Afdelingen for Kvalitet & Forskning v/ afdelingschef Lisbeth L. Rasmussen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Introduktion til audit. Udfordringer Studier fra USA og Holland viser, at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
31. januar 2007 Workshop Operation og invasive procedure.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Den røde tråd i bevillingspraksis
Udredning - Behandling
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Rapportskrivning og fund
Jesper Lundh Kommunal praksiskoordinator
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
3. november 2015.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Dansk Sygepleje Selskab (dasys) 16.november 2011
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Social – og Beskæftigelsesudvalget
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Den Danske Kvalitetsmodel
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Implementering af akupunktur Dasys konference
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

Afdelingen for Kvalitet & Forskning v/ afdelingschef Lisbeth L. Rasmussen

Fremtidige udfordringer Studier fra USA og Holland viser at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens Og at 20% - 25 % af den udførte behandlingen ikke er nødvendig eller direkte skadelig Systematisk gennemgang af 235 studier - udbredelse og implementering af kliniske retningslinier (Grimshaw JM, Eccles MP, MJA 2004)

Fremtidige udfordringer Der er store regionale forskelle i kvaliteten af leverede ydelser

Randomiserede studier viser kliniske retningsliniers effekt på patientresultater, hvis de implementeres med: Udbredelse og uddannelse Lokal tilpasning/skræddersys Gentagne påmindelser Computer og netværks tilgængelighed Indgår i patientforløbsbeskrivelser Indgår i pt. information og –uddannelse Følges med indikatorer: feedback & audit Indgår i patientforløbsbeskrivelser Indgår i pt. information og –uddannelse Følges med indikatorer: feedback & audit Kliniske retningslinier & indikatormålinger Grimshaw JM et al. Effectiveness and efficiency of guidelines dissemination and implementation strategies Health Technology Assessement 2004;8:1-352

Audit Anvendelsesområder: –Identificere kvalitetsproblemer –Årsagsanalyse –Dokumentere graden af kvalitetsniveau –Vurdere kvalitetsforbedringer

Definitioner: Audit: Fagpersoners gennemgang af konkrete processer (patientforløb og/eller arbejdsgange) med henblik på at vurdere kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Vurderingen foretages på grundlag af kvalitetsmål og har til formål at afdække tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende forhold.

Definitioner: Intern audit: Audit, som foretages af sagkyndige kolleger inden for den organisation, hvis praksis vurderes. Ekstern audit: Audit, som foretages af sagkyndige personer uden for den organisation, hvis praksis vurderes.

Definitioner: Kvantitativ audit: Audit baseret på kvantitative data vedrørende specifikke indikatorer i relation til den problemstilling, der vurderes. Kvalitativ audit: Audit baseret på et antal enkeltstående tilfælde.

Definitioner: Implicit audit: Audit på grundlag af en fælles kollegial og faglig forståelse af ”god klinisk praksis”, hvor der ikke på forhånd findes klart definerede standarder. Eksplicit audit: Audit på grundlag af på forhånd formulerede (eksplicitte) standarder.

Kvalitativ audit Eksplicit audit –Typisk journalgennemgang (15 -20) ud fra på forhånd veldefinerede fastlagte kriterier (evidensbaseret) –Kan gennemføres af en til to personer

Audit Den Danske Kvalitetsmodel Det auditmateriale, der udsendes til auditgruppen, består af: Kopi af de 20 tilfældigt udvalgte patientjournaler. Journalerne nummereres fortløbende Tjekliste (findes i TAK-journalaudit) over de indikatorer, der skal vurderes Følgende skal vurderes: –Leves der op til den enkelte akkrediteringsstandard og indikator(erne)? –Er der behov for supplerende analyser eller andre tiltag? –Skal der iværksættes indsatser til kvalitetsforbedring eller læring?

Kvalitativ audit Implicit audit –Typisk journalgennemgang hvor kvaliteten af patientforløbet drøftes ud fra en fælles kollegial og faglig forståelse af ”god klinisk praksis” –Deltagelse af 4-12 personer –Ofte anonymiseret materiale –Materialet udsendes til vurdering før selve mødet

Deltagere Involverede fagpersoner Udvalgte fagpersoner Ledelsesinvolvering Involvering af patienter og pårørende

Kvantitativ audit Gennemgang af kvantitative data f.eks. data fra kliniske databaser Deltagelse af personer med indsigt i klinisk praksis. Ledelsesrepræsentation

17 Formål med det regionale auditmøde er på baggrund af data, at… Belyse om behandling og pleje lever op til fastsatte standarder. Belyse om der er klinisk betydningsfuld variation mellem regionens enheder. Belyse om der er, eller skal iværksættes indsatser for at leve op til standarderne. Vurdere den tidsmæssige udvikling af indikatorresultaterne. Vurdere muligheden for kvalitetsudvikling. Vurdere behov for supplerende kvalitative regionale eller sygehusspecifikke audits.

NIP hofter Andel af patienter, der får udarbejdet en genoptræningsplan

Indikator IV: Smerte Andel af patienter, der i forbindelse med mobilisering systematisk får vurderet deres smerter.

Audit ved signifikante dårlige resultater Region Syddanmarks politik –Ekstern audit ved signifikant og negativt afvigende resultater på vigtige resultatindikatorer dvs. mortalitet, komplikationer eller reoperationer

Barrierer ved audit Vurderingen er baseret på skriftligt materiale Observatørvariation Stort tidsforbrug

NIP hofter Andel af patienter, der får udarbejdet en genoptræningsplan

93,5%

Indikator IV: Smerte Andel af patienter, der i forbindelse med mobilisering systematisk får vurderet deres smerter.

98,5%

Vurderingen er baseret på skriftligt materiale Anvendelse af data fra eksisterende IT- systemer Data skal være valide og tidstro –Kvalitetssikring af registreringspraksis

Observatørvariation Eksempler fra Den Danske Kvalitetsmodel –Er der dokumenteret en plan for smertebehandling? –Er der dokumentation for udarbejdelse af behandlingsplan inden for de fastsatte tidsrammer? –Er der i patientjournalen beskrevet, hvilken hjælp patienten har brug for?

Stort tidsforbrug Databelastningen er kritisk for kvalitetsudviklingens fremtid…

Hvor præsenteres data? Som udgangspunkt arbejdes der på at synliggøre resultaterne fra de kliniske databaser, således at de kan anvendes aktivt i ledelsessystemet. Data fra de kliniske databaser og data til belysning af kvalitetsmålene præsenteres internt i organisationen på to måder: –I ledelsesinformationssystemet (LIS) –På dialogmøder med sygehusledelsen

Ventetid fra henvisning til forundersøgelse Varighed af udredning af patienter henvist ved mistanke om mave-tarm kræft, Region Syddanmark marts %

Andel af patienter udredt inden for garanteret udredningstid: 28 dage

Datafeedback og kvalitetsudvikling De relevante informationer skal være umiddelbart tilgængelige for det kliniske personale og præsenteres rettidigt og i et brugbart format. De ansatte skal have incitamenter til at søge og bruge informationerne. De ansatte skal have ressourcer til og mulighed for at reagere. Der skal eksistere en kultur, som er modtagelig for sammenligninger og kvalitetsforbedringer.

Tak for opmærksomheden – Sundhed -Fagfolk - Kvalitet