Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Set i forældreperspektiv
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ørestad Skoles værdier
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Sundhedsprofiler for børn
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
TRIOENS OPGAVER.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Forældre fremmer fællesskabet
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Hygiejne som strategisk indsats
Skolereform august 2014………………
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Velkommen til valgmøde
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Skolebestyrelsen & værdier
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Skolesundhedsprofiler i Odense Kommune
Et fagligt løft af folkeskolen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Yngre Lægers arbejdsmiljø - det handler om trivsel.
09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Investering i skoletoiletter
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Drivkraften og Motivation
Hvem er vi?.
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Samskabelse gennem et Bynetværk
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre

DCUM Statslig videnscenter Trivsel, sundhed, udvikling og læring for alle Fysisk, psykisk og æstetisk miljø Medindflydelse et kerneområde

Børne og unge perspektiv

Undervisningsmiljøloven ”Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt”

Psykisk FysiskÆstetisk Trivsel og læring UM trekanten

Forudsætninger TRIVSEL LÆRING Ansvar og ejerskab Indeklima Hygiejne Ergonomi Toiletter kost Bevægels e Sundhed og velbefindende Fælles værdier Medbestemmelse Tillid Forståelse

Hygiejne i skolen –Handler i høj grad om toiletterne

Ikke nyt med fokus på toiletter… 1882

Fra retirader til hi tec toiletter –Vi er langt med udviklingen af teknologien…

Hvorfor lykkedes vi så ikke?

Problematikkens kompleksitet… Lovgivning Ressourcer Kultur og tabu PRIORITERING - kan betyde at emnet nedprioriteres

Typiske problematikker Stand og vedligehold Antal og afstande Adfærd, ansvar og ejerskab Rengøring Kultur, vaner og regler Tryghed og tabu

Det er vigtigt at vi lykkedes fordi: Mindre fravær –Afbryde smitteveje –Mindske inkontinens mv. Bedre trivsel –Fysisk velbefindende –Tryghed Forudsætninger for LÆRING

Hvad kan vi gøre? Forskellige steder at angribe fra –Lovgivning som afspejler at alle mennesker (store som små) har ret til et ordenligt fysisk miljø, herunder toiletter i defineret antal og stand. –’Viden om’ som gør beslutningstagere som bygherre og bygherrerådgiver i stand til at træffe de rette prioriteringer.

–Lokale indsatser Mere rengøring –Miljøteams Opgør med tabu og regler –Når man skal, skal man… –Fokus på tryghed Vedkommende viden –Anvendelsesorienteret undervisning »Natur og teknologi, Håndværk og Design, Madkundskab, Dansk mv. Elevinddragelse –Indflydelse på æstetik og stemning –Ejerskab for toiletternes tilstand –Respekt for hinanden

Angrib hele vejen rundt Kulturændring Ressourcer TOILETTER Faciliteter Konkret lovgivning Bryd tabu Prioritér: Adfærd Oplysning Vær forandringsagenter