Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation. FNs konvention om barnets rettigheder – 1989 …beskyttelse af børn og deres rettigheder Salamanca-erklæringen 1994 Stk. 53: Uddannelse i.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation. FNs konvention om barnets rettigheder – 1989 …beskyttelse af børn og deres rettigheder Salamanca-erklæringen 1994 Stk. 53: Uddannelse i."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation

2 FNs konvention om barnets rettigheder – 1989 …beskyttelse af børn og deres rettigheder Salamanca-erklæringen 1994 Stk. 53: Uddannelse i den tidligste barndom: For at den inklusive skole skal lykkes, er det nødvendigt med tidlig identificering, vurdering og stimulering af det meget lille barn med særlige uddannelsesmæssige behov… …Programmer på dette niveau skal anerkende inklusionsprincippet…. FNs handicapkonvention – 2006 Artikel 19: Retten til et selvstændigt liv og til at være inkluderet i samfundet Inklusion

3 Definition Inklusion er et begreb, der rummer mange forskellige aspekter. I vores sammenhæng handler det om inklusion i dagtilbuddet i almindelighed og om inklusion af børn med særlige behov i særdeleshed. Alle børn har ret til en hverdag, hvor de oplever sig betydningsfulde og holdt af. Inklusion handler om at forebygge og minimere eksklusion. Gennem social deltagelse bidrager vi til børns udvikling, læring og trivsel. Vi skal tilbyde fleksible og udviklingsorienterede miljøer og møde børn i respekt og med et ressourcesyn. Aalborg Kommunes udviklingsplan

4 Formål At alle børn så vidt muligt inkluderes uanset de vanskeligheder, de er i, og uanset hvor forskellige vilkår, de har. Vi skal respektere alle, give støtte og opbakning – og skabe mulighed for social deltagelse, så børnene kan indgå i kammeratskaber og opleve, at de hører til og er betydningsfulde. I fleksible og motiverende miljøer skal vi sikre børn læring og dannelse, så deres kompetencer og viden udvikles, og de får udnyttet deres resurser. Aalborg kommunes Udviklingsplan

5 Bent Madsens definition Alle børn tilhører det samme sociale system At udvide og differentiere normalitetsforventninger At skabe betingelser for alles sociale deltagelse At udvikle social diversitet (mangfoldighed) som en samfundsmæssig værdi.

6 Inklusion Når det lykkes 3 pædagogiske grundpiller Anerkendende praksis Ressourcefokuseret praksis Relationskompetent praksis Fra bogen: Inklusion, når lykkes

7 Hvordan ser vi ud?

8 Hvordan ser vi ud Vi er en del af dagtilbud, Nr. Sundby/Nr. Uttrup med 8 institutioner med fælles teamledelse med en dagtilbudsleder Gl. Kongevej har en pædagogisk leder Fælles perspektivplan i hele dagtilbuddet Fælles læreplaner i vores børnehave Børn på gul stue har individuel udviklings- og handleplaner

9 Overordnet samme dagsstruktur i hele huset Faste holdepunkter, forudsigelighed, rutiner og genkendelighed - frigiver energi til læring Hjælper i overgange i hverdagen Mulighed for at agere på tværs i huset Tryghed i hele huset Mulighed for at deltage i den almindelige hverdag i hele huset og spise med andre grupper Inklusion hos os

10 Er mange fællesskaber – diversitet /mangfoldighed Er også at kunne trække sig tilbage Er, i specialgruppen – gul stue, at kunne arbejde 1-1 med børnene for at ”putte på dem” og gøre dem klar til at være og lære i flere og større fællesskaber Fordybelsesdage - børnehavegrupperne Er de fysiske rammer Talepædagogik og fysioterapi/ergoterapi Inklusion hos os

11 Ankomst til børnehaven SpecialgruppenAlmen gruppen

12 Dagsstruktur for specialgruppen – gul stue Ankomst til børnehave Kontaktbog Dagstavle Morgenmad Leg Rundkreds Formiddagsmad Formiddagsaktiviteter Frokost Sove/hvile/legeplads Frugt Leg

13 Inkluderende kommunikation Visuelle effekter/kommunikation Tegn-til-tale Dokumentation

14 Inklusion hos os Gul Stue Hele børnehaven

15 Fælles aktiviteter Tværsgruppe

16 TemaugerSkovuge

17 Fælles aktiviteter

18 Fælles Læreplanstemaer – traditioner Fastelavn Temauger Skovuge Skt. Hans Bedsteforældredag Jul Tværsgrupper Børnefødselsdage, der holdes i børnehaven

19 Læreplaner Udvidet SMTTE-model Dato: December måned, Gruppe: hele børnehaven Sammenhæng:  JUL Mål:  Mulighed for fordybelse  Styrke fællesskabet på tværs  Kendskab til julens traditioner og kultur (hygge)  Styrke og udvikle fantasi og kreativitet Tiltag: Bageværksted  Er på blå stue. Pebernødder med hjem i kræmmerhuse, som børnene har tegnet på. Julesange  Fredagsrundkreds  Ekstraordinær rundkreds med Esben Risengrød  Risengrøden forberedes om formiddagen og lægges i varmekasser i krybberne. Lucia  Æbleskiver  Juleklip  Forældre må fotografere deres barn, når børnene går runde nr. 2 Juletrylledej I guls stues udestue Der laves trylledejsfigurer. Trylledejen er farvet (grøn, hvid, rød) og figurerne bages ved lav varme i ca.2-2 ½ time. Juleværksted på Grøn stue – skilt på døren kl.9.30-11.00 man, tir, ons, tors. Juledekorationer Juleaktiviteter på legepladsen  Umulius Tegn:  At børnehaven ”emmer af jul” og at det breder sig i løbet af december  At børnene udviser lyst til at deltage i planlagte aktiviteter  At børnene hjælper og inspirerer hinanden i aktiviteterne  At børnene taler om/synger/leger jul Dokumentation:  Produkter/udsmykning fra aktiviteterne  Kontaktbøger (specialgr.) og billeder på minInstitution  Ugens sang (kopi af udvalgte julesange med hjem)  Julepynt skal blive hele julen Evaluering:  På et fælles personalemøde vha. SMTTE-model

20 Læreplaner Barnets alsidige/personlige udvikling Sociale kompetencerSprog/kommunikation - at deltage i differentierede fællesskaber -alle kan være med uanset evne -en oplevelse af at være med -udvikle kompetencer -værdifuld medskaber og udvikler af sociale, kulturelle og traditionsbundne fællesskaber -at kunne acceptere at hverdagen ser anderledes ud -flytte grænser og turde være på -at tro på sig selv, udvikle selvfølelse og selvværd -at vente på tur -at respektere egen og andres formåen -at tro på sig selv, udvikle selvfølelse og selvværd -at styrke og udvikle fællesskaber -udvide kommunikation (kropssprog, parasprog, tegn) -udvide sproglige begreber -udvide sprogforståelse i små grupper -sproglig hukommelse og genkendelighed Krop og bevægelseNatur og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier -sanseintegration -finmotorik (dekorationer, pebernødder) -grovmotorik (julesanglege) -kendskab til tal og rummål (dl, cl ved bagning) -vi bringer naturen ind i stuerne -kendskab til vejrfænomener (frost, sne) -erfaring med ild -kendskab til jul og juletraditioner -medskaber af børnehavens juletraditioner, kultur og stemning

21 Fælles forældresamarbejde Forældrebestyrelse Arrangementer med forældre - Sommerfest - Lucia Forældremøder

22 Fælles personalemøder Pasning af hinandens børn ved Teammøder To repræsentanter i forældrebestyrelsen Fælles pauser Fælles ansvarsområder i huset og på legeplads Fælles pædagogisk dag Fælles for personalet

23 Hvad betyder det for børnene Relationsdannelse på tværs Motivation til udvikling Accept og anerkendelse Tolerance Respekt Omsorg ”forbilleder” – nogle at spejle sig i Nye eller ”sarte” børn kan finde tryghed og ro på gul stue Det er Ok at være anderledes Børn tør spørge Kommunikation på tværs – billeder og t-t-t

24 Hvad betyder det for personalet Stor vidensdeling Ressourcer der går begge veje At vi også ser den alderssvarende udvikling hos børn At vi ser ting, der lykkes At vi lærer at udnytte børnenes potentialer At vi ikke altid gør tingene så specielle Fysiske ressourcer Forskellig tilgang til forældrene Stor fællesskabsfølelse, fordi det lykkes Stor faglig sparring, udvikling og tilfredshed

25 Hvorfor lykkes inklusion hos os Velvilje hos alle til at gøre en indsats Respekt for hinandens arbejde Accept af at vi gør tingene forskelligt og har forskellige muligheder og ressourcer Accept af, at vi ikke kan gøre alt fælles At vi løbende undersøger og analyserer vores inklusionspraksis Ledelse der prioriterer alle grupper lige højt At vi prøver at finde fælles løsninger Fordi vi vil det og kan se mulighederne i det Vi kan se, at det giver mening for børnene Alle børn og voksne føler sig som en del af fællesskabet

26 Inklusion, lykkes når: Rum, Rammer og Ressourcer er til stede Citat: Bent Madsen

27 Succeshistorier


Download ppt "Præsentation. FNs konvention om barnets rettigheder – 1989 …beskyttelse af børn og deres rettigheder Salamanca-erklæringen 1994 Stk. 53: Uddannelse i."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google