Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Undervisningsplanlægning
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Læremidler i praktikken
Skolereform august 2014………………
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Den åbne skole.
Steen Gravgaard Eriksen
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediepædagogik og didaktik
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Digitalisering og medialisering
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Lærerens maskinrum. Mit mål for den kommende time er På baggrund af en indsigt i lærerens/mit maskinrum at se muligheder for samarbejde mellem skole og.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
”Blog som læringsplatform”
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
- Kom tættere på dit barns skolegang
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Underviserne og LMS.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM

Tilskudsberettiget digitale læremidler? HVAD GØR VI NU?

Det pædagogiske læringscenters formål Formål § 1. Læringscentret skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater. Stk. 2. Det pædagogiske læringscenter skal herunder medvirke til at 1) understøtte skoleudviklingsinitiativer i samspil med ledelsen, 2) formidle kulturtilbud til børn og unge, 3) sætte forskningsbaseret viden om læring i spil på skolen og 4) understøtte samarbejdet mellem skolens ressourcepersoner.

Det pædagogiske læringscenters opgaver Opgaver § 2. Følgende opgaver varetages af det pædagogiske læringscenter: 1) Skabe overblik over og formidle tilgængelige læringsressourcer. 2) På baggrund af Fælles Mål at understøtte det undervisende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i navnlig: a) aktuelle indsatsområder på skolen, b) digitale medier, c) pædagogisk praksis og læring, d) samarbejdet med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel og e) nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering.

Baggrund for indkøb Kvantitet – mere for pengene. Fælles indkøb af licenser. Økonomisk sigte Den papirløse skole, digital profilskole, fremtidens skole osv. Digitalt sigte Læringsmæssige potentialer ved digitale læringsressourcer/midler i forhold til faglige mål. Pædagogisk sigte

Målstyret indkøb??? Er det vigtig at have for øje, hvilket mål der er med de digitale læremidler der indkøbes? JA!

Alle læremidler kan ikke have samme mål! Forskellige mål, men samme rammer i forhold til - FFM og elevpositionerne. - Overordnede målsætninger for skolen - Vilkår og muligheder for at bliver brugt rent praktisk.

Hvad skal der gøres? Hvem skal gøre det? Hvordan skal det gøres?

Hvem er tilknyttet det pædagogiske læringscenter? Læringscentermedarbejdere Faglige vejledere Fagudvalgsformænd Pædagogiske it-vejledere Pædagogiske ledere Andre ressourcepersoner

Overblik – hvordan får vi det?

Skolens behov og læremidlernes funktion. Er det vigtigt at udvikle en fælles forståelse for hvordan de digitale læremidler kan understøtte vores undervisning? En del af et opdateret fagsyn og udviklingen af didaktiske designs for undervisning? Hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC!? Har vi på skolen nogle særlige udviklingstiltag, projekter, syn på dannelse, læring mv. der gør at vi skal stille skarpt på en særlig form for digitale læremidler?

Læremiddel-traditionen ANALOGE LÆREMIDLER Indkøb består i høj grad af bogsystemer/taskebøger. DIGITALE LÆREMIDLER STØRSTEDELEN er stadig traditionelle i deres indhold og opbygning.

Opmærksom på problematikker Har de digitale læremidler vi vælger en indbygget didaktik der kræver -bestemt udstyr? - andre abonnementer? -1:1 løsninger? Hvordan forstår/gennemskuer vi den indbyggede didaktik? Mangel på lærevejledning?

Vurderingskriterier for digitale læremidler alt efter hvilken type.

Nyere funktioner Uddybende i forhold til valg Opmærksomhed på problematikker Kommentar I grupper På tværs af skoler Deling To forskellige læremidler To vurderinger af samme læremiddel Sammenligning

Webinars om Vurdigi

Find os også på FACEBOOK TILMELDING TIL WEBINAR, NYHEDER OG STIL OS SPØRGSMÅL