Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Advertisements

Digitalt medborgerskab
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Udviklingen i LVS Landsforeningen af Væresteder Landsmødet 2008.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Administrative pejlemærker i BUF
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Strukturreformens år 1 – kvalitetsreformens år 0: Hvor bevæger vi os hen? Og hvad med det kommunale selvstyre? Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Det Kommunale Innovationslandskab
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
DJØF’ernes fremtidige rolle DJØF’s Mødecenter 10. januar 2010.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Kommunernes økonomistyring
Kvalitet i plejen.
En forenklet beskæftigelsesindsats
Medlemsmøde for statsansatte
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Digitalisering i den offentlige sektor
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
En forenklet beskæftigelsesindsats
Præsentationens transcript:

Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…

Hvad kommer vi ind på? Den offentlige velfærd under pres Den offentlige sektor, hvis Socialdemokratiet får lov at bestemme Ledelse i den offentlige sektor Socialdemokratiske pejlemærker for bedre ledelse i den offentlige sektor

VKO´s velfærdsfjendske kurs: Private sundhedsforsikringer og brugerbetaling i øvrigt Flere regler og langt mere detailstyring Tvangsudbud af offentlige opgave

Konkrete eksempler på mindre velfærd under VKO Massive nedskæringer: Fra januar 2010 til januar 2011 er der blevet næsten færre ordinært ansatte i kommunerne. Social- og sundhedspersonale er blandt dem, der rammes hårdest Børneområdet: Ringere normering, flere lukkedage og -uger, øget brugerbetaling på bl.a. SFO-området Folkeskolen: Besparelser (0,5 mia. mindre i år end sidste år), færre undervisningstimer, skolelukninger, hele fag forsvinder (musik, svømning mm.), øget forældrebetaling Socialområdet: Besparelser på handicapgrupper, udsatte børn og unge, personer med indlæringsvanskeligheder og behov for specialindsats, afspecialisering af tilbud i forbindelse med strukturreformen etc. Ældreområdet: Mere visitation, mindre rengøringshjælp, færre aktiviteter, mindre genoptræning, de ældre på plejehjem lægges tidligere i seng, kommer senere op etc.

skattestop / skattelettelser Demokrati Velfærd Sammenhold Centralisme Privatisering/udbud New Public Management VKO’s ideologiske Bermudatrekant

Bliver folk så mere tilfredse af markedsgørelse og liberalisme? Alt tyder på, at borgerne i nordiske universelle velfærdssamfund er de mest tilfredse Undersøgelser viser at folk i samfund, hvor ligheden er stor er de mest lykkelige og effektive.

Mere realistisk økonomi – Fair Løsning Kommunerne Uændret service: 5 mia. Folkeskole: 2 mia. Forebyggelse: 1 mia. Effektiviseringer som kommuner bruger på øget velfærd: 4 mia. I ALT: 12 mia. Regionerne Normalt service løft og medicin: 7,5 mia. kr. Ekstra sundhedsindsats: 4,1 mia. kr. Produktivitetsstigninger: 4 mia. kr. I ALT: 15,6 mia.

Mere frihed – mindre bureaukrati Kommunale frihedsrettigheder Flerårige økonomiaftaler Nej til tvangsudbud Mindre bureaukrati

Problemer med – og nye visioner for ledelse i den offentlige sektor

Hvad er problemet - og hvad kan gøres bedre? Overdrevet fokus på New Public Management For lidt dialog og for meget kynisme Kortsigtet tankegang frem for langsigtet

Regeringens kvalitetsreform (2007) Formål: Løfte kvaliteten i den offentlige sektor. Realitet: – Det er ikke blevet lettere at være leder i den offentlige sektor efter kvalitetsreformen – Reformen bidrager ikke til at forbedre kvaliteten eller nedbringe de administrative byrder i den offentlige sektor.

Kommunale ledere dumper kvalitetsreformen – 7,5 % af de kommunale ledere er tilfredse med effekten af kvalitetsreformen – 22 % er efter kvalitetsreformen begyndt at arbejde systematisk med afbureaukratisering – 55 % mener ikke kvalitetsreformen har skabt bedre rammer for at forbedre den kommunale service Kilde: Undersøgelse foretaget af Lederne i samarbejde med Syddansk Universitet, 2010

Dialogbaseret ledelsesform Forskning viser, at dialogbaseret ledelsesform kan skabe: – Højere effektivitet – Større medarbejdertilfredshed – Lavere sygefravær – Mindre medarbejdergennemstrømning Kilde: Ledelse og Performance – hvad betaler sig? Nationaløkonomisk Institut, Aarhus Universitet, 2007

Fem pejlemærker fra S: 1. Mere rum til ledelse 2. Rigtig rekruttering af ledere 3. Vejen frem er innovation 4. Kodeks for politisk topledelse 5. Mere forskning i offentlig ledelse

1. Mere rum til ledelse Ledere i det offentlige bruger i gennemsnit 33 % af tiden på administrative opgaver Private ledere bruger til sammenligning 26 % af deres tid på administrative opgaver. Ledere i det offentlige bruger 22 % af deres tid på faglig ledelse/sparring. Private ledere bruger 33 % af deres tid ¨på faglig ledelse/sparring. Kilde: Lederpejling 6. FTF-ledernes vilkår, lederuddannelse samt erfaringer med lederevaluering. FTF, 2008.

1.Mere rum til ledelse - Forslag Rydde op i de regler, der binder lederne til skrivebordet Frigøre de offentlige ledere fra unødvendige administrative opgaver Give lederne tillid og frihed til at handle

2. Rigtig rekruttering af ledere 37 % af de kommunale ledere er over 55 år 13 % af de kommunale ledere er fyldt 60 år. Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for kommunale ledere er 62 år. Kilde: Særkørsel på Det Fælleskommunale Løndatakontor foretaget for Momentum og Væksthus for Ledelse

2. Rigtig rekruttering af ledere - Forslag Fælles handleplan for stat, regioner og kommuner til rekruttering af nye ledere Øget fokus på at tiltrække ledere fra private erhverv

3. Vejen frem er innovation 36 % af lederne i kommunerne oplever i ringe grad eller slet ikke har overskud til innovation i hverdagen. 40 % af lederne i regionerne oplever i ringe grad eller slet ikke har overskud til innovation i hverdagen. Kilde: Lederpejling 7. FTF-ledernes lederuddannelser samt erfaringer med og holdninger til innovation. FTF, 2010.

3. Vejen frem er innovation - Forslag Øget fokus på offentlige lederes innovationskvalifikationer Højere fokus på innovationsimplementering i lederes jobbeskrivelse Blødes op for nulfejlskulturen Innovative ideer skal spredes ud

4. Kodeks for god politisk topledelse Mange offentlige ansatte, mellemledere og ledere oplever alt for ofte signal- og kursskifte pga. nye politiske vinde og pludselige indskydelser Mange politiske beslutninger er for kortsigtede og udskyder problemerne Mange politiske debatter har risiko for at skabe overdreven og unødvendig utryghed for medarbejdere mm.

4. Kodeks for god politisk topledelse - Forslag Kommuner og regioner opfordres til at udarbejde et kodeks for god politisk topledelse.

5. Mere forskning i offentlig ledelse Der findes for få forskningsresultater vedr., hvilke ledelsesværktøjer der virker og hvilke, der virker mindre godt Derfor bør vi målrette flere midler til forskning i offentlig ledelse

Det videre arbejde med offentlig ledelse Forslagene er pejlelinier for, hvordan en ny regering vil arbejde for at reformere og styrke ledelse i den offentlige sektor. Arbejdet skal foregå som en dialog mellem staten, kommuner og regioner samt de organisationer, der organiserer offentligt ansatte. Lad os arbejde sammen og skabe resultater i FÆLLESSKAB!