Patient- og pårørendeinddragelse på OUH - Odense Universitetshospital & Svendborg Sygehus Seminar med fokus på OUH´s erfaringer med og forventninger til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Pakkeforløb på kræftområdet
Lederstormøde 6 – 16/12-08.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
UNIK – Innovative løsninger til kronisk syge
Ledelse…for, gennem og med patienten
Metoder og Status i Danmark
Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Intern survey uge 45.
Organisatorisk brugerinddragelse
Tak Tak for invitationen til i dag
Velkommen til Sundhedsfagligt Forum. Udarbejdet af Dorthe Overgaard, seniorforsker og sundhedsfaglig forskningsleder Velkommen til Sundhedsfagligt Forum.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
TORVEDAG DEN 29. MAJ 2013 Lise Søndergaard, Leder Sund Info, Plan & Kvalitet.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
PSYKOTERAPEUTISK CENTER
Sygepleje til patienter med ovariecancer – Hvordan bliver vi bedre?
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Målstyret læringsreform
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Velkommen til Temadag for Gerontologiske og Geriatriske sygeplejersker
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Regionshospitalet Viborg
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Velkommen til møde i Erfagruppen Epos HR. Agenda – 09.30Registrering og morgenbrød – 09.45Velkommen v/ Ann Langballe Madsen – 10.45Nye.
Vejledning til telemedicinsk ambulant forløb. KOL - TeleCare Nord. Patient udskrives fra sengeafsnit med ilt Ilt seponeres efter ca. 5 uger via telemedicin.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Netværksdage Nyborg Strand 30
Røde kors fællesskaber
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
v./ direktør Judith Mølgaard
De pårørende i beslutningsrummet
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Patientens rejse i sundhedssektoren -
VIS 2012 – Videndeling Inden for Sygepleje
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
VIDENDELING OM BIOSIMILÆRE LÆGEMIDLER OG HVAD DER SKAL SKE I FREMTIDEN
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Patient- og pårørendeinddragelse på OUH - Odense Universitetshospital & Svendborg Sygehus Seminar med fokus på OUH´s erfaringer med og forventninger til indsatser for patient- og pårørendeinddragelse Dato: Fredag, 25. januar 2013 Tidspunkt: Kl Sted: Auditorierne v. Emil Aarestrup, Klinikbygningen, OUH - Odense Universitetshospital Formål:  Skabe en fælles forståelse af betydningen af patient- og pårørendeinddragelse  Dele viden om og erfaringer med patient- og pårørendeinddragelse på OUH  Inddrage deltagerne i at give inputs til OUH´s kommende indsatser for patient- og pårørendeinddragelse Målgruppe: Direktion, Afdelingsledelser, Kvalitetsnøglepersoner og andre relevante deltagere Tilmelding til: Afdelingssekretær Tina Spangsberg Tornøe, Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV Tlf

PROGRAM Kaffe og morgenbrød Velkomst – Nogle ledelsesmæssige konstateringer og observationer om patientoplevet kvalitet, LUP og patient- og pårørendeinddragelse v/adm. sygehusdirektør Jane Kraglund, OUH – Odense Universitetshospital og Svendborg sygehus ”Sundhedsvisionen” og forventninger til patientinddragelse i Region Syddanmark v/sundhedsdirektør Per Busk, Region Syddanmark Patientens stemme v/videoklip – efterfulgt at pause Hvad ved vi om patientinddragelse og kvalitetsudvikling – hvad virker og hvilke effekter har indsatserne? v/vicedirektør, dr.med. Torben Mogensen, Hvidovre Hospital Medinddragelse og lighed – en god idé? v/postdoc., ph.d. Mari Holen, Roskilde Universitetscenter Patientens Rejse i Sundhedssektoren (PaRIS) – hvilke indsigter og erfaringer har vi taget med os fra projekt PaRIS om patientinvolvering? v/udviklingskonsulent Mette Mollerup, Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV, OUH Introduktion til workshops v/adm. sygehusdirektør Jane Kraglund, OUH – Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus Kaffe- og frugtpause samt lokaleskifte til parallelle workshops Parallelle workshops – Runde Frokost Parallelle workshops – Runde Kaffepause samt lokaleskifte til Emil Aarestrup Patientinddragelse og ændring af ”mind-set” – en central ledelsesudfordring v/institutleder Peter Kjær, Institut for Organisation Copenhagen Business School Afrunding af dagen v/adm. sygehusdirektør Jane Kraglund, OUH – Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus

Individuel inddragelse A Patient- og pårørendeinddragelse ved brug af sundhedsteknologi Hvordan kan telemedicin og andre tekniske løsninger understøtte patienternes egenomsorg? Mange af løsningerne skal betjenes af patienten selv og nødvendiggør dialog og aktiv inddragelse. Det ændrer i de traditionelle måder at behandle på og det ændrer på både patient- og behandlerrolle. I workshoppen præsenteres erfaringer fra afd. J med telemedicinsk opfølgning til patienter med KOL samt fra Rehabiliteringsafdelingen telemedicinsk genoptræning. Herudover præsenteres erfaringer fra afd. C med henholdsvis inddragelse via rapportering af egne symptomer og mailkorrespondance. Oplæg v  Sygeplejerske Bente Grøn Hansen, Afdeling J,  Fysioterapeut Pi Ellebæk Knudsen, Rehabiliteringsafdelingen, OUH – Odense Universitetshospital  Overlæge John Bonde Knudsen, Afdeling C B Kommunikation og dialog med patienter og pårørende Motivationssamtalen er en metode, som fremmer dialog mellem patienter og sundhedsprofessionelle. Calgary-Cambridge Modellen har fokus på gennem øvelse og feedback at træne personalet i at håndtere svære samtaler. I workshoppen præsenteres tilgangene og erfaringer fra hhv. motivationssamtalen på afd. H, bl.a. Calgary-Cambridge metoden fra Indvandremedicinsk klinik og bl.a. konfluent pædagogik fra afdeling M. Oplæg v/  Sygeplejerske, forsker Lene Bjerregård, Afdeling H  Klinisk forskningssygeplejerske Dorthe Nielsen, Indvandremedicinsk klinik, Afdeling Q  Klinisk specialist Lene Esmann, Afdeling M C Inddragelse i eget forløb gennem dialog med patient- og pårørende Inddragelse af patienternes viden og resurser kræver, at man som sygehus på et så tidligt tidspunkt i patientforløbet som muligt, aktivt inddrager patienten og evt. pårørende. I workshoppen præsenteres erfaringer fra Dialysen afd. Y, hvor patienterne inddragelse i egen dialyse og fra afd. G (Svb), hvor patienter og pårørende inddrages i planlægning af indlæggelsesforløbet. Oplæg v/  Klinisk specialist Birthe Kildegaard Poulsen og sygeplejerske Susanne Bøtkjær Lindum, Dialysen, OUH  Udviklingssygeplejerske Karin Holler, Afdeling G, OUH - Svendborg Sygehus D Patient- og pårørendeinformation i den digitale tidsalder Der har hidtil været en tradition for at udarbejde informationsmateriale i form af pjecer og lignende. De nye medier åbner mulighed for at producere informationsmateriale i en anden form end tidligere og f.eks. inkludere lyd, filmklip og interaktion, så der derigennem opnås mulighed for en tættere og mere naturlig information til patienterne. Der gives i workshoppen et eksempel på hjemmeside til børn og virtuelle netværk mellem indlagte unge, og fra afdeling D et site til kvinder med underlivskræft, som er testet i randomiseret studie samt andre tiltag i afdeling D. Oplæg v/  Børnevelfærdskoordinator Mette Sorang Kjær, Afdeling H, Thomas Eriksson,” MAKE”, Susanne Bjerre, ”10:30, Visuel Kommunikation”  Afdelingssygeplejerske Hanne Toft Andersen, Afdeling D Ph.d. Studerende Mette Maria Skjøth, Afdeling D Ph.d. Studerende Kamila Adellund, Afdeling D Ph.d. Studerende Dorthe Danbjørg, Afdeling D Parallelle workshops

Organisatorisk inddragelse E Inddragelse af patienter og pårørende – i forskellige brugerundersøgelser Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) leverer en gang om året data om patienternes oplevelser på sygehusene. Der har dog vist sig et behov for at supplere dette materiale. Flere afdelinger har anvendt metoder, der er mere end blot spørgeskemaer, og derfor får belyst flere facetter af patientens oplevelser (bl.a. telefon- og indlæggelsesinterview med patienter). Der gives i forbindelse med workshoppen eksempler på erfaringer fra interview med fokus på hvad der medvirkende til at patienter svare som de gør i LUP´en, erfaringer med anvendelsen af PDA´er til indhentet af patientrespons og fra interview med patienter med fokus på oplevelser ifm. udskrivelse. Oplæg v/  Udviklingssygeplejerske, ph.d. Marianne Thygesen, Afdeling D  Ledende overlæge Jan Erik Henriksen, Afdeling M  Udviklingssygeplejerske Susanne Djernes Bird og sygeplejerske Helle Toft-Andersen, Afdeling F F Patient- og pårørendeinddragelse på det organisatoriske niveau Enkelte afdelingerne har mange års erfaring med inddragelse af patienter, som i større eller mindre grupper bidrager til udviklingen af hospitalets ydelser og service. På workshoppen præsenteres erfaringer med brugerråd, feedbackmøder og fra patient-patient erfaringsudvekslingsforum. Oplæg v/  Klinisk specialist Dorte Heide, Afdeling C  Oversygeplejerske Anette Pedersen, Afdeling B  Kvalitetskoordinator Lisette Bachmann Bjerregård, Afdeling T G Frivillige og patientforeninger Frivillige, som er organiseret i foreninger, har ressourcer, som kan komme patienter til gavn. På OUH er der indtil nu få, men gode erfaringer med samarbejdet. I workshoppen præsenteres afd. X´s mange års erfaringer med samarbejde med frivillige fra Kræftens Bekæmpelse og fra afd. B erfaringer med rådgivende patienter. På afd. G (Svb.) præsenteres erfaringer med samarbejde med Ældresagen og Røde Kors. Oplæg v/  Oversygeplejerske Anne-Mette Thomsen, Afdeling X  Afdelingssygeplejerske Katrin Diklev, Afdeling B 3  Oversygeplejerske Hanne Borum, Afdeling G, OUH - Svendborg Sygehus