Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
På vej mod folkeskolereformen
Fra detaljer til rammer
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Onsdag den 15. maj 2013 Uddannelsesforbundet HRS
Skolepolitiske visioner og mål
Ændring af arbejdsmiljøloven
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
-gensyn med den professionelle lærer
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Konsensusprocessen.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. ARBEJDSTID SELVTILRETTELÆGGENDE.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Ændringer i lærernes lønforhold og arbejdstid ved OK 13 Bestyrelseskursus Syd 2013 Frøslevlejrens Efterskole 4. oktober oktober 2013Frøslevlejren1.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Medlemsmøder om OK april 2015 Lindenborg og Nordfyns 13. april 2015 Skibelund og Skals Juridisk-økonomisk enhed, Efterskoleforeningen.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Medlemsmøder om arbejdstid - februar 2014 Medlemsmøder februar Midtfyns Efterskole d. 5. februar Frijsenborg Efterskole d. 6. februar Midtsjællands.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
Efterskoleforeningen
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Arbejdstid - frihed og rammer
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Overordnede bestemmelser
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Introduktion til OK13 1.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Centralforeningen for Stampersonel
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Arbejdstid TR 1 A TR 1A
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Arbejdstid Kommunale område
Princip om skolefrihed Godkendt d
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
Præsentationens transcript:

Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne udføres - løbende dialog Opgørelse af arbejdstiden mm. Evaluering SKOLEÅRETS GANG ARBEJDSTIDEN

Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Indledning til arbejdstidsprotokollatet ……det er forudsat, at planlægningen foretages i samarbejde med lærerne ud fra de rammer der er udstukket i skolens bestyrelse. Tillidsrepræsentanten skal have mulighed for at gøre sig bekendt med forslag til arbejdsfordelingen og ændringer heri. Ved tilrettelæggelsen tages der hensyn til skolens opgaver, type, fysiske rammer og arbejdsform samt lærernes mulighed for at tilrettelægge undervisningen mv. pædagogisk forsvarligt. Tilkendegivelser fra OK15 (bilag c): Det er væsentligt, at der på skolerne finder en drøftelse sted omkring de overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelsen. Den almindelige adgang til at indgå lokale aftaler gælder. Med henblik på at sikre et godt arbejdsmiljø skal arbejdsopgaverne så vidt muligt fordeles jævnt hen over normperioden.

Tilkendegivelser: Forståelige, gennemskuelige og saglige kriterier. Dialog om omfang og kvalitet samt lederens overordnede vurdering af tidsforbruget til opgaverne Ved opgavefordelingen og ved udarbejdelsen af opgaveoversigten er det vigtigt at sikre: At lærerne har reelle muligheder for at nå målene med uddannelsen. At der planlægges, så læreren har mulighed for sammenhængende og effektiv tid til forberedelse. At det er muligt at følge op på undervisningen i forhold til planlægningen af de kommende undervisningsforløb i faget. At der er opmærksomhed på, at lærerne får reelle muligheder for at mødes om opgavevaretagelsen. Opgaveoversigt til læreren Værn mod det grænseløse arbejde for læreren Dialog lærer og ledelse – forventningsafstemning – forgår forud for normperioden

Tidstilrette- læggelse Tilrettelæggelse Modeller: Fuld tilstedeværelse i alle arbejdstimer Lokalaftaler Der er rammer om den enkelte arbejdsdag, herudover er læreren fritstillet i forhold til, hvor arbejdstimerne erlægges. Arbejdet tilrettelægges og udføres på skolen Hviletidsbestemmelserne. … størst muligt hensyn til den ansatte ved den konkrete arbejdstilrettelæggelse Planen skal bekendtgøres så tidligt som muligt, og ændringer heri skal varsles så tidligt som muligt. Fridage Sammenhængende arbejdsdag/ pausetid 1/3 Ferie

Opgaverne udføres - løbende dialog Opgaveoversigten er ikke et bindende tilsagn til læreren. Væsentlige ændringer i indhold eller omfang drøftes, herunder konsekvenserne. Gennemskuelig opgaveoversigt gennem hele skoleåret. Tillidsrepræsentanten skal have mulighed for at gøre sig bekendt med forslag til arbejdsfordelingen og ændringer heri. Tillidsrepræsentanten skal orienteres, hvis det overvejes at gennemføre mere principielle ændringer i arbejdstilrettelæggelsen, således at den pågældendes eventuelle bemærkninger kan indgå i overvejelserne. Tilkendegivelser Planlagt forberedelsestid bør som udgangspunkt respekteres. Når der er behov for at ændre lærerens tid til forberedelse, skal ledelsen forholde sig til, hvordan læreren får mulighed for at forberede undervisningen.

Opgørelse af arbejdstiden mm. § 7 Arbejdstidsopgørelsen Opgørelse af præsteret tid Overtid (over 1687 timer) plus 50 % tillæg Udbetales eller Afspadseres Timebank Opsparingsdage Merarbejde (deltid/aldersreduktion op til 1680 timer) ikke tillæg. Særlige regler om inddragelse af fridage Tilkendegivelser: Ledelsen skal løbende være opmærksom på lærernes præsterede tid, og læreren skal have mulighed for at få kendskab til denne

Evaluering Tilkendegivelser: En del af tilrettelæggelsen er også at følge op og evaluere hvordan målsætningerne, om at skabe størst mulig kvalitet i undervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke den sociale kapital, nås. Det er væsentligt, at der på institutionerne/skolerne finder en drøftelse sted omkring de overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelsen. Den almindelige adgang til at indgå lokale aftaler gælder.

8 Fridage – efterskoler § fridage i hvert af de fire kvartaler 1.januar-marts 2.april-juni 3.juli-september 4.oktober-december

9 Fridage – efterskoler § 15 I en del af et kvartal regnes forholdsmæssigt, idet der tages udgangspunkt i antallet af lørdage/søndage i perioden. Eks. : 1. august til 30. september 2017 beregnes 17 fridage Hvis der indgås lokalaftaler om fridagenes fordeling, skal man tage hensyn til, at bestemmelsen er en arbejdsmiljømæssig beskyttelse.

10 Fridage – efterskoler § fridage er 26 fridage Manglende fridag = inddraget fridag = mindst 6 timer + 50%, som udbetales/afspadseres Timerne indgår ikke i den almindelige arbejdstidsopgørelse, men godtgøres særskilt

11 Fridage – efterskoler § 15 De 26 fridage i kvartalet skal kendes på forhånd. Planlægning af dagene skal ske i rimelig tid.

12 Fridage – efterskoler § 15 Mindst 26 fridage i kvartalet + evt. søgnehelligdage En fridag er mindst 36 timer hvis der indgår et helt kalenderdøgn [Tirsdag kl. 18 – torsdag kl. 06 ] Ellers mindst 40 timer [Tirsdag kl. 07 – onsdag kl. 23 ] Så vidt muligt 2 fridage i sammenhæng Mindst 30 fridage på søn- og helligdage om året

Lejrskoler/ekskursioner Planlægning af hver enkelt lærers arbejdstid – Arbejde (1:1) – Stå til rådighed på arbejdsstedet ¾ tid – Stå til rådighed hjemme 1/3 tid – Fri (0 – men husk pauseregler) Eller Indgået lokalaftale (akkord) for ekskursionen 13Dialog, Samarb. og Tillid

Pauseregler Læreren skal stå til rådighed Læreren skal IKKE stå til rådighed Pauser under ½ timeMedregnes fuldt ud i arbejdstiden, jf. Tjenestemændenes Arbejdstidsaftale § 7 nr. 1. Medregnes ikke i arbejdstiden. Læreren har fri i pausen og har ret til at forlade skolen i pausen. Pauser over ½ timeRådighedstjeneste i hjemmet: 1/3 tid Rådighedstjeneste på arbejdsstedet: 3/4 tid. Jf. Tjenestemændenes Arbejdstidsaftale § 7 nr. 4. Medregnes med 1/3 tid. Sammenlagt kan der dog højst indregnes i alt 2 timer pr. dag, jf. arbejdstidsprotokollat § 5, stk Dialog, Samarb. og Tillid

Planlægning lærere på ekskursion 15 Lærer 1Lærer 2 Arbejde kl : 7 timerFri kl : 0 timer Fri kl (Pause) 1/3 tid, max 2 timer: 2 timer Arbejde kl :00: 7 timer Arbejde kl : 2 timerFri kl : 40 min. ”Bagvagt”: Rådighed kl uden pligt til ophold på arbejdsstedet, men med mulighed for tilkald (1/3 tid): 2 timer og 40 min. Nattevagt: Rådighed kl med pligt til ophold på arbejdsstedet (3/4 tid): 6 timer I alt: 13 timer og 40 minI alt: 13 timer 40 min Dialog, Samarb. og Tillid

Selve rejsetiden t/r Dvs. ud- og hjemrejsen Medregnes fuldt ud, dog max 13 timer pr. døgn, jf. TJA §7 nr. 3. MEN, MEN… hvis en lærer har tilsyn med eleverne = arbejde. Så medregnes tiden fuldt ud. Hvis ikke tilsyn, så skal læreren kunne frigøres fra eleverne Dialog, Samarb. og Tillid16

Akkorder De generelle regler om arbejdstid kan fraviges eller suppleres med lokale aftaler, jf. TJA § 3. Omkring 80 % af efterskolerne har benyttet denne mulighed på lejrskoler Så gælder den lokalt aftalte akkord i stedet for de generelle regler 17Dialog, Samarb. og Tillid

Tidsregistrering 18 Der kan etableres et system til registrering af arbejdstid. Understøtter dialog om opgaver og prioritering Et redskab til at opgøre lærerens arbejdstid Læreren kan få overblik over egen arbejdstid Bilag A: Ledelsen skal være opmærksom på den præsterede arbejdstid og læreren skal have mulighed for at få kendskab til den Dialog, Samarb. og Tillid

Opgørelse af præsteret tid 19 Opgørelse af arbejdstiden er ikke tænkt som problematisk, fordi reglerne tager afsæt i en forestilling om fuld tilstedeværelse, hvor tidsregisteringen er simpel Passer ikke altid med virkeligheden FSL og Efterskoleforeningen er enige om følgende alternative muligheder: Dialog, Samarb. og Tillid

Opgaveoversigt med kvalificeret dialog 20 Opgaveoversigt (obligatorisk) Opfølgende samtaler i løbet af året Lederen og læreren er undervejs i året enige om, at opgavernes omfang svarer til beskæftigelsesgraden Resultat: Arbejdstiden passer, når skoleåret er gået (Der skal udarbejdes en opgørelse, som matcher kravene i TJA § 7 stk. 1) Dialog, Samarb. og Tillid

Skemaer 21 Alle lærerens arbejdsopgaver, herunder forberedelse mv., placeres i et skema, (typisk ugeskema) Den tid, der er placeret i skemaet svarer til beskæftigelsesgraden Nogle af opgaverne kan evt. efter aftale eller tilladelse fra ledelsen udføres af læreren hjemme og på andre tidspunkter Resultat: Arbejdstiden passer, når skoleåret er gået Dialog, Samarb. og Tillid

Skemaer - Eksempel 22Dialog, Samarb. og Tillid