Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Advertisements

Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
FØDEVAREANPRISNINGER
2. semester uge : Online Markedsføring
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Sponsorater/Reklamer
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
6. Virksomhedens indtægter
Loyalitet – hvad siger juraen?
Lise Walbom, Chefkonsulent i DI Fødevarer
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Marlene og Nichlas.  Reklameformer  Sales promotion  Salgsarbejdet.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Reklame & Markedsføring
Forholdet til kunderne
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
-markedsføring Sofia og Mattias, 2hh11oma. Online-markedsføring.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Kapitel 16 Konkurrenceret Kapitel 16 handler om: Konkurrenceloven, der indeholder: Forbud mod visse konkurrence- begrænsende aftaler Forbud mod misbrug.
Kapitel 9 Markedsføring. I kapitel 9 gennemgås: 1.Markedsføringslovens (MFL) regler 1.1 Generalklausulen 1.2 Adfærd på markedet 1.3 Forbrugerbeskyttelse.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Stigende krav til behandling af persondata
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Forslaget til ny Markedsføringslov
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Forslag til ny markedsføringslov
konkurrencesituation
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 10 Internationale køb
Baggrund for DM Media Opbygning af permission base
Kapitel 9 Markedsføring.
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Best practice i sociale medier
Foreningsliv & Persondataforordning
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Kapitel 13 Kreditaftaler.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 9 Markedsføring.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Præsentationens transcript:

Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale meder Internationale regler

1. Forbrugerombudsmanden Kontrollerer og fører tilsyn med at virksomheder overholder markedsføringsloven Kan give forbud, påbud og være part i retssager Kan forhåndsgodkende virksomheders tiltag Definere ”god markedsføringsskik”

2. God markedsføringsskik Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik, og i deres markedsføring vise hensyn til: Forbrugere Andre erhvervsdrivende Almene samfundsinteresser

2. God markedsføringsskik Markedsføring må ikke: Være diskriminerende Spille på frygt og overtro Opfordre til vold eller farlig adfærd Mærkbart forvride forbrugernes økonomiske adfærd – Hvis fx urigtige oplysninger har fået forbrugeren til at købe noget han ellers ikke ville have købt, hvis de rigtige oplysninger var kommet frem

3. Reglerne i markedsføringsloven Vildledning og utilbørlig markedsføring Forkert brug af kvalitetsmærke, fx øko- mærket Forkert prismarkedsføring, fx før-nu priser, prisbesparelser, mængderabat, slagtilbud, ophørsudsalg, outlets, garanti, lagersalg

3. Reglerne i markedsføringsloven Vildledning og utilbørlig markedsføring Påstande, anprisninger og salgsgas – påstande skal kunne dokumenteres, fx at varen er økologisk – Anprisninger og salgsgas kan forbrugeren godt geneskue, fx Fyns fedeste festival, Byens bedste frisør Aggressiv og utilbørlig markedsføring

3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod skjult reklame En reklame skal kunne genkendes og identificeres Vi skal vide, når vi bliver udsat for markedsføring – Fx en advertorial – fremstår som en avisartikel, men det er i virkeligheden betalt reklame. Det skal klart fremgå

3. Reglerne i markedsføringsloven Sammenlignende reklamer Det er ok i en reklame, at sammenligne sig med andre produkter på markedet, men reklamen må fx ikke: Vildlede, kritisere, latterliggøre, nedvurdere Give anledning til forveksling med konkurrenter eller deres varer Snylte på andres varemærker Fremstille en vare, som er en kopi af et andet varemærke

3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod SPAM – uanmodet henvendelse Forbud mod direkte markedsføring: For at sælge noget, må en virksomhed ikke henvende sig direkte til forbrugere, private eller offentlige virksomheder ved brug af fjernkommunikation, fx , sms. Undtagelse: Givet samtykke Undtagelse: Bestilling af bøger, abonnementer på aviser, blade, sygetransport, formidling af forsikringsaftaler

3. Reglerne i markedsføringsloven Forbud mod SPAM – uanmodet henvendelse Forbud mod direkte markedsføring: Undtagelse: Hvis virksomheden tidligere har solgt til kunden, og derfor har kundens e- mail adresse – Betingelse: Kunden skal kunne ”afmelde” sig Robinson-listen: En forbruger kan tilmelde sig Robinson-listen og frabede sig al henvendelse om markedsføring. – Virksomheden risikerer bøde ved henvendelse til forbrugere på Robinson-listen

3. Reglerne i markedsføringsloven Vejledning og brugsanvisning En virksomhed har pligt til at give kunden den nødvendige vejledning, brugsanvisning m.v. Hovedregel: På dansk Undtagelse: IT og software-produkter Mangelfuld vejledning er i strid med markedsføringsloven

3. Reglerne i markedsføringsloven Børn og unge Børn og unge er lette at påvirke og nemmere at præge Børn og unge forholder sig ikke kritiske overfor markedsføring på samme måde som voksne. Ikke opfordre til vold, bruge frygt eller overtro som virkemidler, udvise hensynsløs adfærd, anvendelse af rusmidler, alkohol m.v. Se uddrag af vejledning (Bogen side 192)

3. Reglerne i markedsføringsloven Salgsfremmende foranstaltninger Gratis reklamegaver, vareprøver, rabatkuponer, konkurrencer, spil, lodtrækninger, bonussystemer, tilgift osv Tiltaget skal være gennemskueligt for forbrugeren Oplysningerne skal være tydelige, klare og let forståelige Betingelser og begrænsninger skal fremgå

4. Markedsføring via sociale medier Reglerne i markedsføringsloven gælder også på de sociale medier Virksomheder kan indsamle brugeroplysninger/profiler via cookies Virksomheden har pligt til at give nødvendige oplysninger om sig selv – navn, cvr.nr., adresse, sadresse mv. Reklamer skal kunne identificeres Forbud mod uanmodet henvendelse, medmindre der er givet samtykke

5. ICC reklamekodeks Internationale regler ICC: International Chamber of Commerce ICC reklamekodeks – Sæt etiske regler for god reklamepraksis – ”Best practise” – Forbrugerombudsmanden bruger reglerne som fortolkningsbidrag ved vurdering af ”god markedsføringsskik”