Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 2016 2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Natur og science i børnehøjde.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
ÅRSHJUL 2009 Hornsyld Idrætsbørnehave
Strategi-oplæg for.
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Å rshjul 2014 B ø rnehuset H ø rg å rden Her er det naturen der er i fokus. Forældrearrangementer Myrerne Sommerfuglene Hugormene.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Præsentation. FNs konvention om barnets rettigheder – 1989 …beskyttelse af børn og deres rettigheder Salamanca-erklæringen 1994 Stk. 53: Uddannelse i.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Analyse- og strukturfase Udbudsmateriale udarbejdes
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Natur og naturfænomener
Prinsesse Arabella blander farver
Opmærksomhedspunkter
Puljeafkast 2017 Afkast i pct. for Nordeas værdipapirpuljer før omkostninger, herunder puljeprovisioner og pensionsafkastskat. Afkast er vist for Bankvalg.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Certifikat Grøn Spire naturdagplejer 2017
Årshjul Grønnevej 2017 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Underbilag 1A: Forventning til forløb
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
U U U U U U U T T T B B B S S U T S B TIDS- OG PROCESPLAN
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
29. sep. Bedsteforældredag
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Årshjul Grønnevej 2016 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Årshjul 2018 for Nyker børnehus
Hovedmilepælsplan - skabelon
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Indstillinger de Nationale hjortevildtgrupper
Opmærksomhedspunkter
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Årshjul Hillerød Jagtforening 2018 / 19
Projektplan Aktivitet Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug
Hvad laver Skolebestyrelsen
SMTTE MODELLEN ET PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK ARBEJDSREDSKAB
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC

Årshjul Vesterbro Børnegård Vuggestuerne 2016/17 Fokuspunkt Natur og naturfænomener Vi har valgt at arbejde med læreplanstemaet Natur og naturfænomener i de to vuggestuegrupper, dog har vi valgt at arbejde med forskellige indgangsvinkler til temaet, hvilket dog ikke udelukker samarbejde på tværs af stuerne, da det overordnede fokus er det samme. Vi arbejder med sammenhænge mellem natur, vækst, landbrug og den daglige føde- via landbrugstema Børnene får overordnet kendskab til bondegårdsdyr, dyrkning af afgrøder og bondegårdsliv. Dermed tilstræbes en forståelse for, hvorfra vi får madvarer og andre landbrugsprodukter. Ligeledes får de indblik i hvor varerne vi finder i køledisken, og på hylderne i supermarkedet kommer fra. Endvidere har vi et ønske om at børnene udvikler et sprog omkring dyr, dyrelyde, dyrebørn og madvarer. På den anden stue arbejder vi med forståelsen for årstider, naturfænomener og vejr. Overordnet er målet, at børnene får kendskab viden om, og erfaring med naturen og dens fænomener. Vi arbejder med årstidernes skifte, vejrfænomener, de fire elementer; vind, vand, ild og jord. Vi tager på ture ud af huset og bruger vores legeplads, hvor børnene har mulighed for at røre ved naturens dyr og planter. Vi vil løbende lave små projekter og temaforløb med børnene, som afslutningsvis vil blive udstillet på stuen og på gangen foran vuggestuerne. Ved at have fokuspunkter i et halvt år af gangen, har vi mulighed for at fordybe os i det enkelte fokuspunkt og gribe det an fra mange forskellige vinkler. Stuerne har mulighed for selv at bestemme, på hvilken måder de vil arbejde med emnet. Fokuspunkterne har vi valgt skal være så store og overordnede, at det er muligt for børnene at komme med deres ideer og input. Vi vægter at følge børnenes spor og interesser så vidt muligt. De to store fokuspunkter laver vi en SMTTE model på, hvor vi nærmere beskriver vores mål, tiltag, tegn og hvordan vi dokumenter og evaluerer på fokuspunktet. Udover vores store fokuspunkter arbejder vi i løbet af året med andre mindre fokusområder, som er relevante i løbet af et år. Der laves også SMTTE på en del af disse fokuspunkter. SMTTE er den model vi arbejder med for at nå vores pædagogiske mål Vi har desuden en god vekselvirkning i vores ugeplaner mellem de forskellige temaer i læreplanen. Fokus på udeliv: Det er ferietid og der er fokus på ude liv og luksus ture ud af huset, Vi har vand leg på legepladsen, høst af køkkenhave og undersøger dyr på legepladsen. Fokus på relationer og tryg opstart: Vi arbejder med en tryg opstart for de nye børn. Vi arbejder med aldersopdelte aktiviteter på tværs af stuerne, for at tilgodese de forskellige aldersgrupper og hjælpe til at danne sociale relationer og begyndende venskaber børnene imellem. Fokus på traditioner: Vi vægter traditionerne højt i forbindelse med Jul og fastelavn,. Det gør vi via kreativitet, sange, fortællinger, julegaver, juleklip, julebag,, fastelavnsris+tønder, udklædning, masker. Fokus på Sprog og overgange: Vi arbejder med at være parat til overgange med fokus på at blive mere selvstændige og selvhjulpne. Vi øver i at gå på tur, holde i hånd og trafikregler Desuden arbejder vi med sprogudvikling via planlagte aktiviteter såsom sprogkufferter, spil og sang. Fokus på natur: Vi forspirer forskellige planter og følger planternes udvikling inden de bliver sat ud på vores lille legeplads, hvor vi passer dem indtil de kan høstes..