Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Glud Museum & Hedensted Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Glud Museum & Hedensted Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Glud Museum & Hedensted Kommune
- Et eksempel på samarbejde

2 Glud Museums ansvarsområde
Glud Museum varetager ansvaret for nyere tids kulturhistorie i Hedensted kommune. VejleMuseerne varetager det arkæologiske ansvar i Hedensted kommune.

3 Hedensted Kommune – et overblik
12 fredede bygninger 1 står til affredning ca. 160 bygninger i Hedensted kommune er udpegede som bevaringsværdige kommunen har kun gennemgået bygninger i de afgrænsede landsbyer i det gamle Juelsminde kommune – dvs. langt hovedparten af kommunens bygninger aldrig er blevet vurderet med henblik på bevaringsværdier Antallet af bygninger der er SAVE registrerede kan tælles på en hånd, dvs. at bevaringsværdierne for langt de fleste af de udpegede bygninger ikke er beskrevet, men at de bare optræder som ”pletter” på kommunens kort. Der er udpeget kulturmiljøer i Hedensted kommune, men beskrivelserne er ikke af en karakter der gør at kommunens embedsmænd kan bruge dem aktivt i deres planlægning. Desuden er udpegningerne foretaget af amtet i sin tid, og kommunalpolitikerne har derfor ikke det fornødne ejerskab til disse udpegninger.

4 Kapitel 8 arbejdet – en del af Glud Museums strategi
Glud Museum har udarbejdet en strategi for arbejdet med den fysiske kulturarv. Strategien er en del af og forholder sig til Glud Museums generalplan (de 5 søjler m.m.). Strategiens indhold: Lovgivning og ansvar Museets strategi Beskrivelse af hvordan museet arbejder med Museumslovens kapitel 8 i henhold til strategien (implementering) Procesdiagram for samarbejdet mellem Hedensted Kommune og Glud Museum

5 Glud Museums strategi Glud Museum arbejder for, at der skal være plads til udvikling i områder med kulturhistoriske interesser, MEN at udviklingen sker med viden om og hensyntagen til de kulturhistoriske værdier. Glud Museum arbejder for, at Hedensted Kommune bør gennemgå de kulturmiljøer, som er udpeget i Hedensted Kommunes Kommuneplan, at kommunen udarbejder udførlige beskrivelser af kulturmiljøernes egeart, udspecificerer retningslinier for kulturmiljøernes udvikling under hensyntagen til kulturmiljøet samt udpeger bevaringsværdige bygninger indenfor kulturmiljøets afgrænsede område. Glud Museum forsøger at oplyse Hedensted Kommune om bygninger og historiske miljøers evt. bevaringsværdi samt hvilke kulturhistoriske tab, som en nedrivning eller ændring af miljøet vil have på de mange steder i Hedensted kommune, hvor bevaringsværdier endnu ikke er gennemgået. Glud Museum forsøger at dokumentere interessante, men nedrivningstruede bygninger, hvor museet vurderer, at der kan hentes supplerende eller ny viden om en bygningstype eller dokumentation af et (lokal)historisk interessant sted. Glud Museum forsøger gennem samarbejde med planafdelingen at få Hedensted kommune til at gennemgå bevaringsværdier hver gang kommunen udarbejder en ny lokalplan. Glud Museum arbejder for at oplyse byggesagsbehandlere, planlæggere og kommunalpolitikere om kulturhistoriske interesser i bygninger, miljøer og landskab i Hedensted kommune. På det generelle plan gennem oplæg om bevaringsværdier og konkret gennem kommentarer til forskellige typer af sager.

6

7

8 Glud Museum har bl.a. holdt oplæg for
Teknisk udvalg bevaringsværdige bygninger og kulturmiljøer - hvorfor er det vigtigt at bevare – hvad kendetegner vores kommune Teknisk afdeling afholdt personalemøde på Glud Museum hvilken kulturarv har vi kommunen – hvad er vigtigt og hvordan er den sikret eller ikke sikret Byggesagsafdelingen specifikt med henblik på sagsbehandling og samarbejde – sagsgang: gode og mindre gode eksempler på praksis samt hvilken rolle museet gerne vil spille - hvad kan de bruge os til Natur og Miljø Bl.a. omvisning på museet i forbindelse med personaletur - hvad er kulturarv i landskabet, og hvad skal vi have blik for at bevare

9 Samarbejde mellem kommunen og museet omkring den faste kulturarv
Besigtigelser med By & Landskab – bevaringsværdige bygninger, møllemiljøer, lokalplaner i kulturmiljøer og lign. Udvekslinger af billeder fra en langstrakt landkommune Oplysninger om bygninger med potentiel bevaringsværdi Koordinering på forskellige ledelsesniveauer Sagsniveau: sagsbehandleren Samarbejdsstruktur: teamlederen Rammerne for samarbejdet: øverste ledelse Formidle viden om hvad museet kan og hvordan kommunen aktivt kan bruge museet (jf. museets strategi)

10 Samarbejdets karakter og struktur
Samarbejdet hidtil har været præget af en uformel tone, hvor løsninger kan diskuteres meget personafhængigt Museet forsøger at få kommunen til at udpege bestemte personer i de forskellige afdelinger, der kan være museets kontaktpersoner samarbejdet glider lettere, når museet taler med den samme hver gang og denne er ansvarlig for at få informationen ud til resten af afdelingen. På museet er der en person, der sidder med ansvaret for kapitel 8 (bygningskultur m.m.) så kommunen ved, hvem de kan henvende sig til Museet har desuden oprettet en mailadresse, hvor al materiale vedr. kapitel 8 bliver sendt til Denne kan omstilles til alle relevante medarbejdere på museet og sikrer at ingen post forbliverulæst ved ferier eller sygdom

11 De største forhindringer for samarbejdet og for kulturarven
Hyppige jobskift i forvaltningen (og på museerne) – opbygning af viden om kommunen og dens kulturarv tager tid (en kulturarv, der for Hedensted Kommunes vedkommende ikke er ret godt kortlagt) En forvaltning, der bliver presset på tid – krav om strakstilladelser og hurtigst mulig sagsbehandling At kapitel 8 arbejdet for nyere tids område ikke har bedre rammer Økonomi – ingen bygherrebetaling som for arkæologien, og arbejdet er meget lidt synligt for museumsledelserne ringe formelle krav til hvordan kommunerne skal inddrage museerne og museernes arbejde har ingen konsekvens for kommuner eller bygherrer

12 Hvad får museet ud af arbejdet med kapitel 8
Viden om sit lokalområde og dets udvikling Indsamling af fotodokumentation og genstande Bevaring: Mere kulturarv i landskabet som kan formidles Mulighed for indflydelse på fx lokalplaner, kommuneplan m.m. Tæt kontakt med borgere (der bygger) Samarbejde med lokalarkiverne


Download ppt "Glud Museum & Hedensted Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google