TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Rent bord med FVU START Kunsten at rette op på fortidens synder.
Fordomme og udfordringer i handicapindsatsen Stig Langvad, formand, DSI.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Online arbejdsmiljøuddannelse
En nordjysk investering – Vejle
Portfolio eksamen Mit event bureau
FAST TRACK HVAD ER DET? Program Med venlig hilsen 3F Horsens & Omegn
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
Center for Vejledning i Grønland
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
OSO opgaven på Midtjysk
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Overtagelsesprøve og idriftsættelse
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Skriv ansøgning 10 gode råd.
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
BADMINTON.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Netværksmøder - Drejebog
Vil du være ekstra attraktiv for virksomheder?
Sund Mund til Byens børn
SOSU NORD, praktikken og elevplan
SUMO - analyse.
Skoleudvikling i Praksis 1
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Markedsføring i LOF Et ambitiøst og strategisk arbejde over hele året
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Program: Introduktion til projektet Præsentation af opgaven
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Fra tilskuer til spiller
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
PROCESTEKNIK – Procesrørføring med CNC-Rørbukning AMU XXXXX
Strategi Til markedsføring
Center for Vejledning i Grønland
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

TOUR d’AMU Fra ukendt til velkendt SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

At få mere viden om barrierer for anvendelse af AMU: At se på udvalgte uddannelser, som har meget ringe tilslutning og undersøge hvilke barrierer der er for at søge disse uddannelser At arbejde med metoder til motivering af ”ikke-brugere” Primært ved at øge kendskabet til mulighederne i AMU for udvalgte ”ikke-brugere” At afprøve om specielle målrettede tiltag kan højne interessen for udvalgte uddannelser ( – og AMU mere generelt) SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Formål med projektet

SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Projektets faser Opstartsseminar - hypoteser Interviewfase (input fra arbejdspladserne) Design af informationsinitiativer Gennemførelse/afprøvning af målrettede tiltag Måling/evaluering af effekt Opsamling på resultater og erfaringer fra projektet

Perspektiver på motivation - Det har stor betydning at AMU er gratis - Betaling ville betyde en reduktion i aktiviteten - Lederne mener, at efteruddannelse kan være med til at fastholde medarbejdere (men der er ikke stor opmærksomhed på mulighederne for at bruge tilbud om efteruddannelse, som en aktiv rekrutterings-strategi) Flere ledere blev inspireret til at tænke i disse baner i forlængelse af interviewet! - Mere end halvdelen af lederne stiller krav om deltagelse i efteruddannelse - Der er opmærksomhed på betydningen og anvendeligheden af efteruddannelse 28 ud af 32 ledere oplever at medarbejderne anvender den erhvervede viden i deres praktiske arbejde - Mere end halvdelen af de interviewede ledere giver løn løft ved længerevarende VEU SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

Medarbejdernes motivation for uddannelse ’Prioriteret’ liste: - For at vedligeholde min viden og kunnen - For at kunne varetage nye opgaver - For at udvikle mig personligt - For at blive bedre til mit arbejde (sosuerne anfører mere end pæd..) - For at få bedre jobmuligheder i fremtiden Generelt: Mulighed for at anvende ny viden i praksis Nye funktioner og problemstillinger skaber opmærksomhed på behovet for efteruddannelse. MUS som god anledning til at sætte uddannelse på dagsordenen. SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

Medarbejdernes motivation for uddannelse - fortsat - Kurser indenfor arbejdstid (sluttidspunkt kl – frem til 16 tid ”til forberedelse”) - Fordel at komme ud af huset - Godt at være flere medarbejdere afsted sammen! – lettere at slå igennem med nye tiltag og fastholdelse af læring - Split-kurser – men lidt afhængig af kursusindhold - Tænke i moduler – eks. 5 af en uges varighed – gerne indenfor et år. - Undervisning om eftermiddagen vil ikke fungere SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F.

AMU er kendt som tilbud, men med ukendt muligheder Markedsf ø ring gennem flere kanaler: - Konfrontationsbes ø g (interview sp ø rgsm å l fra TUP kan inspirere) - Plakater - Card – bogm æ rker - Kursuskatalog (billedrigt) - Nyhedsmail – direkte mail - Artikel til fagblade (info til lederne) - Annoncer i FOA lokalblade - LLU dr ø ftelse: udvikling af markedsf ø rings matr. til udvalgte kurser - EPOS matr. - fornyelse - Central billeddatabase – hos EPOS - Fyraftensm ø de for FOA medlemmer - Efteruddannelses PC p å arbejdspladserne SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008

Tung administrationsgang VEU skemaer - forenkling (brev til EPOS, efter å rets AMU-markedsf ø ringskonf) Tilmeldingsprocedure lettes ved ikke at bruge ans ø gningsskema SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat VIDAR – Danmarks bedst bevarede hemmelighed Information til kursusudbydere om VIDAR m å lgruppe Information til kundegruppen om VIDAR, via markedsf ø ringstiltag – link til VIDAR Sprogbrug i AMU – rammer ikke altid m å lgruppen Sprog i markedsf ø rings matr. – tilpasset kursisten/lex tal Omformulering af kursustitler – henvendelse/ans ø gning til UVM (via EPOS samt efter å rets AMU-markedsf ø ringskonf.)

Efteruddannelses aftaler, bliver ikke f ø rt ud i livet Forbedring af MUS v æ rkt ø j – aftale ark (s å indg å et aftaler bliver realiseret) SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat Spredt og enkeltst å ende kompetencel ø ft - Samlet efteruddannelsestilbud - Emblemer eller under samme paraply - Tag en kollega med, giv bolden videre, den gode historie, billedfort æ lling med engangskamera - Orientering til Kr æ ftens bek æ mpelse (omsorgsprogram til æ ldre) - Orientering til Center for selvmordsforskning – henvendelse vedr. Kommunepakke ” Selvmordsforebyggelse blandt æ ldre ”

Skole barrierer for at kunne udbyde s æ rlige kurser - Regionssamarbejde - mulighed for at udveksle - /opkvalificere undervisere - EPOS - opkvalificering af undervisere SOSU - Greve, Holbæk og Nykøbing F. Markedsf ø ringstiltag – august 2008 fortsat