Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn 24.-25.9 2015Eva Rønn UCC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Velkommen til workshoppen
Progression i samfundsfag
Matematik er det nye sort!
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Grundlæggende IT, niveau G
Er ændringer forbedringer?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
KOMpetenceMål i PraksIS
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Økonomiske kompetencer
Uddannelsesparathed - hvad er det
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Dronninglund 2/2-05.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Matematiske kompetencer
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Forenklede Fælles Mål Matematik
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC

Komrapporten Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisningen i Danmark. (2002) Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 18 Redaktion: Mogens Niss og Tomas Højgaard Jensen, Roskilde Universitetscenter På initiativ af Undervisningsministeriet og Dansk Naturvidenskabeligt Uddannelsesråd i 2000.

Ideerne bag Et ønske om  At udvikle matematikundervisningen  Et opgør med pensumitis  At skabe progression og sammenhæng gennem hele uddannelsen

Mogens Niss havde tidligere peget på, at et fag traditionelt beskrives ved -Et overordnet formål -Fagets pensum som oplistede stofområder -Angivelse af evaluering / eksamenskrav Kan føre til, at fagets faglighed identificeres med dets pensumliste. Eleverne lærer at beherske pensum.

Indholdet i matematikundervisningen er andet og mere end det faglige stof Fx  kunne forstå, hvad et argument er  selv kunne argumentere  kunne løse en ikke rutinepræget opgave  kunne vide, hvad matematiske spørgsmål er  kunne bedømme en matematisk model  selv kunne opstille en matematisk model  …

Sammenligning af fagligheden i uddannelsessystemet En sammenligning af pensumlister fører til at se forskellene. I stedet beskrive udviklingen på langs gennem uddannelsessystemet. En udvikling  der kommer til udtryk på forskellig måde på de forskellige trin  der knyttes til og udvikles ved arbejdet med de matematiske stofområder

Otte kompetencer

Hvad er en matematisk kompetence Definition Indsigtsfuld parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, der rummer en bestemt slags matematiske udfordringer Dvs. den er  orienteret mod handling  aktiveres inden for et område  omfatter mere end en række færdigheder

At kunne handle i en matematisk situation Andet og mere end:  bare at gentage paratviden  blot udføre færdighed i en bestemt kontekst Det er, at have handleberedskab i forskelligartede situationer  kunne overskue situationen  anvende viden og færdigheder passende til konteksten  Kunne begå sig inden for området

Et eksempel, der illustrerer betydningen af kompetencebegrebet Der skal være samme sum på hver af de tre sider

Mål - Indhold Matematikfagligt  Addition  Subtraktion Derudover  Handle i ikke rutinemæssig situation  Lægge en strategi  Overveje forskellige løsningsmuligheder  Argumentere for antallet af løsningsmuligheder

Kompetencer i Fælles Mål 2003 Fælles Mål - Matematik  Beskrevet i et afsnit i undervisningsvejledningen 2009 Fælles Mål – Matematik  Indgår i formålet for matematik  Trinmål og slutmål opdelt i matematiske kompetencer matematiske emner matematik i anvendelse matematiske arbejdsmåder  Beskrevet i læseplan og undervisningsvejledning

Matematiske kompetencer i FFM at spørge og svare i, med og om matematik  Problembehandling  Modellering  Ræsonnement og tankegang

Problembehandling handler om at kunne opstille og løse matematiske problemer.  Indskolingen – løse enkle matematiske problemer  Mellemtrinnet – mere komplekse problemstillinger. Tilegne sig strategier.  Udskolingen – selv tilrettelægge, strukturere og vurdere større problemløsningsprocesser.

Modellering -handler om at kunne opstille matematiske modeller af virkeligheden samt kunne analysere og fortolke foreliggende modeller.  Indskolingen – simple hverdagssituationer. Mellem virkelighed til matematik.  Mellemtrin – hele modelleringsprocesser, sammenhængen mellem matematik og virkelighed  Udskolingen – de enkelte delelementer i modelleringsprocessen. Desuden vurdere matematiske modeller.

Ræsonnement og tankegang -handler om at stille, genkende og besvare spørgsmål, som er karakteristiske for matematik, samt at kunne opstille og følge matematiske ræsonnemen- ter  Indskoling - enkle matematiske spørgsmål, svar og forklaringer  Mellemtrin – enkle ræsonnementer ud fra egne hypoteser i forbindelse med fx undersøgende arbejde  Udskoling – afgrænsning mellem definition, sætning og bevis. Fokus på opbygningen: forudsætninger, definitioner, sætninger, bevis

Matematiske kompetencer i FFM - at omgås sprog og redskaber i matematik  Repræsentation og symbolbehandling  Kommunikation  Hjælpemidler

Repræsentation og symbolbehandling -handler om at kende og kunne betjene sig af forskellige repræsentations- former, at kunne vurdere og derudfra vælge relevant repræsentationsform i en given sammenhæng samt at kunne oversætte mellem forskellige re- præsentationsformer. Afkodning og brug af matematisk symbolsprog er centralt.  Indskoling – konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer  Mellemtrin – sammenhængen mellem hverdagssprog og det matematiske symbolsprog  Udskoling – brug af variable. Eleverne skal vurdere og vælge repræsentationsform ud fra situationen

Kommunikation - handler om at kunne udtrykke sig og forstå andres kommunikation om matematikholdige emner, herunder mundtlige, skriftlige og visuelle kommunikationsformer.  Indskoling – mundtlige og visuelle kommunikationsformer. Brug af enkle fagord og begreber  Mellemtrin – Også fokus på skriftsproget. Eleverne skal forstå og udtrykke sig på et mere præcist fagsprog  Udskoling – graden af præcision øges. Fokus på det matematiske fagsprogs begreber og notation skriftligt og mundtligt

Hjælpemidler - handler om at have kendskab til og kunne anvende forskellige hjælpemidler samt at kunne vælge et relevant hjælpemiddel til arbejdet med en given matematisk problemstilling.  Indskoling – vælge, vurdere og anvende konkrete materialer og digitale hjælpemidler  Mellemtrin – hjælpemidlet vælges ud fra sammenhængen. Større grad af præcision i arbejdet.  Udskoling – anvender og vurderer forskellige hjælpemidler til samme problemstilling. Finder muligheder og begrænsninger.

Et andet eksempel - Taxigeometri Man må kun bevæge sig lodret og vandret. Hvert trin tæller 1. Afstanden mellem de to punkter A og B er 5

Taxigeometri Hvor mange punkter ligger lige langt fra hver af de to røde punkter?

Løsningen I dette 7x7 net er der 19 punkter med lige stor afstand til de to givne punkter

Indhold Matematikfagligt  Diskret geometri  Ændrede definitioner og begreber Kompetencer  Tankegangskompetencen  Problembehandlingskompetencen

Hvad bidrager kompetencer med? Bl.a.  systematiserer de processer, der indgår i matematikundervisningen  er et værktøj til at se matematikundervisningen over hele uddannelsesforløbet  Beskriver, hvad man skal gøre med de faglige emner i matematikundervisningen

Litteratur /links Komrapporten: Niss, Mogens (2001): Kompetencebeskrivelsen af matematik som undervisningsfag i Matematik nr. 3 Lindhart, L. m.fl. (2010): Ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning i Mona nr. 4 Skott, J. m.fl. (2009): Matematik for lærerstuderende, Delta, Fagdidaktik, Samfundslitteratur