Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
I dag er temaet Visualisering
Lærings- og praksisfortællinger:
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
God trivsel = God læring
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Specialpædagogisk massage
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Sårbarhed hos børn og unge
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skoleparathed Sunds skole.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Relations kompetencer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børn og unge med komplekse traumer
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Traumer og PTSD I Program Præsentation og struktur Forventninger Nervesystemet Traumer Grounding og centrering Pausetræning.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Program Kom til stede Siden sidst Kropssprog og kommunikation teori ”Lie to me” Opvarmning Øvelse Pause Pausetræning Opvarmning – stift/ledeløst, store.
Grænser.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Den glade skole på bjerget.
.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn og unge Lidt mere om grænser Pausetræning Evaluering Træningspunkt Tak for i dag

Bevidst brug af Skalaen fra Ro i nervesystemet 5-7 Uro/Parathed 8-10 Alarmhjerne

Reason Relate Regulate

Hvordan er vi sammen ? I kommer med bidrag fra jeres praksis Vi tager ledelse af proces Vi / I kommer med fagligt input Læringsdagene/kursusdagene er en parallelproces.

Film Hvad lægger du særligt mærke til? Hvordan kan du bruge den i dit møde med traumatiserede unge?

Psykiatrifonden -projekter/snak-om-det/snak-om-det-ptsd.aspx

3 og 3 snak Hvad gjorde indtryk? Er det noget jeg kan bruge?

Snakkekort Hvordan påvirker oplevelserne farens tanker, følelser, krop og handlinger Fordele og ulemper ved at læreren/venner ved det Hvad kan gøres for at skabe åbenhed i gruppen Rollespil om hvordan man kan støtte Ali fx på mobil Enig/uenig fx ked af det, bedst at holde det for sig selv? Tillidslege

Følelsesmæssig 1. hjælp Beroligende nærvær Det, der ryger op falder ned igen Tre forskellige sprog til hver del af hjernen. Vær opmærksom på dine egne sansninger Følg barnet - rytme, sansninger og følelser Langsomt tempo – reptilhjernen er meget langsommere end neocortex

Pause

Rollercoaster Hvordan udnytte kroppens medfødte evne til selvregulering efter traumatisk begivenhed Hvordan kan man bedst understøtte denne proces.

Frys en overlevelsesstrategi

1. Prioritet - tryghed Fysisk nærvær Toneleje Lydhør gestik Klare instrukser Øjenkontakt Anerkendelse af hvert enkelt barn

Legen Til at genoprette balancen i det autonome nervesystem

Gruppesammensætning De afbalancerede 60-80% De hyperaktive 10-20% De apatiske 10-20%

Roller coaster modellen

Det Røde hav

Refleksion Hvordan var min arousal undervejs? Hvordan kan jeg bruge modellen i mit arbejde? Hvordan kan jeg bruge legen i mit arbejde? Skal den laves om ift. den gruppe jeg arbejder med?

Grænser fortsat Sidder du godt?

Pausetræning

Evaluering

Vælg et træningspunkt fremadrettet Grounding  Pausetræning  Skalaen  Trygt sted  Grænser  Triggere  Brug af film på dansk eller engelsk  Roller coaster modellen  Psykisk 1. hjælp

1 ting jeg tager med fra i dag

PTSD Voldtægtsofre Soldater i krig Overfald Ulykker Udviklingstraume 50% af voldtægtsofre 10-18% af udsendte soldater

Traume eller ej? Selve begivenheden Livsomstændigheder i det øjeblik begivenheden indtræffer Fysiske og personlighedsmæssige forudsætninger bl.a. alder Måden at møde overvældende erfaringer/personlig kapacitet til at imødegå fare Tillærte færdigheder Forhistorie af succesfulde og traumatiske erfaringer Omgivelsernes reaktion Personlig (fx voldtægt) eller upersonlig (fx jordskælv)

Forudsætninger forandrer sig gennem livet

Konsekvenser af traume/PTSD Skam, skyld, angst, aggression og sorg Koncentrationsbesvær Undgåelsesadfærd (Genoplevelse – flashback, billeder, tanker, mareridt) Isolation

Tid, arousal og læring

Neurologisk og psykologisk Desorganiseret og urolig adfærd Impulsivitet Motorisk hyperaktivitet Tvangsprægede, gentagne handlinger Stærke kropsspændinger Søvnproblemer og mareridt Nedsat motivation for at deltage i aktiviteter Mindsket tillid til sig selv og andre Begrænset fremtidssyn Dissociation

Grænser – 4 lag - alle grænser sanses gennem kroppen

1.Lag - huden, den fysiske grænse allerede i livmoderen, igen ved fødslen, ved berøring. Helt basal. Hvor går min krop til og hvor begynder mine omgivelser. 2. Lag – det personlig rum Luftrummet omkring mig dannes i de to første leveår. Barnet lærer at adskille sig fra nærtstående voksne. 3. Lag – social grænse Hvad er dit og mit? 4. Lag – territoriale grænse Fx faste pladser.

Alle 4 lag giver kropslige reaktioner for at beskytte os. Jo mere den voksne er opmærksom på egne grænser, jo bedre kan haun passe på sig selv. - Og jo større bevidsthed om grænser hos den voksne, jo bedre bliver haun til at hjælpe barnet med at etablere sunde grænser

Øvelse 1 – Hvad er klokken? 2 og 2 A. Står ved busstoppestedet B. fremmed kommer hen og spørger undskyld kan du sige hvad klokken er i normal afstand for B Derefter vælger B at stoppe for tæt på og for langt væk A hvordan mærkes det fysisk i kroppen sæt ord på B hvordan mærkes det hvordan var det Byt roller

Øvelse 2: Jeg skal huske… 2 og 2 A skubber B, og samtid med at B tænker på indkøbssedlen eller noget lign. Derefter trækker A B stadig imens B tænker på det samme som før Snak hvordan var det Bytte Derefter gentag men nu mens B grounder og bygger kraft op ( centrering ) Snak hvordan var det var der forskel beskriv den fysisk Bytte