får vi øje på?

Formålet med værktøjet At tegne et (øjebliks)billede af en organisations grad af recovery-orientering  evaluering At sætte fokus på udviklingsfelter i og lægge op til fortsat udvikling  kvalitetsudvikling At tydeliggøre potentialet i brugerinddragelse

Vi læste mange bøger…

Mekanismerne bag recovery-orientering Medarbejdere og ledere optager recovery-orientering som værdi – fagligt kompas Medarbejdere og ledere trænes i at arbejde recovery- orienteret – kapacitetsopbygning Ledelsen belønner recovery-orienteret adfærd og sanktionerer ikke-recovery-orienteret adfærd Strukturer ændres, så brugere får mere magt og indflydelse Brugerne begynder at handle anderledes og tage mere ansvar - Empowerment Tilgrænsende systemer – og pårørende – ændrer adfærd og støtter op om recovery-processen

Medborgerskab Rehabilitering Personen i centrum Inddragelse og involvering Håb og udvikling Viden og valg Dimensioner i screeningen - Det hele menneske - Det hele liv - Ligeværdighed -Inddragelse -Involvering -Indflydelse i eget liv - Magt - Mestring - Ekspert i eget liv - Tro på den enkeltes udviklingspotentiale - Håb og interesse for den enkelte person - Inklusion i nærmiljø - Inklusion i civilsamfundet - Målrettet og tidsbestemt indsats - Koordineret og sammenhængende forløb - Vidensbaseret indsats

A: Personen i Centrum B: Inddragelse og involvering C: Valg og viden D: Håb og udvikling E: Medborgerskab F: Rehabilitering Individniveau Organisations niveau Omverdenens niveau 2 nedslagspunkter 1 nedslagspunkt 2 nedslagspunkter Observationer Dokumenter Spørgeskemaer DimensionerNiveauerNedslagspunkterDatakilder Observationer Dokumenter Spørgeskemaer Observationer Dokumenter Spørgeskemaer F UNDAMENT FOR SCREENINGSREDSKABET

Eksempel på nedslagspunkt

Eksempel på scoring

Øjebliksbillede – Behandlingstilbud NN

Screeningsprocessen

Hvad sker der i processen? Leder af behandlingstilbud Medarbejder Brugere Vores sted

Fredes kop…

Det er lettere at vælge ny tandlæge…

Medarbejdernes egne erfaringer med stoffer

At skrive voksent og tale fint…

Hvad siger deltagerne om screeningerne? ”Det giver en god følelse at blive lyttet til – i stedet for "bare" at blive set som passiv modtager af en serviceydelse.” ”Jeg troede screeningen skulle bruges som grundlag for nedskæringer…. men der er faktisk blevet lyttet til os!” ”Forhåbentligt et øget fokus på, at mange af os brugere har et ønske om i højere grad at blive hørt og måske endda har gode idéer til, hvordan kvaliteten af arbejdet kan øges fremover.” ” at brugere og medarbejdere ikke nødvendigvis altid har den samme oplevelse af ting (fx om hvorvidt man som bruger er bekendt med, at man kan klage og bede om en anden bostøtte).” ”Jeg må indrømme, at det har overrasket mig, at brugerne har været så aktive på møderne – der er kommet mange guldkorn!”

Erfaringer og udfordringer Kort vej fra screening til handling – meget lokale løsninger Synliggørelse af kraften i brugerinddragelse En omkostningstung (men virksom) proces Balancen mellem evaluering og udvikling Hvem repræsenterer de brugere, der indgår, og hvad bruges deres udsagn til? Hvis er screeningerne? Hvilke former for ledelsesinformation kan screeningerne producere?

Ring eller skriv… Runa Bjørn Udviklingskonsulent Center for Socialfaglig Udvikling Telefon: