Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud
Udfordringer og krav Frit valg og pasningsgaranti - styring Kommunalreform - én indgang Evaluerings- og rådgivningsfun ktion (EVA) Offentliggørelses -krav - tidsrøver Rummelighed & inklusion Formåls- bestemmelser - styrket fokus Sprog- vurderinger - alle 3-årige Børnemiljø- vurderinger - forventningspres Pædagogiske læreplaner - lederens ansvar Privatinstitutioner - konkurrence
Hvorfor? - Kvalitetsreform, trepart & finanslov Lukkedage, sund mad i daginstitutioner, reservebedsteforældreordninger, familie- fleksordninger, pasningsgaranti, bruger- rettigheder Kvalitetsindikatorer, akkreditering, sammenlignelige brugertilfredshedsunder- søgelser, gennemsigtighed Efteruddannelse og lederudvikling
Hvorfor II Målsætninger Ledelse (fokus på kerneopgaven) Ressourceudnyttelse (mere for pengene) Koordinering på tværs (sammenhæng) Børnetid (fokuseret ledelsestid) Implementering af lovgivning
Udfordringer Hvordan får vi: Fokus på kerneopgaven Kvalitet i ydelserne Fokus på fagligledelse, personaleledelse og strategisk ledelse Rationaliseret opgaveløsningen på ikke kerneopgaver Nedbragt sygefravær og stress hos vores ledere
Svar Vi skal frigøre de kreative kræfter til pædagogisk tænkning, personaleledelse og strategisk ledelse Dette ved at: -Løfte opgaver der ikke har noget med kerneopgaven ud af institutionsverdenen
Hvilke opgaver taler vi om? Administration -Løn (forhandling, indstillinger, ansættelsesbreve) -Stillingsopslag -Regnskab, webbetaling Service -Vedligehold af udearealer -Tilsyn med legeplads -Bygningsvedligehold -Rengøring -Mad Fravalg -Virksomhedsdannelse -Lønsumstyring
Hvor skal opgaverne løses? Centralt på rådhuset Decentralt i enheder der dækker flere institutioner (ansættelse af sekretærer) På skolerne/plejehjem eller andre kommunale institutioner
Hvad må målet være? At lave den optimale centralisering af opgaver der ikke har noget med kerneopgaven at gøre!