Kommunernes opgaver - og muligheder. Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Advertisements

Forudgående underretning om tvangsindgreb
Kommunernes udmøntning af tilsynspligten – hvad gør de?
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 22 Handel med fast ejendom.
Kondemnering Håndtering af indeklimasager – herunder fugt og skimmelsvamp Erfaringer fra to år med administration af kap. 9 i byfornyelsesloven DABYFO.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
SKIMMELSVAMP byggesagsbehandlingens svøbe Det følgende er dels en læsevenlig gennemgang af vejledning og bagvedliggende forskellige lovtekster, dels en.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Aktivlovens sanktionsregler §§ Møde i Beskæftigelsesregionen
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Boligforeningsprojekt
Alle rettigheder forbeholdes
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Søfartslovgivning og skibsadministration
Konkrete forhold Sekretariatschef Søren Abildtrup.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Konference Danske Havne
Envina-årsmøde-Middelfart Forurening med TCE- Samarbejde og kommunikation Rygesmindevej i Them Hanne Bach Lorentzen, Silkeborg Kommune Steffen Gram.
Spørgsmål til og svar fra TBST.
JURA – HÅNDHÆVELSE OG LOV OM BYFORNYELSE ENVINA TM 60 – ROTTEÅRSMØDE
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Bestilling og ordrebekræftelse
Social – og Beskæftigelsesudvalget
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Varmetillæg Folkepension.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Medarbejderaktier TDC
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Privat lejeret for udlejere
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Alle rettigheder forbeholdes
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Lovliggørelsessager og BR18
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Præsentationens transcript:

Kommunernes opgaver - og muligheder

Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning

Information om skimmelsvamp Vejledning om kommunernes muligheder for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum Vejledning til ejere af private udlejningsejendomme vedrørende fugt og skimmelsvamp Vejledning om kondemnering Anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen

OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

Tilsynsforpligtelse byfl. § 75 Det påhviler kommunalbestyrelsen at føre tilsyn med bygninger, som bruges til beboelse og ophold samt gribe ind i de tilfælde, hvor disse bygninger ved deres indretning eller beliggenhed er sundheds- eller brandfarlige

Tilsyn, hvilke bygninger? Alle boliger Alle opholdsrum - erhverv - undervisningslokaler Betingelse: Lokaliteterne bebos eller anvendes Tomme lokaliteter: Ingen pligt - men mulighed

Tilsyn, hvordan? Metodefrihed Kommunalbestyrelsen beslutter selv hvordan tilsynsforpligtelsen skal udøves Kommunalbestyrelsen skal reagere, hvis den bliver opmærksom på, at en bolig eller lokaler til ophold er sundhedsfarlig

OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp Henvendelser Anmeldelser Den kommunale forvaltning, sociale, tekniske sagsbehandlere Sundhedsplejesker

Kommunens pligt til at reagere Kommunen skal rejse en sag dvs. finde ud af om der er sundhedsfare Metodefrihed Undersøgelsesmetode er en konkret vurdering - besigtigelse - inddrage relevante oplysninger fra ejeren - teknisk undersøgelse

Besigtigelse - formkrav til fremgangsmåden Lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter Vejledning om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter Vejledning om kondemnering Underretning – varsling Mulighed for indsigelse Besigtigelsesrapport

Hvem skal underrettes? Retssikkerhedslovens § 5 Parten Den som besigtigelsen retter sig imod, dvs. den person, som råder over de lokaler, som skal besigtiges Lejeboliger lejeren fremlejeren (ejeren) Tomme boliger ejeren Ejerboliger ejeren evt. ejerlejlighedsforeningen Andelsboliger andelshaveren evt. andelsforeningen

Hvordan skal varslet gives? Retssikkerhedslovens § 5, stk.2 Skriftligt 14 dage inden besigtigelsen Brevets indhold Tid og sted for besigtigelsen – dato og klokkeslet Formålet med besigtigelsen Hjemmel og begrundelse for besigtigelsen (byf. lov § 75) Retten til at parten kan lade sig repræsentere af andre (ex. advokat, revisor,) Ret til indsigelse indenfor en frist fastsat af kommunen (ikke under 7 dage) Klagevejledning efter byfl. § 105, stk. 4. ( Klage kan ske efter udløbet af fristen for at gøre indsigelse mod besigtigelsen)

Selve besigtigelsen Deltagere (kommunalbestyrelse, boligkommission, forvaltning, relevante eksperter) Legitimation Skånsomhed ved indgrebet Destruktive indgreb Nødvendige indgreb i bygningen for at afgøre om der er sundhedsfare - fjerne tapet - løfte gulvbrædder - åbne vægge, lofter Retablering

Embedslægen Kompetence: Rådgivende over for kommunalbestyrelsen Pligt efter anmodning fra kommunalbestyrelsen Hvornår: Når analyseresultat har vist skimmelsvamp, og der er tvivl om sundhedsfaren, som kommunen ikke kan afklare

Besigtigelsesrapport Der konstateres kondemnable forhold: Udfærdiges besigtigelsesrapport m. oplysninger om - besigtigelsens formål - tidspunkt - hvilke personer, der var tilstede - om besigtigelsen blev foretaget med eller uden samtykke - observationer, beskrivelse af det sundhedsfarlige forhold - evt. fotos, fugtmålinger Rapporten fremsendes til parten – snarest muligt Ingen kondemnable forhold konstateres: Parten kan begære besigtigelsesrapport inden 14 dage Besigtigelsesrapport udfærdiges og sendes til parten

OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

Skimmelsvamp Resultatet af undersøgelsen Sundhedsfare, niveau 1 og 2 1.Nærliggende sundhedsfare 2.Sundhedsfare, som ikke er nærliggende Sundhedsrisiko, niveau 3 Mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsrisiko

OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

Sundhedsfare niveau 1 og 2 Kommunalbestyrelsens handlemuligheder Beboede boliger og opholdsrum Pligt til at nedægge forbud kondemnering efter byfl. § 76, stk.1 Sideløbende mulighed for at give påbud - om afhjælpning af de kondemnable forhold efter byfl. §75 a eller efter almenboligloven - om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven - nedrivning efter byfl. § 77, stk. 2 Tomme boliger Mulighed for at nedlægge forbud beboelse efter byfl. § 76, stk.1 Mulighed for at give påbud - om afhjælpning af de kondemnable forhold efter byfl. § 75 a eller almenboligloven - om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven - nedrivning efter byfl. § 77, stk. 2

Forbud mod beboelse eller ophold – kondemnering Hvad skal kommunalbestyrelsen overveje? Forbuddets omfang - hvilke lokaliteter skal kondemneres - gælder forbuddet både beboelse og ophold Frist for kondemneringens ikrafttræden - straks - kort frist - længere frist - forskellige frister for forskellige lokaliteter - lejeledighed Sideløbende påbud - byfornyelsesloven eller almenboligloven - byggeloven Genhusning - midlertidig eller permanent

OUTRO DIAS (ANIMERET) Anvend evt. som sidste dias i præsentationen. For at markere afsender yderligere og afrunde præsentationen. 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4. Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering -Genhusning -Yderligere handlemuligheder: -Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 : 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5

Sundhedsrisiko, niveau 3 Kommunalbestyrelsens handlemuligheder Boliger og opholdsrum Mulighed for at give påbud om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven Almene boliger Mulighed for at give påbud om yderligere tekniske undersøgelser efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund efter almenboligloven om berigtigelse af ulovlige forhold efter byggeloven

Forbud - kondemnering Sundhedsfare niveau 1 og 2 Procedure: Besigtigelsesrapport Varsel om forbud og evt. påbud (formkrav) Indsigelsesfrist Forbud og evt. påbud meddeles (formkrav) Tinglysning samtidig med forbud

Nedlæggelse af forbud – formkrav Anbefalet brev til ejer, andelshaver, lejer, panthavere 1.Hjemmel til kondemneringen, byfl. § 76 2.Beskrivelse af de forhold, som begrunder kondemneringen 3.Frist for fraflytning og rydning 4.Oplysning om klageadgang byfl. § 83 5.Orientering om mulighed for genhusning 6.Orientering om mulighed for indfasnings- eller boligstøtte og -indskud 7.Prioriteringsforbud byfl. § 76, stk Særligt tilskud efter bfl. § 78 9.Frist for forslag til ophævelse af kondemneringen byfl. § 79, stk.1 Ejere og andelshavere punkt 1-9 Lejere punkt 1-6 Panthavere punkt 1-4, 7-9

Påbud om afhjælpning § 75 a Betingelse: Hvilke boliger: Udgifter: Støtte: Erstatning: Forbud skal være nedlagt Påbud rimeligt ud fra samlet økonomisk, beyggelsesmæssig, sundhedsmæssig vurdering Påbud kan gives til beboede og tomme bygninger Almene boliger - påbud efter almenlovgivningen Påhviler ejeren Udlejningsboliger: indfasningsstøtte, byfornyelsesstøtte kap 3 Ejer- og andelsboliger: byfornyelsesstøtte kap 4 Hvis der opstår tab

Påbud om nedrivning § 77, stk. stk. 2 Betingelser:Forbud efter § 76 er trådt i kraft Frist: Ved mulighed for overgang til anden lovlig anvendelse skal der fastsættes en frist for ejeren hertil Hvilke bygninger: Alle kondemnerede Udgifter: Dækning af rimelige udgifter til nedrivning og ryddeliggørelse af grunden Erstatning: Hvis ejer har lidt et tab (minus økonomisk fordel) Taksationskommissionen fastsætter erstatningens størrelse Ingen økonomisk dækning: Det kondemnerede påbydes nedrevet fordi det er blevet til ulempe efter kondemneringen - hverken erstatning eller nedrivningsudgifter

Ophævelse af kondemnering Hvornår kan kondemneringen ophæves? Påbud er gennemført Ejer kommer med forslag til afhjælpning, jf. byfl. § 79, stk.1, som kommunalbestyrelsen kan godkende

Klage - § 83 Klageberettigede: Ejere Boliglejere og erhvervslejere hvis lejemål berøres Panthavere (kondemnering og nedrivning) Klagemyndighed: Byfornyelsesnævnet Klageadgang: retlige spørgsmål almindelig interesse videregående betydelige følger for ejer

Kommunale udgifter Refusion over byfornyelsesrammen til følgende kommunale udgifter: Tekniske undersøgelser Retablering efter destruktive indgreb Genhusning, flytteudgifter Indfasningsstøtte Tabserstatning ved påbud

Genhusning Hvornår har en husstand ret til genhusning? Hvem har ret til genhusning? Hvilken erstatningsbolig har husstanden ret til? Hvem skal skaffe genhusningsboligen? Hvem skal betale? Kommunens overvejelser

Hvornår har husstanden ret til genhusning? Når en bolig skal fraflyttes som konsekvens af en beslutning efter byfornyelsesloven - byfl. § 61 Tidspunkt: Når kommunen træffer beslutning Tidligst 6 mdr. før tidspunktet for fraflytning

Hvem har ret til genhusning Beboelseslokaler: Lejere Ejere Andelshavere Fremlejere Erhvervslokaler: Ingen genhusning

Hvilken erstatningsbolig? To slags genhusning: Permanent genhusning Hovedreglen Midlertidig genhusning Hvis boligen kan være beboelig inden for 6 måneder (12) skal husstanden acceptere en midlertidig genhusning Kommunalbestyrelsen skal skaffe genhusningsboligen

Permanent genhusning Krav til erstatningsboligen § 62 Boligens beskaffenhed: 1 rum mere end der er personer i husstanden eller Samme antal rum som den oprindelige bolig m.m. denne er beboet af mere end 2 personer pr. rum Passende kvalitet udstyr beliggenhed Fortrinsret: Samme kvarter Tilstødende kvarter Afvisningsret: Husstanden kan én gang inden indflytning afvise en tilbudt bolig Fortrydelsesret: Husstanden kan én gang indtil 2 år efter indflytning fortryde og bede kommunen om en anden genhusningsbolig

Permanent genhusning Hvem skal betale? Flytteudgifter: Husleje i ny bolig: Husleje i tidl. bolig: Indfasningsstøtte: Lejere, som selv skaffer sig en bolig: Kommunen Lejeren Ingen Kommunen betaler 2/3 af forskellen på hidtidig og fremtidig husleje. Aftrappes over 10 år Kommunen betaler rimelig godtgørelse efter dokumentation

Midlertidig genhusning Boligen ubeboelig under 6 måneder kommunalbestyrelsen kan kræve midlertidig genhusning. Lejere Fremlejere Ejere Andelshavere Krav til erstatningsboligen: 1 rum for hver 2 personer Boligen kan ligge uden for kommunen Ingen klagemulighed

Midlertidig genhusning Hvem skal betale? Flytteudgifter: Evt. opmagasinering: Husleje i ny bolig: Husleje i opr. bolig: NB! Tidligere bolig kan ikke opsiges af udlejer Kommunen Lejeren

Genhusning - kommunens økonomiske overvejelser: Permanent genhusning: Midlertidig genhusning: Flytteudgifter x 1 Evt. indfasningsstøtte Flytteudgifter x 2 Evt. opmagasinering Husleje i erstatningsboligen Evt. istandsættelse af genhusningsboligen

Økonomisk hjælp til kondemneringsramte borgere

Typer af udgifter Boligudgifter Flytning Opmagasinering Indskud/depositum Dobbelt husleje Højere husleje Hotel Andre udgifter Rengøring af inventar Rensning af møbler Nye møbler Advokatudgifter Gardiner Transportudgifter Øgede leveomkostninger

Relevant lovgivning Byfornyelsesloven Aktivloven Førtidspensionsloven Boligstøtteloven

Aktivloven § 81 Hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter Personkreds: Kontanthjælpsmodtagere Uddannelsessøgende Førtidspensionister med pension efter Andre personer med lav indkomst Betingelser: Social begivenhed Forebyggende sigte – husstandens muligheder for at klare sig i fremtiden Uforudsigelighed – husstanden har ikke kunnet tage højde for udgiften (kommunen kan se bort herfra ved manglende opsparingsmulighed) Hvilke udgifter: Konkret, individuel vurdering. Ingen klar afgrænsning

Førtidspensionsloven § 17, stk.2 Personligt tillæg til enkeltudgifter eller som løbende ydelse Personkreds: Folkepensionister Førtidspensionister med pension før Betingelser: Pensionistens økonomiske forhold er særligt vanskelige Hvilke udgifter: Konkret, individuel vurdering. Ingen klar afgrænsning