Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Almen dannelse vs. skoledannelse
Advertisements

”Om den nye læreruddannelse”
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Vejleder i en foranderlig tid 2004 Vejledning til gavn for individet 2007 Vejledning til gavn for den enkelte og for samfundet 2011 Vejledning målrettet.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark,
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup.
KFF Åndsfrihed Åndsfrihed, demokratiforståelse og friskoler (i dansk perspektiv)
Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Livsstilsændringer og sundhed Tema 1: Lyst og energi til at deltage i fællesskabet Tema 2: Fokus på egen sundhed Tema.
At gøre en forskel Dannelse der virker. Efterskolens pædagogik ved Alexander von Oettingen med fl.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Efterskolen i samfundet Én efterskole – for alle? Om efterskolens samfundsmæssige ansvar og kritiske mulighed Leo Komischke-Konnerup UC Syddanmark.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Forskning der flytter: erfaringer og anbefalinger Andreas Roepstorff.
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Århus Efterskole 21/
Forbrugergrupper og behov
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Brobygning – EUD og efterskolerne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Vejledning i et ledelsesperspektiv
Kursus for nye efterskolelærere
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset?
Selvets kultur.
Alexander von Oettingen (Red.)
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Alexander von Oettingen (Red.)
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Tro på dig selv - det gør vi
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Undervisningspligten
Arbejde med pædagogisk stemning på Egmont Højskolen
Nye forstander på efterskoler 2016
Nysgerrighed og indsats
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Produktionsskole på kanten midt på Nørrebro
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Hvor kan jeg hente hjælp?
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Det hele begyndte i de dage, hvor disse rapporter udkom fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Undervisningsplanlægning
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
Præsentationens transcript:

Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Tendenser i tiden Regeringens målsætning: ”Den dygtigste generation” Kompetence frem for dannelse Konkurrencestaten og det opportunistiske menneske OECD og UNESCO – livslang læring Ny læreruddannelse – fra input styring til output styring Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Dannelse Dannelsesprincipper: Det moderne menneske lider af ubestemthed Anerkendelse gennem den anden og det andet Kærlighed Selvbestemmelse Social deltagelse

Skolen og dannelse Almen dannelse vs. skolens dannelse ”Vi lærer for livet eller vi lærer for skolen” Bruddet mellem ”at leve” og ”at lære” Skolen er en mellemposition: Hvilken skole har staten og barnet brug for? Skolen mangler en orientering: Den traditionelle orientering Den økonomiske/ borgerlige orientering

Skolens paradokser Lærings- og undervisningsprocesser som ikke kan finde sted i livet men som er vigtigt for livet. Formidler færdigheder, viden og holdninger som peger udover skolen og som skal stå sin prøve ikke i skolen men i samfundet. I skolen skal alt transformeres gennem undervisning: Eleven lærer ikke at læse ved at vokse op i et bibliotek Vi lærer ikke om samfundet ved at være i samfundet Almen dannelsen truer skoledannelsen og omvendt Affirmative dannelsesidealer Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Dannelse der virker – et forskningsprojekt Efterskolens dannelseserfaringer Efterskolens dannelseshistorie Efterskolen som dannelsesinstitution Efterskolens dannelsesdidaktik

Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016 Dannelsesprocesser på efterskolen Selvtillid gennem venskabelige fællesskaber bevægelige identiteter, ansvarlighed, omsorg Selvværd gennem interessefællesskaber interesseudvidelse, udda. parathed, beslutningssikkerhed Selvagtelse gennem efterskolefællesskabet social myndighed, social integritet

Efterskole-didaktik Samvær vs. undervisning Dannelsesdidaktik: Strukturerende samvær Undervisende samvær Vejledende samvær Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Efterskolepædagogik Almen dannelse vs. efterskoledannelse Venskabspædagogik og livsoplysning Myndighedspædagogik og folkelig oplysning Intergenerationel pædagogik og demokratiske dannelse Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016