Iagttagelser og antagelser i forbindelse med Ph.d. projekt v/ Marianne Staal Stougaard, ph.d. studerende Den 27. maj 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Social innovation og empowerment af (udsatte) lokalsamfund
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Bydelsmødrene udpeges og gennemfører uddannelsesforløb på CBSI og kompetenceudvikles herefter løbende. Kompe tencer SUD Erfarin ger fra andre projekt er.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
John Andersen Empowermentbegrebet
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
LOF Ikast/Brande Samskabelsesprojekt vedr. sundhed og frivillighed.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Biblioteket som medspiller i det boligsociale arbejde.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Inklusion og Specialviden
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Skab en stressfri hverdag på din uddannelsesinstitution Velkommen! 28. april 2016 Odense.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
En nordjysk investering – Vejle
krav, dokumentation, opfølgning og erfaringer
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
CO-CREATION I DANSK POLITI
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Demokrati og involvering
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
- Spot på snusepraktikker
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
PL møde med praksisfeltet
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Ia Brix Ohmann Facilitator & Social entreprenør
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Danmarks Vejlederforening
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Iagttagelser og antagelser i forbindelse med Ph.d. projekt v/ Marianne Staal Stougaard, ph.d. studerende Den 27. maj 2016

Program  Præsentation ♦ af mig ♦ Ph.d. projektets overordnede linjer ♦ Ph.d. projektets cases  Antagelser og iagttagelser fra det indledende feltarbejde ♦ Social kapital som analytisk linse ♦ Mediatorrollens betydning for samarbejdet  De 6 tænkehatte ♦ Gruppeproces vedr. jeres samskabelsesudfordringer/ideer pt.

Præsentation  Ph.d. studerede og ansat i UCL  Tidligere daglig leder i en frivillig social forening med base i Vollsmose og tæt samarbejde med Odense Kommune. ♦ Deltager i og iagttager af velmenende men kuldsejlede tiltag for beboerne ♦ Undren over ressourcespild samt hvad der ‘gør det gode samarbejde’

Ph.d. projektet – helt overordet  Problemformulering: ♦ Ph.d.-projektet undersøger hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer samarbejdet mellem de fagprofessionelle, lønnede medarbejdere og beboere / civilsamfund i socialt udsatte boligområder i Odense med særligt fokus på en empowerment / demokrati-forståelse af samskabelse.  3 cases: ♦ Foreningen Sahan og Odense Kommune ♦ Den boligsociale helhedsplan Rising Planen ♦ Fyns Politis Dialogindsats

Antagelser og iagttagelser  Social kapital: ♦ Putnams afgrænsende og brobyggende sociale kapital.  herunder vertikal og horisontal tillid samt normer  Mediatorrollens betydning ♦ Voorberg, Bekkers og Tummers (2015) betydningen af en mediatorfunktion for at mindske eventuelle barrierer ved samskabelse.

Oversigt over afgrænsende og brobyggende kapital samt mediering Afgrænsende kapital Mediering (personer, aktiviteter, fysiske rum) Brobyggende kapital (adgang til viden, nye netværk og ressourcer)   Sahan  Odense Kommune  Kommunal medarbejder med somalisk baggrund  Kapacitetsopbygning (foreningsundervisning)  Kommunale konsulenter (skaber kontakt til andre aktører i kommunen)  Tildeling af foreningslokaler  Møder med skoleleder  Møder med SSP  Afholdelse af fælles planlagte borgermøder   Beboergrupper i Risingområdet  Etnisk dansk baggrund  Arabisk  Pakistansk  Tyrkisk  Somalisk  Boligsociale medarbejdere  Påskeløkkens beboerhus  Onsdagscafeen  Fællesspisning  Øvrige aktiviteter  Tid  Samarbejde mellem beboerne  Gensidig tilnærmelse/øget kenskab  Venskaber  Justering af normer (for social handlen)   Politiet  Netværk og foreninger i de udsatte boligområder  Koordinator  Roundtable sessions  Dialogmøder  Borgermøder  Afholdelse af møder på beboernes hjemmebane  Øget tillid til politiet  Samarbejde med politiet i konkrete sager  Flere anmeldelser

De 6 tænkehatte  Udviklet af Edvard de Bono, en maltesisk fysiker og psykolog  Kan bruges til: ♦ At få belyst en projektidé fra flere sider ♦ At løse en udfordring ♦ At udfordre ens eget perspektiv ♦ At arbejde med gruppedynamikker

De 6 tænkehatte

Øvelse: Tænkehattene og jeres samskabelsesudfordringer/ideer  I jeres gruppe, tag en runde, hvor I hver kort beskriver den ‘case’ I gerne vil have de andres tænkehatteperspektiv på og bliv enige i gruppen om, hvilken case I tager, 10. min.  Den med ‘casen’ påtager sig den blå hat og faciliterer processen  Den med casen starter med den hvide hat og præsenterer fakta.  De andre i gruppen tager henholdsvis den røde, sorte, gule og grønne hat på og giver ud fra hver hats perspektiv deres input til casen, 25. min.  Plenum, hvordan virkede øvelsen?  PAUSE