Det magtfulde møde mellem menneske og system Dansk Flygtningehjælp 24. oktober 2015 Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater
Advertisements

Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Beslutningen Beslutningsprocessen. Opfattelse af situationen.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
- for samarbejdspartnere
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
Selvets kultur.
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Hvor meget hjælper familier i dag?
ÅRHUS AFDELING.
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Det rette tilbud fra første kontakt.
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
International økonomi for matematikere
Sådan bruger du præsentationen
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Undervisningsplanlægning
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Det magtfulde møde mellem menneske og system Dansk Flygtningehjælp 24. oktober 2015 Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Tendensen i det sociale arbejde er at jagte metoder og redskaber før man har fået analyseret, hvad der ligger bag problematikken

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Den manglende viden, ubevidstheden om og ulysten til at forholde sig til magt kan vise sig at være den største forhindring for at styrke brugernes/borgernes position

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Der knytter sig til alle former for positioner, hvor der ydes råd og støtte, magtaspekter, som kan være vanskelige både at se og handle imod

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Der tales ikke om magt Der tales alt for meget om at fjerne og usynliggøre eksisterende og uopløselig magt og for lidt om, at gøre magten synlig og derved tilgængelig for de som sjældent besidder magt

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde

Er det for at slanke organiseringen af det sociale arbejde? Er det for at styrke fagligheden? Er det for at gøre brugerne mere ansvarlige? Eller er det for at øge demokratiet? Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Det magtfulde møde Den usynlige og ubevidste magt er langt mere nedbrydende og overgribende end den synlige magt Man kommer ikke udenom magt

Det magtfulde møde Det er magten i den gode dialog og de velplanlagte møder, som er mest interessant Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Det magtfulde møde Netop når der handles i ”godhedens tjeneste”, er der grund til at være særlig opmærksom på det godes skyggesider

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Magten har i organisationer og offentlige systemer ikke et fysisk udtryk, men må nærmere betegnes som usynlig og udøvet gennem den gode kontakt Magten sidder ikke i det ’onde’ men i det ’gode’

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Den ”positive” magt ser ikke sig selv som magt, men som et udtryk for ”de bedste hensigter” om at hjælpe og støtte klienterne i deres egen udvikling eller udtryk for den bedste socialfaglige og socialpædagogiske viden og praksis Elm Larsen, Mortensen & Frølund Thomsen

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Det typiske kendetegn ved denne magt er, at den som hovedregel ikke opfattes af de berørte parter som udøvelse af magt

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Hjælpens univers Kommunikationen mellem bruger og hjælper indgår i velfærdsstatens moralske disciplin – hvor hjælpernes magt er skjult for både hjælpere og brugere under dække af den hjælp og støtte, som er indeholdt i relationen Jacques Donzelot

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Også i jeres organisation er der politiske og administrative dagsordner, som har tilpassende funktioner over sig

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Når magten kan karakteriseres ved sin usynlighed og ubemærkethed – og er under dække af den hjælp og støtte, som er indeholdt i relationen – lader det til at både brugere og hjælpere er uopmærksomme på dens ‘ansigt’ og konsekvenser

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Der er tegn på, at hjælperne bevidst eller ubevidst søger at skjule den magt, der eksisterer

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Markeringen af forskellige positioner vil, ifølge socialarbejderne, udgøre en barriere for etableringen af et tillidsfuldt samarbejde og en god relation

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Magten sniger sig ind og placerer sig som en ubemærket og accepteret styring af samarbejdet

Det magtfulde møde Begge parter vil forvente – eller undlade at stille spørgsmålstegn ved – hjælperens: forvaltning af problemindkredsningen forvaltning af problemindkredsningen vurdering af indsatsmuligheder vurdering af indsatsmuligheder behandling, evaluering og overvejelserne om efterfølgende tiltag behandling, evaluering og overvejelserne om efterfølgende tiltag

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Dialogen og relationen bliver i dette perspektiv ikke et udgangspunkt for at lytte til brugeren, men et udgangspunkt for at tilpasse brugeren til myndighedens eller organisationens forståelse - fordi brugeren kan have anderledes og forstyrrende opfattelser af problemer og løsningsmuligheder end myndigheden har

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Det centrale er dermed ikke at lytte til brugeren og følge brugeren, men at få brugeren til at følge eller allerbedst selv foreslå og formulere, det som systemet eller organisationen finder som den bedste forståelse og handling

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Det er umuligt for hjælpere alene at vælge hjælpen - bevidst eller ubevidst vil magtudøvelsen og afhængigheden være til stede

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Brugerne lægger vægt på: En personlig relation til socialarbejderen En højere grad af involvering og respekt gennem inddragelse af egen viden og erfaring i problemløsningsprocessen

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Hjælperne skal i relationen udvise Engagement Menneskelighed Ærlighed

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Brugerne ønsker at være involveret og respekteret som samarbejdspartner i hele processen omkring løsningen af deres problemer

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Involvering og respekt er at Inddrage brugernes ekspertviden Lade brugerne indgå i planlægning, overvejelser og beslutninger

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Magt og myndighed Frem for at anvende samarbejdet til at skjule og udglatte forskelle, skal det indeholde markeringer af brugernes og hjælpernes forskellige positioner Dermed er den dialog og relation, som kan være med til at skjule magten, samtidig stedet, hvor magten kan synliggøres – og eventuelt føre til ændring af magtforholdene

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Fremfor et individuelt og snævert perspektiv bør der anlægges et mere kollektivt og komplekst perspektiv

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Der i systemerne ingen eller få traditioner for at anvende og interessere sig for brugernes behov

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Institutionaliserede praksisformer kan kun overleve på længere sigt, hvis der er klienter, som er indstillet på, eller kan bringes til, at definere deres ”individuelle livsprojekt” i overensstemmelse med socialarbejdernes professionelle forståelse Järvinen og Mik-Meyer

Det magtfulde møde Brugerens ”villighed” til at acceptere eller overtage den institutionelle identitet bliver således omdrejningspunktet i samarbejdet Inddragelse bliver dermed i realiteten et led i en adfærdsregulering af brugerne – fremfor en frisætning Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

Det magtfulde møde Det er således nødvendigt for myndigheden at få ”skabt” brugere, hvis identitet passer til de kategorier, man er i stand til at arbejde med i myndighedens institutioner

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Hjælperne bliver centrale aktører i ”klient- skabelsesprocessen”

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Der er tale om en konstruktion af lydige klienter via pseudoinddragelse Järvinen og Mik-Meyer

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Organisationskulturen de-koder professionel kundskab

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Den bureaukratiske mønstermaskine

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Menneskebehandling og professionelle er i sådanne organisationer præget af rutiner, rationalitet, bureaukrati, organisering, administration, logik, regler, instrukser, standarder og metoder

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde De mest hjælpeløse brugere som  Efterspørger den professionelles kundskaber  Underkaster sig rammerne for hjælp  Er taknemmelige for hjælpen

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Klienterne bliver (villige) agenter for deres egen selv-disciplinering Järvinen & Mortensen

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Skintilpasning

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Ansøgerfasen Læretidsfasen Klientfasen

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Hjælpersyndrom Jeg kan ikke lade være med at hjælpe Hjælpsøgersyndrom Jeg kan ikke lade være med at lade mig hjælpe

Lars Uggerhøj Aalborg Universitet Det magtfulde møde Hvordan kan vi få øje på magten? Ved at kigge efter den! - også de steder hvor vi allermindst tror, at den findes