Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS
Hvor mange vil være på ressourceforløb Antagelser om tilgang –Ville ellers have været på førtidspension, personer (2/3 af tilkendelser) –Ville få kontanthjælp match 3, personer Antagelser om afgang –Overgår til Beskæftigelse og fleksjob (5 pct.) Kontanthjælp (25 pct.) Førtidspension (70 pct.)
Forventet udvikling i antal personer på ressourceforløb
Hvad koster et ressourceforløb Ydelsen: Hidtidig ydelse –Forudsætninger forskellige aldersgrupper Indsats –Samtaler, 6 stk. om året –Mentor, 20 timer pr. år u. 40 år, 10 timer over 40 år –Aktiv indsats, pr. fuldtidsdeltager
Ydelsen under ressourceforløb Ydelsen svarer til den hidtidige ydelse dog min. 60 pct. af dagpenge maksimum (dog ikke for de hjemmeboende). Den er formue og ægtefælle uafhængig. Det regnet med at den udgør: kr. årligt for de under 25-årige kr. årligt for de årige kr. årligt for de over 30-årige
Besparelser på kontanthjælp førtidspension andre ydelser? Afhænger af visitationen Udgifter til ressourceforløb kontanthjælp førtidspension fleksjob
Opdelt økonomi
Samlede økonomi
Kan det betale sig? Ressourceforløb vil på kort sigt være en udgift for kommunen Men hver ny føp’er på 25 år vil koste kommunen ca. 6 mio. kr. i pensionsudgifter. Bare ganske få kommer i arbejde i stedet for pension, vil det betyde en langsigtet gevinst for kommunen.
Økonomiske konsekvenser af reformen Målretningen af fleksjobordningen mv. Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering l Njalsgade 72 C l DK-2300 København S l 13. december 2012
Ændringer på fleksjobområdet De samlede offentlige mindreudgifter som følge af de foreslåede ændringer på fleksjobområdet skønnes at udgøre 1,8 mia. kr. i 2020 og 2,8 mia. kr. fuldt indfaset. Hvordan? –Målretning af fleksjobordningen, herunder nye betingelse for visitering. –ATP –Ens ledighedsydelse for alle –Ny tilskudsmodel for selvstændige erhvervsdrivende –Ny sygedagpengemodel for fleksjobansatte
I dag: fleksjobansatte og på ledighedsydelse –Over 12 mia. hvert år. –Gns. tilskud udgør ca kr. 2 nye betingelser ved visitering –12 måneders ansættelse på sociale kapitler Fuldt indfaset ca færre fleksjobansatte -> offentlige mindreudgifter på ca. 500 mio. kr. –Fleksjob bliver som udgangspunkt midlertidige Fuldt indfaset ca færre fleksjobansatte -> offentlige mindreudgifter på ca. 500 mio. kr. Målretningen af fleksjobordningen
Målgruppen for beregninger af den nye indtægtsreguleret fleksjobordning: ca Indtægtsreguleret ordning: Løn + tilskud. –Arbejdsgiver betaler løn, og kommunen supplerer med et tilskud –Fleksløntilskuddet: Under kr/md. : kr. - 0,3 * løn Over kr/md. : kr. - 0,3 * ,55* (løn – ) KmdAktiv og eIndkomst -> beregnet nettoløn -> nyt lavere gennemsnitligt tilskud = kr. Fuldt indfaset offentlige mindreudgifter på ca. 1,4 mia. kr. årligt Indtægtsreguleret fleksjobordning
Færre ledighedsydelsesmodtagere –Fuldt indfaset ca færre på ledighedsydelse – i stedet i fleksjob –Mindreudgifter ikke medregnet. Fuldt indfaset forventes der derfor at være ca fleksjobansatte ( ), og ca færre på ledighedsydelse. Samlet skønnes målretningen af fleksjobordningen at medføre offentlige mindreudgifter på ca. 2,4 mia. kr. fuldt indfaset. Færre ledighedsydelsesmodtagere
Ny syge- og barselsdagpengemodel –Offentlige mindreudgifter på ca. 0,4 mia. kr. (fuldt indfaset) Merudgifter til ATP –Ca. 0,1 mia kr. Ens ledighedsydelse for alle –Udgiftsneutralt Ny tilskudsmodel for selvstændige –Offentlige mindreudgifter på ca. 0,1 mia. kr. Yderligere initiativer