Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Advertisements

Foreningens historie…. Fredningens historie Andre redskaber Naturbeskyttelsesloven (§3, bygge- og beskyttelseslinjer mm.) Planloven (kommuneplan/lokalplan/VVM/landzone)
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Aalborg Kommune, Peter Freuchens vej, Alabu Bolig, afd
Naturplan Danmark Kommunernes rolle Kim Aaen – Skanderborg Kommune.
MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om pesticider og.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Opgaveglidning – hvor langt kan man gå? 2. oktober 2008 Ved juridisk specialkonsulent Anna Murphy Sundhedsstyrelsen.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
14. MARTS 2016 YARAs etablering Kommunens Myndighedsrolle.
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Konference Danske Havne
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Bandepakken 3
Kursus for nye efterskoleledere

Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Glud Museum & Hedensted Kommune
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Vinduer Frejeasvej 16CD.
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Kapitel 15 Pant.
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Målopfølgning – Økonomi- Erhvervs og Planudvalget
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Lovliggørelsessager og BR18
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Tingsretlige konflikter – hvem har ret til aktivet?
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Lovgivning.
Præsentationens transcript:

Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer

Generelt for nedrivning Anmeldelsessag (gennem BoM, husk evt. fuldmagt) Konfliktsøgning: Screening for PCB Jordforurening Lokalplanforhold (forbud mod nedrivning? Andet?) Kommuneplanen (udpegning af bevaringsværdige bygninger) Tinglysningen (primært ift. fredede bygninger) Bygning i landzone (orientering til ansøger - lz-tilladelse ved genopførelse) Stuehus til aktivt landbrug (pligt til genopførelse) – Kommunen skal orientere NaturErhverv (tidl. landbrugskommissionen) Nedlæggelse af bolig? (Boligreguleringsloven, skal være ubeboet)

Udgået: – Regel om offentlige bygninger ældre end 50 år eller med høj bevaringsværdi – Kulturstyrelsen skulle have lejlighed til at rejse en fredningssag før bygningerne måtte nedrives. – Reglen er udgået ved ændringslove af 18. december 2012.

Fredede bygninger - Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer En bygning er fredet når: – Den er fra før 1536, jf. § 4, stk. 1, folkekirker underlagt folkekirkeloven undtaget, jf. § 5, stk. 1 – fredningen er tinglyst på ejendommen, jf. § 7, stk. 3, eller – fredningen er offentliggjort i Statstidende (for bygninger på umatrikulerede arealer), jf. § 7, stk. 3 Bemærk dog: – Kulturstyrelsen foretager høring før en fredning vedtages og tinglyses. – Når sagen er i høring må ingen bygningsarbejder foretages (udover almindelig vedligeholdelse)

Fredede bygninger - Retsvirkninger § 9, stk. 1: En fredet bygning skal holdes i forsvarlig stand, herunder tæt på tag og fag § 10, stk. 1: Alle bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning kræver tilladelse fra Kulturstyrelsen, hvis arbejderne går ud over almindelig vedligeholdelse – Dette gælder også opsætning af lysinstallationer, antenner, parabolantenner og lignende samt skiltning på facader herunder tagflader § 11, stk. 1: Nedrivning kræver tilladelse fra Kulturstyrelsen – ejer kan kræve, at Staten overtager bygningen mod erstatning, hvis nedrivningstilladelse nægtes, jf. § 12, stk. 1

Bevaringsværdige bygninger - Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer En bygning er bevaringsværdig når: – Den er optaget som bevaringsværdig i en kommuneplan, jf. § 17, stk. 1, – den er omfattet af et forbud mod nedrivning i en lokalplan eller byplanvedtægt (også § 17, stk. 1), eller – kulturstyrelsen har truffet en beslutning om, at bygningen er bevaringsværdig, jf. § 19, stk. 1.

Bevaringsværdige bygninger - Retsvirkninger § 18, stk. 1: En bevaringsværdig bygning må ikke nedrives før sagen har været i offentlig høring og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren, om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud mod nedrivningen – § 18, stk. 2: Sagen sendes i høring inden for de normale frister fastsat i byggeloven. – Høringsfristen sættes til mindst 4 og højst 6 uger. Offentlig bekendtgørelse kan ske udelukkende digitalt. – § 18, stk.5: Offentlig høring behøves ikke, hvis bygningen er bevaringsværdig jf. en lokalplan. – Hvis Kulturstyrelsen udpeger en bygning som bevaringsværdig skal de foretage høring og bygningen må ikke nedrives i mellemtiden (jf. § 19, stk. 1-3) § 18. stk. 3: Samtidigt med den offentlige høring skal ejeren, brugerne, museumsrådet, kulturmiljørådet, bevaringsforeninger m.m. høres (beskrevet i § 6). – Bevaringsforeningerne skal normalt høres jf. planlovens § 19, stk. 1, uanset om der foretages offentlig høring. § 18, stk. 4: Hvis der ikke nedlægges forbud mod nedrivning skal kommunens afgørelse bekendtgøres offentligt (på kommunens hjemmeside). – dog ikke, hvis bygningen er bevaringsværdig jf. en lokalplan (jf. § 18, stk. 5)

Bevaringsværdige bygninger Bemærk: De fleste lokalplaner har også andre bestemmelser for de bevaringsværdige bygninger end blot et forbud mod nedrivning. Et eventuelt forbud mod nedrivning kræver normalt en lokalplan, så § 14 forbud efter planloven kan være påkrævet.

SAVE-registrering? Kommuneatlas/kulturarvsatlas? Angiver en bevaringsværdi på det konkrete tidspunkt for registreringen Er ikke i sig selv en afgørelse om, at bygningen er bevaringsværdig Kan bruges ved udarbejdelse af en lokalplan eller til at udpege bygningen som bevaringsværdig i kommuneplanen

Betingelser/At-punkter - Husk bl.a.: Håndtering af byggeaffald, herunder asbest. Hvornår må arbejdet udføres (tid på dagen)? Kloak og VVS skal afbrydes af autoriseret mester. Evt. sikring af vejanlæg? Fotodokumentation? Områdeklassificeret jf. jordforureningsloven? Olietanke (sløjfning/fjernelse)? Skal tomten afleveres i ryddelig stand, jf. byggelovens § 14, stk. 1?