1 Uddannelse til de svageste borgere et samarbejde med Den Sociale Virksomhed Saxenhøj om præsentation ved to internationale konferencer – og godt nyt med hjem John Bertelsen TEMADAG REHABILITERING – NOVEMBER ViSP
2 Deltagelse og bidrag 4th Disability Studies Conference Lancaster University, UK II. International Society for Cultural and Activity Research University of California, San Diego Paper presentations: - Breaking the isolation - People with disabilities in education, inspiration from the Social Model
3 Saxenhøjs institutioner Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Bo- og støttecenter samt forsorgshjem Den Sociale Virksomhed og Skovridergården ved Nykøbing F udgør en enhed. Den Sociale Virksomhed giver tilbud til socialpsykiatriske brugere og mennesker med hjerneskade samt til mennesker med andre funktionsnedsættelser eller til mennesker med udviklingshæmning
4 Tilbud Beskyttet beskæftigelse Aktivitets- og samværstilbud Aktivering og arbejdsprøvning Uddannelsesprogram: Funktionsuddannelse og elementer af den næsten nye ungdomsuddannelse
5 Uddannelsesprogrammet Fra midten af 1990-erne har Den Sociale Virksomhed Saxenhøj udviklet særligt tilrettelagte uddannelser til brugerne. Med en toårig efteruddannelse: vejlederuddannelse til alle medarbejdere blev indsatsen prioriteret og fokuseret ( EU's Socialfond,Storstrøms Amt,ViSP,Saxenhøj ) Tilbud om funktionsuddannelse - på alle værksteder
6 Uddannelse til de svageste borgere Mennesker med psykiske lidelser med hjerneskade, udviklingshæmning mennesker med et misbrug Svære sociale problemer strukturel- og selvskabt isolation manglende råderet Fokus på lidelse, på sociale kontekstuelle problemer, kassering af egne erfaringer, skepsis i forhold til læring
7 Funktionsuddannelser kort Værkstederne er det primære uddannelsessted Funktionsuddannelser tilrettelægges individuelt, trindelt og målrettet Uddannelsens længde varierer – individuelt afpasset Uddannelsen tilrettelægges af bruger og vejleder Praktik og kurser kan indgå i forløbet Udarbejdelse af uddannelsesplan sker i samarbejde Uddannelsen dokumenteres med et bevis og –diplom
8 Indsatsen Introduktion, udredning og afklaring Udarbejdelse af uddannelsesplan Opfølgning (socialfagligt samarbejde) Brugerevaluering Rådgivning og vejledning Supplerende specialundervisning Virksomhedspraktik Uddannelse – arbejde Supervision – Læringsstrategier Solidariske læreprocesser
9 Værksteder Cafeteria - Køkken Sax Center – kreativt værksted - genbrug Sax Medie - grafisk værksted - netcafé Sy- Vævestue – butikker - Labyrinten Teknisk afdeling – drift vedligehold Værkstederne montage og pak, maskinsnedkeri Økologisk Gård, dyrepension, gårdbutik, ridning Økologisk Gartneri: væksthus og friland Udplacerede forløb
10 Socialpædagogik Socialpsykiatri Værkstedskultur Specialpædagogik Uddannelse Læring Relationer Kompensation Faglighed Metoder Procedurer Arbejdsformer Produktion
11 Fag – arbejde - specialpædagogik 1. Kundskab, tradition og erfaring 2. (Reaktionære) metoder og procedurer 3. Konteksten (traditionel - arbejde) 4. Samspil og tilpasning 5. Fælles Individ Fælles
12 Specialpædagogik - uddannelse Bestemmelse selvbestemmelse råderet Brydning af isolation Simpleste sociale bestemmelse Læringsstrategier Fokus på fælles mål og kooperation Uddannelsestænkning Særlig støtte og kompensation
13 Nedslag I Flytte/rykke ved tyngdepunktet Inddragelse deltagelse inklusion selvbestemmelse Kollektive viden fra brugerne selv Mødet mellem professionernes og brugernes indsigter Kritiske handicap studier – genoptages Integration og inklusion…til…. og i hvad …at være er at huske Læring inde i de sociale relationer Vores egen udvikling/indhold af relationer i læring
14 Nedslag II Kooperationen vs. Liberale postmoderne autonomi Individet, omgivelserne og konteksten Ekspanderende undervisning (ENGESTRÖM) Virksomhedsteoretisk tilgang til udvikling…. Dialog og kommunikation (BAKHTIN) Et spadestik dybere – let er det ikke, men….
15 Tak for ordet og opmærksomheden John Bertelsen Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP Den Sociale Virksomhed Saxenhøj - Skovridergården Tlf (direkte)