Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater"— Præsentationens transcript:

1 Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater
Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

2 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
En nødvendig baggrundsdiskussion! Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

3 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Vi ved alt for lidt om konsekvenserne af social indsats Vi har for lidt praksisorienteret og –baseret viden Vi mangler beviser på hvad der virker og ikke virker i socialt arbejde Beviser som en evidensbaseret tilgang kan fremme Interessant nok finder vi præcis de samme argumenter for at styrke udviklingen af kvalitative metoder Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

4 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Der er behov for udvikling af systematisk og præcis viden byggende på sikre eksperimenter Det er netop muligt at studere effektivitet i socialt arbejde, såfremt der anvendes kvantitative metoder Disse metoder bliver anvendt alt for lidt samtidig med at resultaterne fra denne type undersøgelser er enklere at videregive til socialarbejderne Karin Tengvald Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

5 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Der er behov for at udvikle kvantitative metoder i forskningen i socialt arbejde En snæver udvikling alene af evidensbaserede og målbare elementer og kvantitative metoder vil relatere socialt arbejde til positivistiske og medicinske tilgange, hvor udgangspunktet er, at socialt arbejde kan afgrænses fra konteksten, at kompleksiteten kan udelades og at den holistiske forståelse dermed ikke har indflydelse på forskningsprocessen Sven-Axel Månsson Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

6 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Fremfor ”for” og ”imod” argumenter er der nærmere tale om, at vi må forholde os til, hvilken form for viden vi ønsker at producere og hvordan vi vil anvende den Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

7 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Forskeren finder ofte verden for uordentlig til at studere, hvilket får ham til at konstruere en mere passende virkelighed Tor-Johan Ekeland Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

8 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Foreløbigt resumerende: Det er vigtigt ikke at blive ”metodologisk blind”, men søge at udvikle flere typer studier og metoder – herunder også kvantitative metoder Det er nødvendigt at anvende resultater fra såvel kvalitative som kvantitative undersøgelser i kundskabsproduktionen og i udviklingen af socialt arbejde Det er nødvendigt også at anvende erfaringer og viden fra praksis i udviklingen af forskningsdesign Det er nødvendigt i særlig grad at vægte kvalitative studier og metoder, at vægte kompleksitet, at vægte intuition da disse områder i realiteten er ”underdogs” Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

9 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
En nødvendig ex-kurs Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

10 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Disse tilgange skal nærmere anskues som mere økonomisk og strukturelt orienterede redskaber, som relaterer sig til et ledelses/politisk niveau og ikke et bruger niveau Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

11 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Anvendelse af en manual vil i det mindste give terapeuten noget at lave mens patienten kommer sig M.B. Parloff Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

12 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Brugerne efterspørger: En personlig relation til socialarbejderen En højere grad af respekt gennem inddragelse af deres egen viden og erfaring i hele problemløsningsprocessen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

13 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Engagement Menneskelighed Ærlighed Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

14 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
At være involveret og respekteret som samarbejdspartner i hele processen omkring løsningen af deres problemer: Familierne ønsker at deres (ekspert)viden og overvejelser inddrages i forvaltningens arbejde De ønsker at blive inddraget i drøftelser, planlægning, overvejelser og beslutninger De ønsker at vælge sted for samtale Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

15 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Socialarbejdernes position vil blive styrket, såfremt de lærer hvad der virker i hvilke situationer og hvad den bedste praksis består i – hvilket får som konsekvens, at brugernes mulighed for involvering mindskes Dermed påstår jeg også, at standardiseret socialt arbejde vil blive udviklet og sat i værk af den som besidder magten – hvilket ikke er brugeren men socialarbejderen og det system hun repræsenterer Derved kommer standardiserede metoder og kvantitativt kontrollerede forsøg til at stå i opposition til brugerinvolvering Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

16 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Første trin er via grupper at indsamle baggrundsinformation om det valgte tema – eksempelvis brugermedvirken eller samarbejde mellem brugere og socialarbejdere Andet trin er selve spillet Tredje trin er diskussion af spillet og rekonstruktion af dele af eller hele spillet både med henblik på at gøre scenen realistisk og med henblik på at finde løsningsmuligheder Fjerde trin er ny/nye gennemspilning(er) ofte tre, fire eller fem gange og ofte gennem involvering af publikum både som spillere og instruktører Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

17 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Den intellektuelle sosiologen kommer ingen vei uten fantasi. Bare med fantasi skapes ny og handlingsvekkende erkjendelse. Men fantasien kan ikke være vill og tøytesløs, den må bruges på en forpliktende måte … dette er en fruktbar spenningstilstand, der sidene utfyller hverandre. Den forpligtende siden befrukter fantasien ved å hindre at den går over i tankespinn – fantasien gir forpliktelsen dimensjon og innhold Yngvar Løchen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

18 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Hvis sociologi stadig skal have respekt, må nogle af de fasttømrede forståelser ændres gennem en accept af at videnskab også kan udvikles gennem kunstneriske aspekter Yngvar Løchen Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

19 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Det konkretes videnskab Konteksafhængig Mere subjekt end objekt orienteret Teori har en mindre, og kontekst en mere central placering Flyvbjerg kritiserer ikke regler, logik, analytisk rationalitet og forsøg på teoridannelse, men han kritiserer disse elementers dominans i forhold til andre fænomener Bent Flyvbjerg Lars Uggerhøj Aalborg Universitet

20 Forskning og Forum teater Æstetik og læring 5. oktober 2010
Fremfor at søge at mindske kompleksiteten skal vi udvikle stadig mere komplekse forståelser af det professionelle sociale arbejde Jan Fook Lars Uggerhøj Aalborg Universitet


Download ppt "Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google