Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform august 2014………………
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Brobygning – EUD og efterskolerne
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Uddannelsesplanen.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Forældremøde.
Undervisningspligten
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Skoleudvikling i Praksis 1
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Nyt fra ministeriet Billeddias
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next

Den brændende platform 18% vælger eud 5,5% går ikke til afgangsprøver 12 % af de ufaglærtes børn går ikke til afgangsprøver 27% er ikke uddannelsesparate i 8.klasse Flere forlader folkeskolen til fordel for privatskoler Stærkt uddannelseshierarki Behov for at flere gennemfører en ungdomsuddannelse (og gerne hurtigere) Restgruppen er relativt stor Fremtid med mangel på faglært arbejdskraft Behov for bedre læring

De nationale mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Vejledning og uddannelsesparathed Vejledning fra 7. klasse Introduktionskurser i 8. klasse Uddannelsesparathedsvurdering fra 8. klasse Brobygning Uddannelsesparate og de ikke-uddannelsesparate ALLE SKAL UDFORDRES POSITIVT!

”Det er førerhunden, der bestemmer!” ”Det handler om identitet!” ”Man skal forsvare sit valg, hvis man ikke vælger stx!”

VI MÅ SELV GØRE NOGET! Intentionerne om at få flere på eud og i erhvervsgymnasierne er klare, men…… HVORDAN FÅR VI SKABT OPLEVELSERNE og STATUS, SOM GØR AT MAN VÆLGER ANDERLEDES END I DAG? HVORFOR ER DET ANDERLEDES I ANDRE LANDE FX SCHWEIZ OG HOLLAND? Ministerens ekspertgruppe + Rådet for Ungdomsuddannelser kigger bl.a. på dette!

Vi kan lære af andre men ikke kopiere! 2 eksempler HOLLAND 94% går direkte på ungdomsuddannelse – skolepligt til 18 år. 50% eud og 43% gym – øvrige specialskoler mv Høje ambitioner Fokus på fravær og frafald Performance bonus system Fleksibilitet/individrettede tiltag og fokus på overgange SCHWEIZ Ca. 60% eud og 30% gym Decentral organisering med fokus på virksomhedernes behov Fokuseret vejledning bl.a. med virksomhedskontakt Praktikpladser Fleksibelt uddannelsessystem Høje forventninger + fokus på de svageste

HVAD ARBEJDES DER MED I FOLKESKOLEN? FAG – fx håndværk og design eller arbejdskendskab(valgfag) OBLIGATORISKE EMNER – fx færdselslære, sundhed samt uddannelse/job TVÆRGÅENDE TEMAER – fx innovation/entreprenørskab, IT/medier og sproglig udvikling ELEVERNES ALSIDIGE UDVIKLING

HVORDAN ARBEJDES DER efter reformen? Learning by doing Åben skole Teori-praksis Variation og bevægelse i undervisningen Produktorienterede prøver a la vores cases Elev-elev ”Produktorienterede forløb gennem hele skoleforløbet, hvor eleverne møder håndværk, materialer og virksomheder og dermed positiv vejledning gennem OPLEVELSEN ind i EUD.” ”Campus- så man mindsker uddannelseshierarkiet”

Hvad kan vi gøre? Eksternt: Gode oplevelser for folkeskolens elever, lærere og forældre Fx låne lærere til fag i folkeskolen/fagene afvikles hos os Fx Masterclass på både eud og gym Fx GYM10 og EUD10 hvor vi låner nogle af lærerne i folkeskolen Fx forældremøder og skolebestyrelser Er en bedre glidende overgang mulig? Det starter i børnehaveklassen! Internt: Vi skal gøre os attraktive gennem faglige resultater og trivsel – ikke gennem markedsføring og bullshit bingo Vi skal vise, at vores uddannelser har gode karriereperspektiver og at man dermed får indflydelse på eget liv.

Klare mål og handling! 1)AMBITIONER ALLE skal lære endnu mere! 2)FÆLLESSKAB ALLE skal bidrage til og nyde godt af fællesskabet! 3)LIVSDUELIGHED ALLE skal videre i uddannelse og job!